جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تبیین بیانیه گام دوم

حوزه/ سومین نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امروز با موضوع اخلاق و معنویت در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام کاظم علی‌محمدی، مدیر مطالعات معاونت تهذیب حوزه علمیه عنوان کرد: مسائل اولویت‌دار اجتماعی استان قم مشخص است و باید زودتر به مسئله اجرا وارد شویم و راهکارهای ارتقای معنویت و اخلاق را اجرایی کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در بخش معنویت و اخلاق وظایف حکومت را عنوان می‌کنند و به نظر می‌رسد گام اول اجرایی کردن طرح، دستگاه‌های حکومتی و اجرایی هستند و باید مطالبه‌گری در این خصوص از مدیران نهادها انجام گیرد.

حجت الاسلام علی‌محمدی بیان کرد: در خصوص مبانی بیانیه گام دوم انقلاب اقداماتی انجام شده است و باید به سمت اقدامات اجرایی برویم تا نتیجه بخش باشد؛ ماندن در مسائل نظری و مبانی فایده زیادی نخواهد داشت و این عرصه اجرا ات که در جامعه اثربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: در برنامه‌هایی که برای اعتلای اخلاق و معنویت پیشنهاد می‌شود، حسن اجرای اقدامات و استمرار آن بسیار مهم است و اگر غیر این باشد، اثرگذار نخواهد بود؛ نباید به دنبال برنامه‌های عجیب و غریب باشیم و باید همین برنامه‌های ساده را به درستی و به طور مناسب اجرا کنیم.

حجت الاسلام علی اسماعیلیان مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: باید پیشنهادات اجرایی کاربردی باشد و در جهت اعتلای اخلاق و معنویت اثرگذار باشد، برخی اقدامات اجرایی که پیشنهاد می‌شود، در حال حاضر انجام می‌گیرد و شاهد وضعیت کنونی هستیم و برای تغییر و بهبود وضعیت باید اقدامات درستی تدبیر شود.

حجت الاسلام علی اشرف عبدی مدیر معارف قرآن و و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این نشست تصریح کرد: اقدامات اجرایی که پیشنهاد می‌شود، جنبه عمومی باید داشته باشد و صرفا برای یک قشر خاص نباشد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اقدامات باید از فرد آغاز شود و سپس تاثیر اجتماعی داشته باشد و نباید بدون درنظر گرفتن فرد، برای جامعه برنامه‌ریزی کرد و دراین صورت برنامه‌ها اثرگذار و نتیجه‌بخش نخواهد بود.

محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی استان قم در این نشست اظهار کرد: محیط ادارات و جامعه متفاوت است و نمی‌توان با اجرای برنامه در ادارات، انتظار داشت که در سطح جامعه اثرگذار باشد، در حال حاضر نیز اقداماتی همچون برگزاری نماز جماعت در ادارات اجرایی می‌شود ولی روح معنوی زیادی در آن وجود ندارد و بیشتر بخشنامه‌ای اجرا می‌شود و باید به دنبال برنامه‌هایی بود که اثرگذاری واقعی داشته باشد.

وی افزود: محیط حوزه و دانشگاه شباهت‌های زیادی دارد و بسیاری از برنامه‌ها می‌تواند به صورت مشترک اجرایی شود و اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمصطفی رضوی مدیر مطالعات اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه اظهار کرد: برنامه‌های پیشنهادی در خصوص اعتلای اخلاق و معنویت باید با یکدیگر ادغام شوند و نتیجه مناسب و کاملی داشته باشد تا در زمینه اجرا از آن استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی فاتح مدیر خدمات معارفی مسجد مقدس جمکران قم در این نشست تصریح کرد: مدیر یک مجموعه باید جهادی عمل کند تا برنامه‌های اجرایی اثرگذار باشد، اگر مدیر یک مجموعه به برنامه‌ها اعتقادی نداشته باشد، قطعا برنامه‌ها نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: استان قم یک استان ویژه است که از همه ملیت‌ها و شهرها در این استان حضور دارند و همچنین زائران زیادی به این استان مراجعه می‌کنند که انجام اقدامات در این شهر می تواند تاثیرات ملی و بین المللی داشته باشد.

حسین شیرازی مقدم مسئول هماهنگی بنیاد نخبگان در این نشست عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، نیازی به تبیین ندارد و کاملا روشن است، باید در برنامه‌ها و جلسات، جامعه هدف در نظر گرفته شود و موضعات جوانان و جامعه درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بیشترین موضوع در حال حاضر فضای مجازی است و باید این عرصه مورد توجه قرار گیرد، باید موضوعات و مشکلات جوانان را بشنویم و در راستای خواسته‌های آن‌ها حرکت کنیم و در غیر این صورت برنامه‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا شریفی معاون تبلیغ حوزه علمیه قم بیان کرد: یکسری از مشکلات جامعه به این برمی‌گردد که برخی مسئولین اقدامات خلاف اخلاق را انجام می‌دهند و از مردم توقع دارند که طبق مبانی اخلاقی عمل کنند و این نشدنی است.

وی افزود: باید برای جوانان الگوسازی مناسب انجام شود تا تاثیرگذاری مناسب داشته باشد، دشمن برای جوانان الگوهای نامناسب طراحی کرده‌اند ولی در این زمینه ما اقدامات درستی انجام نداده‌ایم؛ دشمن با تمام قوا در فضای مجازی فعالیت می‌کند و ما منفعلانه در این عرصه عمل کردیم که آسیب‌های بسیاری دارد.

شریفی بیان کرد: بیانات مقام معظم رهبری کاملا روشن است و نیاز به شرح و تفسیر ندارد و باید در راستای اجرایی کردن مطالبات رهبری عمل کنیم و در زمینه اجرایی گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: مبحث اصلی اکنون کشور، جوانان هستند و باید مشکلات جوانان بررسی شود و موضوع ورزش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و الگوهای مناسبی در این حوزه به جوانان معرفی شود تا شاهد مشکلات کنونی نباشیم.

در ادامه این نشست، منیره بصیرتی دستیار دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم تصریح کرد: برخی مسئولین، با بها دادن به برخی افراد تحت عنوان سلبریتی این افراد را به عنوان شاخص و الگو معرفی می‌کنند که باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و نیاز است در این خصوص اقدامات مناسبی انجام گیرد.

وی افزود: نباید به دنبال یک سند و برنامه تئوری باشیم و باید به سمت اجرا حرکت کنیم و با تجمیع برنامه‌ها، اقدامات را آغاز کنیم تا شاهد اثرگذاری باشیم؛ در این خصوص یکسری اقدامات در حوزه مسجد محوری در استان قم در حال انجام است که بازخوردهای خوبی را نیز داشته است و باید گسترش پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha