پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امامزاده موسی مبرقع (ع)

حوزه/ مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ره)، گفت: امیدواریم با همت مسئولین و دغدغه مندان فرهنگی و ولایی، شخصیت این امامزاده جلیل القدر را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم؛ و البته امیدواریم مسئولین مربوطه هم کمک کنند تا این حرم به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید محمدرضا صدر، در افتتاحیه همایش سه روزه سوگواره امامزاده موسی مبرقع(ع) (فرزند بلافصل امام جواد(ع))، با عنوان شب شعر، و با حضور شاعران آیینی برجسته کشور، در محل امامزاده چهل اختران قم برگزار شد، اظهار داشت: شناساندن هرچه بیشتر امامزاده موسی مبرقع(ع) به اقشار مختلف مردم، با کمک هیئات مذهبی و فعالان فرهنگی و دغدغه مند امکان پذیر است؛ و از این رو از عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) انتظار داریم که در این امر مهم یاری گر ما باشند.

وی در ادامه با اشاره به زندگی نامه مختصری از امامزاده موسی مبرقع(ع)، گفت: امام جواد(ع) امام نهم ما شیعیان دو پسر داشتند؛ که یکی امام هادی(ع) امام دهم شیعیان و یکی هم حضرت موسی مبرقع(ره) بودند.

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ره)، افزود: این امامزاده واجب التعظیم در سال 214 هجری قمری به دنیا آمدند و از کودکی در دامان پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) پرورش یافتند؛ و به قدری درجات علمی ایشان بالا رفت که حضرت جواد(ع)، تولیت موقوفات شان را به ایشان سپردند و از این رو برای تمام مردم، مرتبه علمی و تقوایی ایشان مشخص شد.

وی افزود: بعد از شهادت امام جواد(ع) هم در محضر برادرشان امام هادی(ع) امام دهم بودند و آن چنان با ایشان گرم بوده و اخوت داشتند که با عبارت جانم به فدایت ایشان را خطاب می کردند.

حجت الاسلام صدر خاطرنشان کرد: در سال 254 هجری قمری، توفیقی نصیب مردم قم شد که امامزاده موسی مبرقع(ع) به قم تشریف آوردند و مورد استقبال بسیار گرم و پرشور مردم شهر قم بعنوان شهر تشیع و صاحبان حدیث قرار گرفتند؛ اصولا مردم قم از دیرباز نسبت به اهل بیت(ع) ارادت خالصانه و خاصی داشته و دارند.

وی اضافه کرد: مردم قم از سه جهت ارادت به حضرت موسی مبرقع(ع) داشتند که یکی از آن ها این بود که نسبت به شخصیت ایشان بعنوان فرزند امام نهم شیعیان معرفت داشتند و همین موضوع برای مردم قم بسیار با اهمیت بود.

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) افزود: از دیگر دلایل عشق و ارادت مردم قم به امامزاده موسی مبرقع(ع) برگزاری کرسی های علمی و تفسیر قرآن ایشان در شهر قم بود که متعاقب آن، شاگردان مختلفی تحویل مکتب اهل بیت(ع) و شیعیان دادند.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل علاقه مردم قم به این امامزاده واجب التعظیم، رخسار یوسف گونه ایشان بود؛ به گونه ای که مردم قم زمانی که امامزاده موسی مبرقع(ع) از خیابان ها گذر می کردند، دست از کار کشیده و صورت نورانی ایشان را تماشا می کردند و ایشان برای جلوگیری از اینکه مردم دست از کارشان بکشند، پوشیه ای روی صورت خود می گذاشتند و به همین جهت به حضرت موسی مبرقع(ع) مشهور شدند.

حجت الاسلام صدر یادآور شد: امامزاده موسی مبرقع(ع) در پایان در سال 296 هجری دار فانی را وداع گفتند و در همین مکان امامزاده که منزل یکی از اصحاب امام رضا(ع) بود، دفن شدند و از آن زمان تا کنون، این حرم مطهر، ملجأ و پناه مردم است.

وی گفت: در حرم امامزاده موسی مبرقع(ع)، فقط شیعیان برای زیارت حاضر نمی شوند، بلکه بسیاری از اهل تسنن هم به این حرم شریف مشرف می شوند چرا که حاجاتی از این امامزاده واجب التعظیم، گرفتند.

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) در پایان با بیان این که هدف از برگزاری همایش سوگواره برای این امامزاده، شناخت بیشتر ایشان به مردم است، گفت: امیدواریم با همت مسئولین و دغدغه مندان فرهنگی و ولایی، شخصیت این امامزاده جلیل القدر را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم؛ و البته امیدواریم مسئولین مربوطه هم کمک کنند تا این حرم به جایگاه واقعی خود برسد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha