پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: حضور حضرت زینب(س) در صحنه سیاسی به جهت از دست دادن برادر یا عزیزانش نبود، بلکه تحکیم اسلام مطرح بوده است که این مسئله از وظایف مردان و زنان جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم حسینی واعظ به مناسبت ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها)، صبح امروز در جمع بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان پیرامون الگوپذیری سخن گفت و یکی از روش‌های تربیتی را روش ارائه الگو معرفی کرد.

وی با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب " لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" و اینکه وجود الگوهای رفتاری، نقش بسیار مهمی در سازندگی انسان‌ها دارد، خاطرنشان کرد: هدف اساسی و نهایی تمام پیامبران، تربیت صحیح انسان‌ها برای دستیابی به سعادت ابدی است، در قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السلام) به تربیت انسان از این طریق بسیار تأکید شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، روش الگویی را کارآمدترین شیوه برای اصلاح و تربیت فردی و اجتماعی انسان معرفی کرد و گفت: الگوها، عامل تحرک انسان‌ها و پویایی حیات ایشان می‌شوند و جامعه را از ایستایی و یا برگشت به گذشته باز می دارد.

حسینی واعظ معتقد است: اسوه‌های اخلاقی و انسانی گذشته نیز موجب حیات مجدد انسان شده و نقش عظیمی در سازندگی او دارند.

وی در ادامه به برخی صفات حضرت زینب(سلام الله علیها) و اصالت خانوادگی ایشان اشاره کرد و گفت: این خانواده بهترین الگو برای احترام متقابل اعضاء نسبت به یکدیگر است و حضرت زینب(سلام الله علیها) نزد بهترین آموزگاران بشریت تربیت یافت.

استاد حوزه، در راستای دانش حضرت، ایشان را «مفسر قرآن» خواند و اضافه کرد: علاوه بر جلسات تفسیری حضرت برای بانوان، خطبه های ایشان نشان دهنده تسلط علمی در علوم اسلامی به ویژه قرآن کریم بوده است و آیات مطرح شده در خطبه ها، پاسخ بسیاری از شبهات در زمینه های اعتقادی و... است.

حسینی واعظ ادامه داد: خطبه های شیوای حضرت زینب نشان از تسلط ایشان به معارف قرآن دارد، زیرا کسی که به آیات قرآن معرفت جامع نداشته باشد، نمی تواند هر آیه ای را برای استدلال مخصوص به خود استفاده نماید.

وی به بعد عبادی حضرت زینب(سلام الله علیها) نیز اشاره کرد و گفت: تفاوتی بین زن و مرد برای رسیدن به عبودیت پروردگار نیست، خداوند می فرماید: «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون»

مدیر موسسه قرآنی الزهراء(س) گرگان اظهار کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) به زنان مسلمان آموخت به جای توجه به زیورهای دنیا و دل بستن به آنها، دنیا را وسیله رسیدن به آخرت بدانند که آنچه به انسان حیات جاوید می بخشد تکیه به معنویت است.

حسینی واعظ به مقام تسلیم و رضا، زهد، شجاعت و صبر و استقامت حضرت نیز اشاره کرد و گفت: از ارزش های اخلاقی برای کمال ایمان و شرافت انسان، راضی بودن به قضای الهی و تسلیم محض بودن در مقابل شداید، بلاها و گرفتاری های ناخواسته زندگی است، زینب کبری سلام الله علیها در حادثه کربلا نه تنها ایمانش ضعیف نشد بلکه با تکیه به خداوند هر روز بر عزت و شوکتش افزوده می شد؛ در حقیقت، دلاوری ایشان پس از حادثه کربلا تجلی پیدا کرد.  

وی با بیان این که حوادث روزگار نباید سبب سستی ایمان شود، اضافه کرد: زمانی که خفقان کامل حکمفرما بود، حضرت زینب(سلام الله علیها) به تنهایی از دین خدا محافظت کردند، ایشان مصداق روشن آمر به معروف و ناهی از منکر، افشاگر مفاسد حاکمان جور بودند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان خاطرنشان کرد: حضور حضرت زینب در صحنه سیاسی به جهت از دست دادن برادر یا عزیزانش نبود بلکه مساله اسلام و کفر، ایمان و نفاق و اصل خلافت و در یک کلام، تحکیم اسلام مطرح بوده است که این مساله از وظایف مردان و زنان جامعه است، البته هر وجودی به دلیل ظرفیت های خاص خود، شیوه خاص نیز دارد.

حسینی واعظ به حضور اجتماعی بانوان در جامعه اشاره کرد و افزود: از دیدگاه اسلام، زن در زمان های لازم، باید در جامعه حضور داشته باشد، اما با رعایت شرایط ویژه خود یعنی؛ حفظ عفت، ایمان، دفاع از حق، عدالت و ولایت و ... .

وی در پایان پیرامون وظیفه تبلیغی حضرت زینب(سلام الله علیها) اظهار کرد: ایشان تبلیغ را یک وظیفه الهی می دانستند و حتی در زمان اسارت این امر مهم را فراموش نکردند و با فصاحت و بلاغت موروثی، علم ذاتی، شجاعتی همچون پدر، با تمام وجود علیه تمام اقتدار یک حکومت طاغوتی سخن گفتند و عمل کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha