جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت حضرت زهرا (س)

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما باید با تاسی از حضرت فاطمه(س) در صحنه اجتماع به دنبال بصیرت افزایی و دفاع از ولایت باشیم.

سیده معصومه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که زندگانی کوتاه اما سراسر نورانی صدیقه کبری(س) در دو بُعد فردی و اجتماعی به عنوان برترین الگوی جامعه بشری، حاوی درس های بسیاری است، اظهار داشت: ایشان هم در عرصه فردی، الگوی همه زنان و مردان در عبادت و بندگی و نیز اُسوه در همسرداری و تربیت فرزند بودند و هم این که در عرصه اجتماعی، آن گاه که نیاز بود با حفظ شأنیت زن مسلمان و چارچوب های شرعی، همه جانبه در زمینه دفاع از حق و ولایت به ایفای نقش می پرداختند.

وی افزود: بی جهت نیست که از لسان امام معصوم نقل شده که ما اهل بیت(ع) بر مردم حجت هستیم و مادرمان فاطمه زهرا(س) حجت بر ما اهل بیت (ع) است و این مساله نشان می دهد که جایگاه و فضیلت این بانوی بی همتا تا به کجاست و ما چقدر محتاج الگوگیری همه جانبه از سیره و زندگی نورانی ایشان هستیم.

رئیس اداره راهبری واحدهای حوزوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در ادامه ضمن تسلیت شهادت سردار رشید جبهه اسلام، حاج قاسم سلیمانی و همرزم وفادارش ابومهدی المهندس ابراز داشت: این مجاهدان و فرماندهان رشید حقیقتاً از حضرت زهرا(س) الگو و سرمشق گرفته بودند که همه جانبه در مقام دفاع از ولایت و حق و حقانیت برمی آمدند و به جز خدا از هیچ کس ترس و واهمه ای نداشتند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت تبیین و نقد وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب گفت: در زندگی حضرت فاطمه(س) که تامل کنیم متوجه می شویم که ایشان تنها به امور فردی و عبادات شخصی توجه نکرده و اهتمام ویژه ای هم در ارتباط با دیگران و جامعه داشتند و لذا باید بُعد سیاسی و اجتماعی زندگی ایشان به درستی برای مردم و نسل جوان و به خصوص زنان و دختران جوان تبیین و تشریح شود.

طباطبایی بیان داشت: حتی وصیت حضرت به امیرالمومنین (ع) که مرا شبانه غسل بده و کفن کن و شبانه مرا تشییع و تدفین کن نیز یک حرکت سیاسی است چرا که ایشان نمی خواستند کسانی که دخیل در ظلم به ولی زمان بودند، با حضور خود در مراسم تشییع و تدفین، تاییدی بگیرند.

وی با بیان این که حاج قاسم ها با تاسی به حضرات معصومین(ع) از جمله حضرت زهرا(س) و در سایه بندگی خدا توانستند به این جایگاه رفیع دست یابند، گفت: شهید سردار سلیمانی کسی بود که هم در عبادت و مناجات الگو بود و هم در ارتباط با مردم و خدمت به آن ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی کرد و مهم تر از همه این که برایش مهم رضایت خدا و امام زمان و خشنودی قلب ولی فقیه به عنوان جانشین امام زمان (عج) بود.

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ایشان به هیچ وجه اهل شعار دادن و مدیریت و فرماندهی پشت میزنشینی نبود، کما این که حتی یک عکس از ایشان به عنوان فرمانده پشت میز نداریم بلکه هر چه هست، حضور در میدان جهاد و بطن کار جامعه است.

وی بیان داشت: دختران و زنان جامعه ما به تاسی از حضرت زهرا(س) در عین این که حریم ها را رعایت می کنند، باید فاطمه گونه و زینب گونه به بصیرت افزایی بپردازند و نقش خود را در دفاع از ولایت به خوبی ایفا کنند.

طباطبایی همچنین یادآور شد: در خصوص چگونگی حضور زنان در جامعه چند دیدگاه مطرح است؛ عده ای می گویند که زن ها صرفاً حضور در خانه داشته باشند واز آن سو عده ای دیگر معتقد به حضور همه جانبه زن در جامعه آن هم بدون هیچ قید و شرطی هستند که هر دو این دیدگاه ها از نگاه اسلام غلط است، چرا که حضور زن مسلمان باید با در نظر گرفتن شأنیت زنانه و مسلمانی او و بر اساس اولویت ها و ضرورت ها باشد تا بین دو بُعد زندگی فردی و خانوادگی و عرصه اجتماعی و فرهنگی یک تعادل و تناسبی به این وسیله برقرار شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha