چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست خبری هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی

حوزه/ رئیس جشنواره هنر آسمانی، برگزاری این جشنواره را از فعالیت های هنری حوزه علمیه دانست و گفت: در این جشنواره استعدادهای فراوانی شناخته شده اند و اساتید هنرمندی که در حوزه علمیه مورد توجه قرار نمی گرفتند امروزه در کمیته های هنر مشغول هستند. امیدواریم در ارائه الگوی هنر اسلامی به جامعه ایرانی موفق باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی در نشست خبری تشریح فراخوان و برنامه های هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی که پیش از ظهر امروز در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: هنر اصیل در متن قرآن موجود است و اسلام همواره برای انتقال پیام های خود از هنر استفاده کرده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: نهج البلاغه امام علی(ع) در اوج کار هنری در تاریخ بشریت  قرار دارد و صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) نیز مطالب دینی را هنرمندانه به مخاطبان خود رسانده است .

وی افرود: در همین رابطه مبلّغ نیز می تواند با استفاده از ابزار هنر، هزاران نفر را پای منبر خود جذب کند.

وی با انتقاد از ساخت برخی برنامه های هنری در جمهوری اسلامی ایران  افزود: در زمینه هنر آسیب های فراوانی وجود دارد و در کشور بعضا فیلم هایی تولید می شود که در تراز انقلاب اسلامی نیست و بعضی افراد با شیطنت بهترین شاخصه های ارزشی نظام اسلامی را به گونه ای نشان می دهند که مخاطب گمان کند، بدترین ارزش است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه  اضافه کرد: در تاریخ، علمای بزرگی مشاهده می شوند که با قلم خود ارزش های دینی را به مخاطبان خود القا کرده اند و در زمان ما به دلیل وجود هنرهای جدید و منحرف شدن آنها از سوی برخی افراد، افراد بسیاری از نام هنر فراری هستند.

حجت الاسلام و المسلیمن نبوی گفت: در همین راستا با تأکید رهبر معظم انقلاب در استفاده از ابزار هنر برای انتقال پیام،   مسئولین حوزه اقدام به برنامه ریزی جدی تری برای ورود در به عرصه هنر کاری به جا است کرده و درهمین رابطه که اقدام به  ساماندهی هنر و شناسایی استعدادهای هنری کرده و در قدم های بعدی نیز طرح جامعه هنر در حوزه های علمیه تدوین و به همه مراکز اعلام شده است.

وی افزود: در این طرح طلبه باید در سال چهارم با رشته های هنری آشنایی پیدا کرده و در سال پنجم ، تبدیل به کارشناس در عرصه هنر شود. در این رابطه مدراس علمیه ورود جدی کرده و سعی به تربیت نیرو  و آموزش نیز کرده اند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، برگزاری جشنواره هنرهای آسمانی را از فعالیت های هنری حوزه علمیه دانست و گفت: در این جشنواره استعدادهای فراوانی شناخته شده اند و اساتید هنرمندی که در حوزه علمیه مورد توجه قرار نمی گرفتند امروزه در کمیته های هنر مشغول هستند که امیدواریم در ارائه الگوی هنر اسلامی به جامعه ایرانی موفق باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در دو رشته شعر و هنر برگزار می شود که فراخوان آن از ابتدای دی ماه به حوزه های علمیه ارسال شده و از طریق فضای مجازی نیز اطلاع رسانی صورت گرفته و زمان ارسال آثار نیز تا پایان بهمن ماه  خواهد بود و زمان برگزاری جشنواره اسفند ۹۸ است.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود: علاقه مندان به شرکت در هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی می توانند آثار خود را از طریق بارگذاری در پایگاه اینترنتی جشنوراه هنرهای آسمانی، مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع شهید صدوقی، فاز هفت، همچنین از طریق پست به آدرس دبیرخانه، آثار خود را به دبیرخانه تحویل دهند.

وی با اشاره به شرایط شرکت در هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی گفت: خواهران و برادران طلبه می تواند با ارسال آثار هنری جدید در هر دو بخش حضور داشته باشند و هر طلبه فقط می تواند حداکثر سه اثر ارسال کند.

وی افزود: مراد از طلبه، افرادی هستند که علوم حوزوی را می خوانند یا خوانده اند و منظور داشتن کد تحصیلی و طلبگی نیست، زیرا بسیاری از طلاب در مرکز مدیریت پرونده هم ندارند؛ از سوی دیگر اگر فردی در رشته های دانشگاهی متناسب با رشته های حوزوی در حال تحصیل است می تواند در این جشنواره شرکت کند، اشکالی ندارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان این که موضوعات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی شامل دو بخش عمومی و ویژه است، اظهارکرد: تبلیغ دین، فرهنگ جهاد و شهادت، اخلاق، عرفان، اربعین حسینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، عدالت اجتماعی، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات خش عمومی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همچنین نقش افراطی گری و تکفیر در اسلام هراسی از موضوعات بخش ویژه به شمار می روند.

وی در ادامه سخنان خود با تصریح بر این که معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در بخش های مختلفی می تواند مصرف کننده آثار هنری طلاب باشد، بیان کرد: در زمینه مدارس و مهدهای امین استفاده از هنر برای انتقال پیام و حتی تدوین کتاب ضروری است؛ همچنین در تبلیغ اینترنتی پیام هایی که آمیخته با هنر باشند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود: بیش از سه هزار روحانی طرح هجرت در مناطق محروم مستقر هستند که برای افزایش جاذبه پیام ها و منبرهای این مبلغان، نیازمند کارهای هنری هستیم زیرا در برخی موارد حتی استفاده از یک داستان کوتاه منبر را جذاب می کند.

وی در پایان با اشاره به ایجاد مرکز آموزش های هنر و رسانه در حوزه علمیه اظهار کرد: این مرکز از سال تحصیلی آینده از میان طلاب دارای شرایط دانش پژوه خواهد پذیرفت که می تواند کارهای پژوهشی مختلفی در زمینه هنر و رسانه انجام دهد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    1 0
    وی در پایان با اشاره به ایجاد مرکز آموزش های هنر و رسانه در حوزه علمیه اظهار کرد: این مرکز از سال تحصیلی آینده از میان طلاب دارای شرایط دانش پژوه خواهد پذیرفت که می تواند کارهای پژوهشی مختلفی در زمینه هنر و رسانه انجام دهد. این کار موازی کاری صرف است. مگر دفتر تبلیغات این کار را نمی کند.