پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه آموزشی سواد رسانه برای طلاب و روحانیون مدرسه علمیه رضویه بیرجند با حضور حجت الاسلام محمد کهوند

حوزه/ کارشناس فضای مجازی گفت: فاز اول شبکه ملی اطلاعات ظرف سه ماه در کشور اجرا خواهد شد و با اجرای فاز اول آن، سرعت سرویس های داخلی آن ۱۰ برابر امروز خواهد شد و حداقل یک سوم قیمت آن پایین تر خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین کهوند در دوازدهمین جلسه بصیرت افزایی و روشنگری نمایندگان طلاب که در دبیرخانه مجمع نمایندگان برگزار شد، اظهار داشت: اینترنت از سال ۱۳۷۳ با درخواست برخی از اساتید دانشگاه وارد ایران شد و بهترین خدمات در آن زمان، خدمات ایمیل در حد یک متن بوده است.

وی ابراز داشت: ما اولین کشور خاورمیانه بودیم که اینترنت را وارد کشور کردیم و قرار بود فقط در میان دانشگاهیان استفاده شود؛ اما پس از آن به این فکر افتادند که اینترنت را در سطح کشور گسترش دهند و روستا به روستا حرکت کرده تا بتوانند اینترنت را برای مردم معرفی کنند.

این کارشناس عرصه فضای مجازی خاطرنشان ساخت: پس از چند سال، اینترنت پرسرعت را خلاف دستور صریح مقام معظم رهبری وارد کشور کرده و روستا به روستا ارائه کردند؛ چراکه ایشان دستور به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات داده بودند و اینترنت پرسرعت سبب مشکلاتی می شد و متأسفانه امروز شاهد همین مشکلات هستیم و شبکه ملی اطلاعات هم به سرانجام نرسید.

حجت الاسلام والمسلمین کهوند تصریح کرد: ۹۵ درصد زیرساخت فضای مجازی کشور دست دشمن است و به عنوان مثال باید بگوییم که امروز اینستاگرام به تنهایی یک هزار و ۱۰۰ گیگ در ثانیه حق استفاده از پهنای باند را دارد.  

وی بیان داشت: امروز مسیر برای فعالیت سرویس های خارجی در کشور بسیار راحت تر است و پهنای باند بالایی به آنان اختصاص داده شده است.

این کارشناس عرصه فضای مجازی اظهار داشت: در مسیر سرویس داخلی اختلالات بسیاری وارد می کنند و باید گفت به نحوی سرویس های داخلی را فیلتر کرده اند و با نصب فیلترشکن می توانیم متوجه شویم که این سرویس های داخلی، سرعت بهتری پیدا می کند که نشان دهنده آن است که اختلالات بسیاری را برای پیام رسان های داخلی ایجاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین کهوند ابراز داشت: در هر کشور زیرساخت ارتباطات در دست نظامی هاست و در هیچ کشوری در دست دولتی ها نیست؛ اما در کشور ما در دست دولت است و متأسفانه شاهد مشکلاتی هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: فاز اول شبکه ملی اطلاعات ظرف سه ماه در کشور اجرا خواهد شد و با اجرای فاز اول آن، سرعت سرویس های داخلی آن ۱۰ برابر امروز خواهد شد و حداقل یک سوم قیمت آن پایین تر خواهد آمد.

سخنران این جلسه تصریح کرد: امروز سرویس های داخلی ما خدمات بسیاری می توانند ارائه دهند؛ اما کاری می کنند که سرویس  های داخلی کند شده و قیمت آن برای سرویس دهنده بالا رود تا نتوانیم به خوبی از سرویس ها و پیام رسان های داخلی استفاده کنیم.

این کارشناس عرصه فضای مجازی بیان داشت: نکته دیگر، فعالیت بدون پرداخت مالیات و بدون مجوز سرویس های خارجی در کشور است و به راحتی در حال فعالیت هستند؛ اما سرویس داخلی باید مجوز گرفته و مالیات پرداخت کند؛ سرویس خارجی بابت مصرف پهنای باند یک ریال هم پول نمی دهد؛ اما سرویس های داخلی باید به ازای هر گیگ در ثانیه، ماهانه ۳۵۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کند؛ البته الان چند روزی است که منت گذاشته و این هزینه را دریافت نمی کنند.   

حجت الاسلام والمسلمین کهوند اظهار داشت: کلیپی در تلگرام با موضوع طب سنتی وجود دارد که ۳۷ میلیون بازدید کرده و حجم چهارمگی دارد که ۱۴۸ هزار گیگ مصرف اینترنت شده است و خارجی بابت این کار خوشحال است که تولید ترافیک کرده است؛ اما وقتی این حجم بالا برای داخلی مصرف شود دولت هم پول این حجم را از مردم می گیرد؛ هم از سرویس های داخلی پول دریافت می کند؛ این مشکلات در شبکه ملی اطلاعات حل می شود و دولت به همین دلیل مقاومت می کند.

وی ابراز داشت: وقتی شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود، هم کاربر پول می گیرد، هم خدمات دهنده؛ هم اپراتور؛ هم دولت و در این صورت تقسیم بر چهار می شود؛ اما امروز فقط دولت و اپراتور پول می گیرد.

این کارشناس عرصه فضای مجازی خاطرنشان ساخت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این مطلب است که دولت از طریق فروش پهنای باند بین الملل، در بعضی سالها درآمد دوم بعد از نفت را داشته و در بعضی از سال ها درآمد بعد از نفت و مالیات را با فروش پهنای باند به دست می آورد و دولت این منبع مالی را رها نمی کند.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: یکی از ضربه هایی که سرویس های خارجی در کشور به ما وارد می کنند، کنترل پیام های ماست؛ به این معنا که ما پس از نصب پیام رسان های آنها، این اجازه را به آنان داده ایم که پیام ها را قبل از رسیدن به ما کنترل کرده و می توانند پیام ها را قبل از مشاهده ما، پاک کنند و متأسفانه این کار را در انتخابات انجام دادند؛ به این معنا که شبهات و محتواهای خود را در سطح کشور به وسیله پیام رسان های خود انتشار داده؛ اما جلوی انتشار پاسخ های آن را می گرفتند و به دست مردم نمی رسید.

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: به عنوان مثال در ایام انتخابات، شبهه آیت الله قتل عام در کل کشور منتشر شد؛ اما پاسخ شبهه به مردم نرسید؛ چون مدیر این پیام رسان ها جلوی آن را گرفت و نگذاشت پاسخ آن به دست مردم برسد.

سخنران این جلسه اظهار داشت: امروز تلگرام و اینستاگرام خدمات رایگان در ایران دارند تا در زمان هایی همچون انتخابات یا در مباحث امنیتی هر بلایی که بخواهند سر کشور بیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین کهوند با بیان این مطلب که در حمایت از پیام رسان های داخلی خیانتی اتفاق افتاده است، ابراز داشت: این اشخاص پس از فیلتر تلگرام و روی کارآمدن پیام رسان های داخلی اعلام کردند که امکانات متنوعی را به این پیام رسان ها می دهیم؛ به عنوان مثال به هر پیام رسان داخلی، ۱۰ سرور، ۵۵ گیگ پهنای باند، ۵ میلیارد وام و ... خواهیم داد؛ در حالی که تلگرام به تنهایی سه هزار سرور در کشور داشت و دولت پس از فیلتر آن، به هاتگرام و تلگرام طلایی ۸۰۰ سرور اختصاص داده بود؛ همچنین اختصاص پهنای باند یک هزار و ۱۰۰ گیگی به اینستاگرام از دیگر مسائل بوده است که در مقایسه با امکانات پیام رسان های داخلی بسیار بالا بود و به همین دلیل مردم همچنان به این پیام رسان ها علاقمند ماندند.

وی خاطرنشان ساخت: در ارائه امکانات به پیام رسان های داخلی، شاهد مشکلات بسیاری بودیم و به عنوان مثال، امروز ۵۰ سرور خالی در قم وجود دارد و ایتا می تواند با استفاده از این ۵۰ سرور، ساپورت خود را به هفت و نیم میلیون نفر برساند؛ اما این سرورها را به ایتا نمی دهند.

این کارشناس فضای مجای تصریح کرد: امروز راهکارهای اجرایی بسیاری وجود دارد که بتوانیم از فضای مجازی موجود رهایی پیدا کنیم و به فضای مجازی مطلوب برسیم و یکی از راه هایی که می توانیم این راهکارها را اجرایی نماییم، مطالبه گری است؛ باید مطالبه گر بود تا بتوان به این امکانات دست پیدا کرد.

کارشناس فضای مجازی بیان داشت: حداکثر وقتی که بخواهیم موتور جستجوی ملی و بین المللی راه اندازی کنیم، یک و نیم سال تا بتوانیم موتور جستجوگر قوی داشته باشیم؛ البته الان نیز می توانیم از موتورهای جستجوگر ایرانی فعلی با انجام فعالیت های تقویتی، استفاده مناسب داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور چیست؟، گفت: عدم مطالبه گری، پروژه نفوذ، عدم اهتمام دولت به اجرای این شبکه و ... از جمله مشکلات عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از نمایندگان طلاب که آیا می توانید دوره هایی را برای طلاب و فضلا با موضوع فضای مجازی برگزار نمایید؟ اظهار داشت: ما این امکان را داریم که دوره های کوتاه مدت و بلندمدت را برای قم برگزار کنیم و این کار را در حوزه علمیه خراسان بزرگ و استان خوزستان انجام داده ایم و امروز خروجی های این دوره ها در سطح استان خراسان مشغول به فعالیت هستند.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز متأسفانه وضعیت فضای مجازی بسیار نامناسب است و فاجعه های بسیاری در این فضا اتفاق می افتد.

وی ابراز داشت: امروز گزارشاتی از فضای مجازی به دست انسان می رسد که باید برای این گزارشات، خون گریه کرد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در ادامه به بیان برخی از نظرات اسلام ستیزان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در این نظرات آمده است: «جنگ بر ضد اسلام گرایی با کشتن مسلمانان فایده ای ندارد؛ فقط با فاسدکردن آنان می توان به پیروزی دست یافت؛ پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان، دامن های کوتاه فرو بریزیم».

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد تصریح کرد: شخص دیگری گفته است: «مردم ایران برای آزادی بیشتر فشار آورده اند؛ اکنون انواعی از موسیقی که با مخالفت شدید روبرو بود، عمومیت یافته و زن ها حجاب را تعدیل می کنند و کت های آنان کوتاه و کوتاه تر می شود».

وی بیان داشت: اسلام ستیز دیگری بیان کرده است: «مهمترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم».

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار داشت: دشمن سرمایه گذاری بسیاری بر موضوع براندازی حجاب انجام داده و برنامه های بسیاری را پایه ریزی کرده اند تا بتوانند از طریق حجاب و ... نظام اسلامی را از پای بیندازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 2
    حالا شما چرا فقط در ایتا هستید مال خودتونه والا کیفیت نداره، گپ از همه بهتره
    • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      ایتا مال خودتونه یعنی چی؟! ایتا برای شرکت خصوصی اندیشه یاوران تمدن امروز هست و مثل گپ هم هیچ شرکت اوپراتوری حمایت و ترافیک رایگان بهش نداده ولی با این وجود بهترین عملکرد و پایداری رو در زمان قطعی اینترنت از خودش نشون داده و با داشتن آمار بیشترین کاربر فعال بین داخلی ها نشون میده انتخاب مردم کدوم پیام رسان هست.