پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مسجد قطب شاهی با نیم قرن قدمت، نیاز فوری به مرمت دارد

حوزه/ مسجد قطب شاهی هند که 450 سال از بنای آن می گذرد به دلیل کمبود بودجه مرمت نمی شود. یک ماه و نیم از نصب داربست های این مسجد گذشته اما دولت ایالتی بودجه لازم برای این پروژه را تصویب نمی کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از newindianexpress، مسجد 450 ساله قطب شاهی در لنگر هوز واقع در حیدرآباد هندوستان نیاز شدیدی به مرمت و بازسازی دارد، اما به دلیل کمبود بودجه، مرمت این مسجد به تاخیر افتاده است.

داربست ها به مدت یک ماه و نیم گذشته به دور این مسجد بسته شده اند و کمبود بودجه 25 هزار روپیه که قرار بوده برای این پروژه در نظر گرفته شود هنوز از سوی دولت ایالتی تصویب نشده است.

 این مسجد که در جاده گلسوندا قرار دارد ، به سبک سنتی قطب شاهی با برج های کوچک ، طرح های زینتی گچبری سنگین و صفحه های مشبک جالی ساخته شده است.

اگرچه بخش عمده ای از مسجد با نقش بتنی مدرن درگیر شده است ، اما قسمت اصلی سازه هنوز دست نخورده است. با این حال ، وضعیت آن رو به وخامت می رود.

عبد باری ، مسئول مسجد ، گفت:  هر روز بخشی از مسجد فرو می ریزد. گچ آهک ، که با آن ساخته شده است ، مرده است. گچ آهک ، موادی که سازه های میراث معمولاً با آنها ساخته می شوند ، طول عمری حدود 200 سال دارند.

به گفته وی کمیسیون امور مالی اقلیت های دولتی و وزارت میراث فرهنگی تلنگانا قرار بوده این بودجه را پرداختند کنند، که گفته اند به دلیل کمبود بودجه گفتگوها میان دو سازمان بی فایده خواهد بود.

 لازم  به ذکر است هم اکنون مساجد مختلفی در سرتاسر هندوستان با قدمت تاریخی هستند که نیازمند مرمت می باشند، اما به دلیل اسلام هراسی رو به افزایش و روی کار بودن دولت افراط گرای هندو، توجه به این اماکن مذهبی هر روز کمتر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha