جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رفیعیایی

حوزه/ گاهی در خانه می­ خواهیم اقتدار داشته باشیم، بلد نیستیم و زور می ­گوییم، کانال اقتدار، زورگویی نیست، بلکه محبت است و وقتی محبت زیاد شد فرد مقتدر می­ شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین رفیعایی، صبح امروز در چهارمین نشست از سلسله نشست­ه ای خانواده طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) با اشاره  به حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق»؛ گفت: پیامبر فرمودند من برای تکمیل و اتمام مکارم اخلاق مبعوث شدم.

وی بیان کرد: مشکل بشر در ادوار مختلف مسئله اخلاق بوده است، در بخش های مختلف اگر موازین اخلاقی در یک جامعه حاکم باشد از رده مسائل فردی تا خانوادگی تا اجتماعی تا حکومتی همه و همه اصلاح خواهد شد، لذا ما باید وارد این فاز شویم.

وی عنوان کرد: در روایتی امام صادق (ع) ریشه و اساس همه معصیت ها و نافرمانی ها را در شش یا هفت چیز خلاصه کردند، اگر ما بتواینم روی این شش یا هفت چیز کار دقیقی داشته باشیم و خود را در این موارد اصلاح کنیم کار تمام است.

استاد حوزه ادامه داد: امام صادق(ع) اولین عامل نافرمانی و معصیت را حب دنیا می­ داند، بر این اساس انسان باید تمرین کند محبت دنیا را از دل خارج کند و این میسر نمی­ شود مگر این که انسان متوجه شود اینجا دارالفنا است و ما به سمت دارالبقا باید حرکت کنیم.

وی با اشاره به «خُلِقْتُم لِلْبَقاءِ لا لِلْفَناءِ؛ برای بقا آفریده شده‌اید، نه برای فنا» شما برای بقا آفریده شده اید نه برای فنا و لکن از خانه ای به خانه دیگر حرکت می­ کنید، ابراز کرد: نه آمدن ما به این  دنیا دست خودمان بوده است و نه رفتن ما، اگر انسان دائما به این توجه بکند، آرام آرام این محبت از دلش خارج می ­شود و طبیعی است هر چقدر ذکر خدا و یاد مرگ را داشته باشد محبت دنیا که سر منشأ گناه است از دلش خارج می­ شود.

مدیر سابق مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان ادامه داد: قرآن می ­فرماید ببینید چقدر میل به مرگ یا آمادگی برای مردن دارید، «قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ» اگر تصور شما این است که جزء اولیا الله هستید «فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»؛ تمنای مرگ کنید، ببینیدآمادگی برای مردن دارید یا خیر، قبل از رفتن باید خود را آماده کنید.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: قرآن بالاتر می­ گوید، درخواست مرگ و آرزوی مردن در راه خدا دارید یا نخیر «اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ» گویی سنگینی شدیدی  پای شما را به زمین بستند، آمادگی برای مرگ انسان را رشد می ­دهد.

* کانال اقتدار، زورگویی نیست بلکه محبت است

استاد حوزه خاطرنشان کرد: بهترین وقت استجابت دعا سحر است و در سحرها بهترین سحر، سحر شب جمعه است؛ امام صادق(ع) می­ فرماید وقتی پسران یعقوب از او طلب استغفار کردند و اظهار پشیمانی کردند، فرمود«سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ » در آینده دعا خواهم کرد، برای این که می ­خواسته شب جمعه فرا برسد و استجابت آن قوی شود.

وی ادامه داد:  حب ریاست، ریاست طلبی، موقعیت خواهی و...  فقط این نیست که رئیس مجلس و وزیر شویم؛ گاهی در خانه می­ خواهیم اقتدار داشته باشیم، بلد نیستیم و زور می ­گوییم، کانال اقتدار، زورگویی نیست، بلکه محبت است  و وقتی محبت زیاد شد فرد مقتدر می­ شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha