جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نیویورک تایمز: ترور سردار سلیمانی را راه گریز کثیف ترامپ از استیضاح

حوزه/ در سرمقاله ای که در نیویورک تایمز با عنوان  «بازی تغییر کرده است» نوشته شده، اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ترور شهید قاسم سلیمانی ، به حاشیه راندن ماجرای استیضاح در کنگره عنوان شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، نیویورک تایمز طی سرمقاله ای تحت عنوان «بازی تغییر کرده است» به بررسی دلایل و عواقب ترور سردار قاسم سلیمانی پرداخته است. این سرمقاله همسو با بسیاری از مقامات سیاسی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، این ترور بی رحمانه را محکوم نکرده اند و تنها به بیان این پرسش پرداخته‌اند که مسأله اصلی نه موجه بودن این عملیات، بلکه عقلانی بودن آن است.

نویسندگان می گویند سردار سلیمانی یک مقام رسمی جمهوری اسلامی بوده و ترور وی می تواند آتش درگیری در منطقه را شعله ور سازد.

به علاوه اینکه مواضع پیشین ترامپ و حضور ایالات متحده در عراق، افغانستان و سوریه هزینه های زیادی برای آمریکا در برداشته، این در حالی است که وی پیش از این از استفاده از قوای نظامی در خاورمیانه ابراز انزجار کرده بود.

پرسش دیگر، فقدان انسجام منطقی آن در فرآیند کمپین «فشار حداکثری» آمریکا پس از خروج از برجام بوده است. زیرا در شرایطی که آمریکا پس از اسقاط پهپادش بر فراز خلیج فارس و حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، واکنش جدی نشان نداد، یک‌باره به عملیاتی دست زد که فاقد هرگونه سلسله اقداماتی بود که تدریجی و گام‌به‌گام به این نقطه ختم شود. پاسخ را می‌توان در تعبیر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا یافت:«بازی تغییر کرده است». به واقع عدم‌ ترور هدف‌مند مقام‌های عالی‌رتبه نظامی از جمله قواعد نانوشته‌ای بود که طرفین منازعات در منطقه به آن پایبند بودند و با این اقدام، حق هر گونه واکنش متقابل را برای طرف دیگر به رسمیت شناخته‌اند.

سرمقاله نیویورک‌تایمز همچنین به تبعات داخلی این اقدام ترامپ در ایالات متحده نیز اشاره داشته است. آنها نوشتند با توجه به جلسات پیش‌روی استیضاح، پرسش‌هایی درباره انگیزه ترامپ مبنی بر به حاشیه راندن آن و فرار از پاسخ‌گویی، وجود دارد. چنان که بیل کلینتون نیز سال ۱۹۸۸ در آستانه استیضاح، دستور عملیات بمباران هوایی موسوم به «روباه صحرا» در عراق را صادر کرد.

جزییاتی از تهدید ادعایی دولت آمریکا و اینکه ترور سلیمانی، چگونه آن را برطرف کرده، از دیگر پرسش‌ها است. و این در حالی است که ابهام در خصوص مکان و چگونگی واکنش ایران، تهدیدات جدی و واقعی برای آمریکا به همراه دارد که خود می‌تواند واکنش آمریکا را برانگیخته و به یک جنگ همه‌جانبه منجر شود.

به ویژه در شرایط بی‌ثباتی عراق، تلاش نتانیاهو برای جنگ‌افروزی برای فرار از بحران سیاسی و افزایش قیمت نفت؛ دولت آمریکا نیز ممکن است وارد نبردی همه‌جانبه با شبه نظامیان هوادار ایران شود.

و در همین راستا، پرسش دیگر اینکه چرا به مانند اقدامات نظامی مهم پیشین، کاخ سفید سناتورهای دموکرات کنگره و به خصوص نانسی پلوسی را در جریان قرار نداده است؟ آیا نگران عدم مجوز قانونی برای این عملیات بوده است؟ و آیا با افزایش تعداد نظامیان آمریکا در منطقه به اندازه‌ای همسان تعداد آنها در سال ۲۰۰۳، در پی آغاز نبرد دیگری است؟ پس وعده رییس جمهور مبنی بر پایان جنگ‌های بی‌پایان چه شد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha