پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مستند عیسی

حوزه/ مستند «عیسی» به کارگردانی احمد شریف‌زاده به همت کانون سینما و تئاتر دانشگاه ادیان و مذاهب در سالن امام موسی صدر اکران شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، احمد شریف‌زاده کارگردان مستند «عیسی» در مراسم اکران این مستند در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن اشاره به تاریخچه‌ای از ساخت این مستند، گفت: تولید این فیلم مستند شش سال به طول انجامید و دلیل آن، این بود که بعد از 14 فوریه 2011 ورود اتباع ایران، عراق و لبنان به بحرین کاملاً ممنوع شد که به این نکته در فیلم اشاره شده است. این مسئله باعث شد امکان دسترسی ما به افراد و منابع و اسناد بسیار کم شود. لذا پروسه ساخت مستند درباره شیخ عیسی و حواشی حول شخصیت وی بسیار طولانی شد.

وی افزود: تولید فیلم یک پروسه عجیب و غریب داشت. چرا که به هرکس نزدیک می‌شدیم، ممکن بود امنیتش به خطر بیفتد. به خاطر همین با چند گروه بحرینی در قم ارتباط گرفتیم و آن‌ها با گروه‌های داخل بحرین ارتباط گرفتند. کم‌کم رابطه‌ای شکل گرفت و دوستان بحرینی را آموزش می‌دادیم که چه می‌خواهیم و آن‌ها تصاویر را برای ما تهیه می‌کردند. کار بسیار جذاب بود و گاه سه ماه طول می‌کشید تا به یک راش دسترسی پیدا کنیم و وقتی که به دست‌مان می‌رسید، متوجه می‌شدیم آن‌چه می‌خواهیم نیست.

کارگردان مستند «عیسی» هم‌چنین گفت: در فیلم به اسنادی اشاره می‌شود که در دسترس شیعیان نبود. می‌دانید که هم‌اکنون 900 هزار نفر در بحرین زندگی می‌کنند و از این تعداد، 600 هزار نفر شیعه هستند و هیچ‌گاه در طول تاریخ در این جزیره که زمانی جزو ایران بوده تلاشی برای نگارش تاریخ شیعیان صورت نگرفته است. لذا اسناد و منابع در هیچ‌جا تدوین و آماده نشده بود.

شریف‌زاده هم‌چنین گفت: این فیلم روایت سال‌های 1970 تا 2012 است و وقایعی را به تصویر می‌کشد که معمولاً نقش شیخ در آن تعیین کننده است. گاه دو ماه طول می‌کشید که یک سند یا یک عکس را از کتابخانه ملی بحرین به دست آوریم. دوستان بحرینی خیلی تلاش کردند و من از همه کم‌تر تلاش داشته‌ام و باید از آنان تشکر کنم.

وی درباره بازتاب پخش این مستند گفت: مستند ابتدا دو سال پیش به زبان عربی به تولید نهایی رسید. در آن زمان شیخ در منزلش در محاصره بود و حکومت با به شهادت رساندن چند نفر به تحصن مردم در اطراف منزل شیخ پایان داد. در نسخه عربی اسمی از عوامل ایرانی ذکر نشد و نام یک شرکت ترک به نام آیات‌مدیا بر روی محصول درج شد. مستند از شبکه‌هایی مثل المنار، العالم، پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی پخش شد. هدف از تولید این مستند این بود که جامعه شاید سکولار عرب و حتی جامعه سنّی به دانشی در مورد بحرین برسد و بداند اصلاً دعوا بر سر چیست و شاید دعوا اصلاً بین شیعه و سنّی نباشد. پخش فیلم بازخوردهای خوبی داشت و ما بعضاً از طریق شبکه‌های پخش کننده مستند از آن مطلع می‌شدیم.

شریف‌زاده در پایان گفت: هم‌اکنون شیخ در ایران است و بسیاری از کسانی که با ما همکاری داشتند، دیگر در بحرین نیستند و بعضی در ایران یا لبنان هستند و یا بعضی سلب تابعیت شده و بعضی حکم اعدام دارند. لذا به این نتیجه رسیدیم که خوب است یک نسخه فارسی از آن تهیه کنیم. نسخه فارسی چند اکران بیشتر نداشته است و هنوز از تلویزیون پخش نشده است. بنا داریم چند اکران دانشگاهی داشته باشیم و بعد به پخش تلویزیونی برسیم. در مجموع بازخوردها مثبت بود.

گفتنی است: در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرطیاری با اهدای لوح دانشگاه، از این مستندساز تجلیل کرد.

313/60

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha