جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی

حوزه/ نشست علمی «سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و نقش زمان و مکان در آن» به همت اداره فرهنگی- پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی در این نشست علمی، ضمن اشاره به خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان به دست ملت ایران در 9 دی ۸۸، اظهار داشت: نهضتی که امام خمینی(ره) در سال 40 آغاز نمودند، همانند نهضت پیامبران الهی، فرهنگی بود. ایشان با کودتا و ترور درباریان مخالف بودند و اعتقاد داشتند باید مردم را آگاه نمود.

مدیر گروه تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مجتمع جامع امام خمینی(ره)، با بیان این که هر اقدام سیاسی و اجتماعی، که مبتنی بر فرهنگ نباشد، ناپایدار خواهد بود، ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) پایه‌های نهضت خویش را مبتنی بر فرهنگ پایه‌ریزی نموده، شرکت را ساقط و توحید را جایگزین آن کردند و هویت جدیدی به جامعه ارائه نمودند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که امام خمینی(ره) الگوبرداری دقیقی از نهضت نبوی(ص) در عصر کنونی عملیاتی نمودند، خاطرنشان ساخت: عمق‌بخشی به تحلیل و بصیرت اجتماعی، مدل پویایی برای پایداری نهضت اجتماعی است؛ اگر مردم بیدار و در صحنه باشند، توطئه‌ها را تشخیص داده، خنثی می‌سازند.

وی در بخش دوم سخنان خود به بیان عده‌ای مبنی بر پرهیز از تمسک به سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اشاره کرد که امری نشدنی و ناممکن است و بیان نمود: نقش الگوها و اسوه‌ها در تحولات اجتماعی، مادی و معنوی، بی‌نظیر و بی‌همتاست. نظریه‌ها تنها ذهن را متقاعد می‌کند و نمونه‌های عینی به دل و جان انسان اهل یقین عطا می‌نماید و دلیل عقلی و نقلی تنها انسان را قانع می‌سازد، ولی تجسم عینی اندیشه، به آدمی اطمینان و آرامش می‌بخشد.

مدیر گروه تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مجتمع جامع امام خمینی(ره) افزود: اسلام دیدگاه‌هایی در ابعاد گوناگون مطرح نموده است که سیره و عمل پیامبر اعظم(ص) نقش بسزایی در فراگیری فهم آن دارد. الگوها نقش کلیدی در این عرصه داشته‌اند.

وی با تأکید بر این که آیات الهی، الگوهای متقنی برای هدایت اجتماعی بشر ارائه نموده است، خاطرنشان کرد: شخصیت و سیره عمل پیامبر اکرم(ص) توانست تعالیم نورانی را در عمل نشان دهد و بر باورمندی آحاد مسلمانان عمق ببخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی، در ادامه، ضمن ارائه تفسیری از معانی سیره، با بیان این که سیره‌شناسی، همان کشف منطق رفتاری است، اظهار داشت: منطق رفتار نبی مکرم اسلام(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تجسم عینی تعالیم اسلامی است.

وی با تأکید بر این که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در نظر و فکر، تابع منطقی استوار بودند و هیچ گاه از آن عدول نمی‌کردند، خاطرنشان ساخت: اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در عمل نیز تابع منطق محکم الهی بودند. سیره‌شناسی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به دنبال فهم و کشف منطق مبتنی بر رفتار و گفتار اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، در ادامه، به فرازهایی از اندیشه شهید مطهری در زمینه سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اشاره نمود و اذعان داشت: منطقی که بر رفتار حاکم است، هیچ گاه زمان‌بردار نیست و زمان و مکان نقش و تأثیری در آن ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی تصریح کرد: اهل‌بیت(علیهم‌السلام، منطقی الهی و محکم دارند که نه شرایط اجتماعی و نه زور و نه زر، هیچ تأثیری بر سبک زندگی و سیره عملی ایشان نخواهد داشت.
وی با بیان این که هر گزارش تاریخی از رفتار اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را نمی‌توان سیره دانست، ابراز نمود: رفتاری را می‌توان سیره عملی نامید که معصوم(ع) بارها تکرار کرده باشند، به گونه‌ای که از این گزارش‌ها بتوان اصول و منطق استوار ایشان را استخراج نمود.

سخنران این نشست سیره‌شناسی و نظام‌سازی منطق رفتاری را پیچیده و حساس عنوان کرد و ابراز داشت: ارائه مدل‌های مختلف رفتاری، نیازمند تسلط بر تاریخ و بازخوانی نمونه‌ها و استخراج اصول اندیشه‌ای است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که باید با ابزارهای علمی مناسب تاریخی بتوان گزارش سیره‌ای را کشف و این مهم را به کتاب‌الله عرضه نمود، خاطرنشان کرد: باید سند روایات و اخبار را ارزیابی نموده، شرایط زمان و مکانی را در نظر بگیریم که از معصوم(ع) صادر شده است و منابع را به صورت جامع در نظر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی ضمن اشاره به اهمیت بررسی حجیت سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در زمینه‌های مختلف، ابراز داشت: سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در همه زمینه‌ها حجت است و مهم‌ترین دلیل آن، اطلاق آیات الهی و روایات اسلامی به شمار می‌رود. در گستره تاریخی نیز سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از منابع شناخت برشمرده می‌شود و محدود به زمینه ویژه‌ای نیست.

وی عصمت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را از دیگر دلایل حجیت سیره ائمه(علیهم‌السلام) در همه ساحت‌ها دانست و گفت: اگر قبول کردیم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) معصوم‌اند، زندگی ایشان در همه ساحت‌ها حجیت خواهد داشت.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی سیره متشرعه را از دیگر دلایل حجیت فراگیر سیره عنوان کرد و ابراز داشت: اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را می‌توان در همه ساحت‌های زندگی الگوی پویا و مترقی دانست و به آن عمل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی به مسائل و ارزش‌های اخلاقی، مسائل عبادی، سیاسی و اجتماعی و ابزارها و روش‌های مورد توجه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اشاره نمود و اظهار داشت: اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ابزارها و روشمندی اداره زندگی را را ناظر به شرایط زمان می‌دانستند.

وی با بیان این که به اذعان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، بخش چهارم ذکرشده در سیره‌شناسی منتفی است، تصریح کرد: پیروی از سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مسائل اخلاقی و عبادی، مورد وفاق همگان بوده، با توجه به این که در مبانی اسلامی، ارزش‌های اخلاقی و هر چه مربوط به فطرت آدمی است، زمان و مکان بی‌تأثیر است، این مهم به عنوان بحثی مبنایی پذیرفته شده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که «شهید مطهری» در کتاب «سیری در سیره نبوی(ص)» پیروی از سیره را در مسائل سیاسی و اجتماعی به خوبی بازتعریف نموده است، خاطرنشان کرد: زمان و مکان بر روح تعلیمات دینی تأثیری ندارد و در مقوله‌هایی مانند تاکتیک‌ها و راهکارها، زمان و مکان تأثیر بسزایی ایفا می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تبیین فرق راهبرد و تاکتیک، خاطرنشان کرد: شهید مطهری در کتاب «سیری در سیره نبوی(ص)»، به خوبی اصول راهبردی و ثابت سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را مورد توجه قرار داده و به بخشی از این راهبردها اشاره نموده است.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha