جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید یاسین الموسوی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید یاسین موسوی بااشاره به بررسی قانون انتخابات در پارلمان گفت: نمایندگان پارلمان باید مستقیما توسط آراء مردم انتخاب شوند نه توسط احزاب.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین سید یاسین موسوی امام جمعه بغداد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به تحولات اخیر عراق مسائلی مانند تاخیر در انتخاب نخست وزیر جدید و اصلاح قانون انتخابات را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به عدم انتخاب نخست وزیر جدید برای عراق و تمام شدن مهلت قانونی گفت: ما از ابتدا به مسئولان گفتیم که به مهلت قانونی پایبند باشید، زیرا این عادت نظام سیاسی عراق شده که به مهلت های قانونی پایبند نباشند و با امروز و فردا کردن، کشور را به مسیر نامعلوم بکشانند و البته منظور من یک جناح سیاسی خاص نیست بلکه منظور من فضای عمومی و رایج در نظام سیاسی عراق در این زمینه است.

امام جمعه بغداد در ادامه به مسئله قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: شب گذشته قانون انتخابات 14 را در پارلمان عرضه کردند و به آن رای دادند و پس از آن ماده 15 و 16 را مطرح کردند که طبق آن انتخابات باید در مناطق و بخش های متعدد برگزار شود یعنی نه فقط در استان بغداد بلکه در تمام مناطق و بخش ها نیز برگزار می شود تا تمام شهروندان بتوانند نماینده مورد نظر و منتخب خود را داشته باشند نه آن نماینده ای که احزاب و فراکسیون ها و آمریکا می خواهند. امروز برخی کشورهای همسایه حتی کشوری مانند قطر و ترکیه دوست دارند که در پارلمان نماینده وابسته به خود داشته باشد، اما ماده 15 به آنها این اجازه را نمی دهد و دست دخالت خارجی را در انتخاب اعضای پارلمان قطع می‌کند یعنی ما به عنوان شهروندان فقیر که جز خدا و ائمه علیهم السلام کسی را ندرایم می توانیم بیشتر از دوره های گذشته نماینده داشته باشیم.

فایده بیشتر انتخابات فردی

حجت الاسلام و المسلمین موسوی ادامه داد: این دو ماده می‌گویند که انتخابات امری فردی است نه اینکه فراکسیون ها بیایند و برخی افراد و نماینده های کرد را که در استان ها غریب هستند، برای نمایندگی آن استان انتخاب کنند و بار دیگر اوضاع را بر همان منوال که بود تمدید کنند و نتیجه نیز این شد که دیشب کردها در اعتراض به این دو ماده قانونی از پارلمان خارج شدند و البته باید بگویم که آمریکا پشت کردها قرار دارد و ما به عنوان مردم کسی را جز خدا و اراده مردمی نداریم.

این عالم مبارز در ادامه سخنان خود درباره مزیت انتخابات فردی بر انتخابات حزبی گفت: انتخابات فردی یعنی اینکه شما فردی را انتخاب کنی که او را قبول داری و می شناسی و با این روش کسی که بیشترین رای ها را جمع کند وارد پارلمان می شود؛ در حالی که در دوره های گذشته به عنوان مثال کسی 16000 رای جمع می کرد اما وارد پارلمان نمی شد و البته نمی خواهم از کسی اسم ببرم اما در همان دوره کسی هم بودکه با 3000 رای و با حمایت یک حزب وارد پارلمان شد و این همان معنای نظام انتخابات حزبی است.

وی افزود: مشکل میان ما و کردها یک مشکل است و اگر پارلمان راستگو است باید این مشکل انتخاباتی را طبق اراده مردم عراق حل کند، زیرا یکی از اسباب مهم مشکلات عراق این است که آنها در دوره های گذشته رای های ما را سرقت کردند و 70 درصد کسانی که در پارلمان بودند توسط مردم انتخاب نشده بودند و بر خلاف اراده ملت عراق و با تکیه بر قانون انتخابات روی کار آمده بودند و قانون انتخابات را نیز آن طور که دوست دارند تنظیم کرده بودند نه آن گونه که ما مردم می خواهیم و من خطاب به اعضای پارلمان می گویم که اگر واقعا می خواهید اراده مردم را جاری کنید باید در برابر تمام مواد قانونی که به زیان اراده مردم است بایستید.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در ادامه سخنان خود به تحریکات علنی و آشکار آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: آنها می گویند ما با سلاح و تانک و تجهیزات نظامی وارد منطقه سبز شدیم. منظور آنها از این سخنان چیست؟ سخنان روزانه پمپئو وزیر خارجه و همچنین وزیر دفاع آمریکا دخالت آشکار در امور عراق است. مردمی که تظاهرات کرده اند خودشان می‌توانند معادلات اشتباه را تغییر دهند، اما هیچ گاه نمی پذیرند شما در امور عراق دخالت کنید و ما به هیچ کشور بیگانه ای اجازه نخواهیم داد سرنوشت ما را رقم بزند و به آنها اجازه نخواهیم داد در مسائل کشور ما دخالت کنند، زیرا ما مردمانی آزاده و سربند هستیم و نمی پذیریم کسی به ما دستور دهد که چه بکنیم! ما به همسایه و غیر همسایه اجازه نمی دهیم در امور داخلی ما دخالت کند، زیرا ما ملتی آزاده و پاک و شجاع هستیم و می توانیم تصمیم های درست بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha