سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دین پرور

معاون پژوهش بنیاد بین المللی نهج البلاغه با تاکید بر این که به خصوص در دنیای کنونی حمایت از نهادهای دینی و فرهنگی برای نشر معارف اهل بیت(ع) یک ضرورت است، تصریح کرد: نمی توان از تلاش هدفمند استکبار و رسانه های وابسته به آن برای پمپاژ شایعات و اخبار دروغ مربوط به بودجه نهادهای حوزوی به سادگی گذشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن دین پرور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در پاسخ به چرایی هجمه به حوزه و روحانیت به بهانه های مختلف از جمله طرح موضوع بودجه نهادهای حوزوی اظهار داشت: البته همواره نسبت به حوزه های علمیه این قبیل هجمه ها به عناوین و بهانه های گوناگون وجود داشته، هر چند در زمان حاضر به علت توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، به نظر می رسد که بر کمیت و کیفیت آن ها افزوده شده است.

وی افزود: در این بین یک سری افراد ناآگاه یا فریب خورده، متوجه نیستند که برای انجام کارهای فرهنگی و امور دینی به هر حال به یک سری امکانات و ساختمان و نیروی انسانی نیاز است، کما این که در امور دیگر نیز همین طور روال جاری است، با این وجود بودجه نهادهای دینی و حوزوی به نسبت بسیاری از ارگان ها و نهادهای دیگر واقعاً کم و ناچیز است.

یک امر رایج در بسیاری از کشورهای دنیا

این استاد حوزه همچنین گفت: از سویی در بسیاری از کشورهای دنیا، حمایت از نهادهای دینی و فرهنگی یک امر مرسوم است و در این باره برخی از کشورها حتی کشورهای مستکبر و غربی، بودجه های قابل توجهی را برای کارهای پژوهشی، انتشاراتی، تربیتی و حتی امور مذهبی اختصاص می دهند.

وی افزود: حوزه های علمیه و موسسات مذهبی و دینی دارای ظرفیت و پتانسیل علمی و معنوی بسیاری هستند که اگر این پتانسیل بخواهد به منصه ظهور برسد، نیاز به امکانات حداقلی است که البته گاهی این امکانات را خیرین و مردم تامین می کنند، گاهی از طریق حمایت های علما و مراجع صورت می گیرد و گاهی نیز از طریق وقفیات است، اما به هر حال حاکمیت و دولت ها نیز باید به سهم خود به این امر کمک کنند.

حمایت از نهادهای دینی و فرهنگی در حکومت های قبل از پهلوی

وی همچنین بیان داشت: حمایت از نهادهای مذهبی و فرهنگی در راستای نشر معارف دینی حتی در زمان های گذشته نیز وجود داشته و در حکومت هایی که داعیه تشیع داشتند مثل صفویه و حتی قاجاریه این امر رایج بوده و جالب این که نه تنها مربوط به حوزه های علمیه داخل بلکه خارج از کشور و حتی در قاره آفریقا، این حمایت ها وجود داشته تا معارف شیعه به گوش دیگران برسد و این حمایت ها عموماً برای حفظ و تقویت کیان تشیع و صدور پیام دین و شریعت به اقصی نقاط عالم صورت می گرفته است.

معاون پژوهش بنیاد بین المللی نهج البلاغه گفت: البته مسلم است که دامن زدن به شایعات و اخبار دروغ مبنی بر تخصیص بودجه های آن چنانی به حوزه و مراکز دینی و فرهنگی یکی از شیوه های رایج استعمار و استکبار و به خصوص سیاست کثیف روباه پیر است و آن ها نمی خواهند عظمت و اقتدار علمی و فرهنگی حوزه های علمیه ایران به خصوص حوزه علمیه قم به عنوان قلب تپنده جهان تشیع و اسلام را ببینند چرا که با وجود حوزه انقلابی و متعهد، منافع آن ها به شدت در جهان اسلام و شیعه به خطر می اُفتد.

تلاش رسانه ای مستکبرین عالم برای نشر اخبار دروغ و شایعات

وی افزود: از این رو با آن ها در اختیار داشتن امپراطوری رسانه ای گسترده، سعی در تولید اخبار جعلی و دروغین کرده و یا به تولید و پمپاژ شبهات گوناگون علیه حوزه و روحانیت می پردازند که در این باره هم مردم ما باید آگاه باشند و فریب این ها را نخورند و هم این که خود حوزه و روحانیت و نخبگان آن، بیش از پیش به اهمیت فعالیت های رسانه ای و بصیرت افزایی جامعه پی ببرند و در این مسیر به جهاد رسانه ای و فرهنگی اهتمام بورزند.

وی گفت: شبکه های ماهواره ای معاند و ضدانقلاب و گاهی برخی سایت های خبری و شبکه های اجتماعی در خدمت اهداف دشمن قرار می گیرند به این معنا که می آیند اخباری را به دروغ مطرح می کنند که مثلاً این میزان بودجه به حوزه و روحانیت داده شده و حال آن که این مبالغ عموماً بسیار کمتر از آن چیزی است که اعلام می شود و اصلاً همان طور که عرض کردم در مقایسه با برخی نهادها و جاهای دیگر قابل توجه نیست.

حجت الاسلام و المسلمین دین پرور اضافه کرد: از سویی همین حمایت های کم باید وجود داشته باشد تا امور فرهنگی و دینی بر روی زمین نماند، کما این که از سوی دشمن برای تخریب فرهنگ و دین و اعتقادات ما، بودجه ها و سرمایه گذاری های بسیاری انجام می شود و لذا ما در چنین نبردی باید در حد توان به لحاظ بودجه و امکانات مجهز شویم.

از جنگ نرم نظام سلطه غافل نشویم

وی همچنین ابراز داشت: آن چه مسلم است این که نظام سلطه و دنیای استکبار در مواجهه نرم و خزنده با نظام اعتقادی ما مسلمین و شیعیان، سابقه فعالیت ده ها ساله دارد و آن ها در شبه جزیره عربستان وهابیت را ایجاد کردند تا قرائت نادرستی از اسلام به دنیا ارایه دهد و باعث و بانی بسیاری از جنایت های علیه شیعیان و مسلمانان دیگر شود.

وی افزود: در مواجهه با تلاش های بی امان دولت، وقتی می خواهیم مقابله کنیم و پاسخ به دشمن بدهیم، عده ای جاهل یا مغرض می گویند که چرا از حوزه و نهادهای دینی و فرهنگی حمایت می شود و چرا فلان بودجه را به فلان نهاد حوزوی و دینی می دهید!؟

این کارشناس و محقق حوزوی همچنین گفت: البته قبول دارم که گاهی اوقات خود ما حوزوی ها کم کاری هایی داریم و باید عقبه کار فکری و سیاسی و فرهنگی را بررسی کنیم و ضعف های خود را برطرف نماییم اما به هر حال با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی و فشارهای دشمن، کارهای خوبی نیز در مسیر دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و تبیین اهداف انقلابی نظام از سوی حوزه های علمیه و روحانیت صورت گرفته که باید این ها به درستی به اطلاع مردم عزیزمان برسد.

خدمات ماندگار علمای شیعه در دوران قاجار و صفویه

وی بیان داشت: غرض این که به جز رژیم پهلوی اول و دوم که خود استعمار و استکبار باعث پیدایش آن شد و این رژیم منحوس در جهت اطاعت امر اربابان انگلیسی و آمریکایی اش در زمینه تضعیف دین کار کرد اما قبل از آن به هر حال زحمات زیادی برای تشیع صورت گرفته علیرغم آن که حکومت ها و شاهان قبل، به هر حال ظلم ها و کارهای ناشایستی هم داشته اند و گاه باعث خیانت هایی به مملکت شده اند که باید آن ها نیز به درستی تبیین شود.

وی افزود: با این وجود نباید از یاد ببریم که بزرگان علمای ما به خصوص در زمان حکومت صفویه صاحب منصب بوده اند که از آن جمله شیخ بهایی است که واقعاً چقدر در اصفهان و مشهد و بسیاری از نقاط ایران منشأ خیرات و برکات بسیاری بود و در ایجاد و توسعه کاروانسراها، کتابخانه ها، مساجد و دیگر اماکن، علمای ما نقش بسیار مهمی داشته اند.

معاون پژوهش بنیاد بین المللی نهج البلاغه همچنین تاکید کرد: این خدمات در بسیاری از کتاب ها و مقالات علمی و تاریخی آمده اما این ها را باید امروز در رسانه های نوین چون شبکه های اجتماعی تبیین کرد و بر این موضوع تاکید نمود که به هر حال در سایه حمایت دولت ها و حکومت ها از علماست که بزرگان ما توانسته اند این خدمات عام المنفعه را داشته و باعث مجد و عظمت تشیع و شیعیان شوند و از این منظر در عهد جمهوری اسلامی که گل سرسبد حکومت های ایرانی و بلکه اسلامی است، باید این حمایت ها از نهاد دین و مذهب وجود داشته باشد.

بهترین فرصت برای نشر معارف دینی را در اختیار داریم

وی اظهار داشت: واقعیت آن است که به کوری چشم دشمنان کشور عزیزمان ایران امروز در کل منطقه و جهان اسلام و بلکه حتی در دنیا، الهام بخش و تأثیرگذار است و امروز نگاه ها به کشور ماست و در قضایای مربوط به شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی دیدیم که نه فقط در ایران بلکه در جهان اسلام چه قیامتی برپا شد.

وی گفت: به لطف الهی امروز ما فرصت بسیار طلایی در نشر معارف اسلامی و شیعی به برکت انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی در اختیار داریم که باید از آن نهایت استفاده را ببریم و قطعاً استکبار، مجد و عظمتجمهوری اسلامی ایران که قلب تپنده جهان اسلام است را نمی توانند ببینند و این ها قطعاً در بخشی از برنامه هایشان برای مقابله با نظام و انقلاب دست به شایعه پراکنی علیه نهادهای حوزوی و دینی می زنند، چرا که به تعبیر رهبر معظم و فرزانه انقلاب، حوزه مادر نظام اسلامی است و دشمن می خواهد با تضعیف حوزه انقلابی در واقع نظام و انقلاب را تضعیف کند.

ضرورت انکارناپذیر حمایت از نهادهای دینی و فرهنگی

 حجت الاسلام و المسلمین دین پرور همچنین خاطرنشان کرد: به هر حال در دنیای معاصر نمی توان بدون برنامه ریزی و هماهنگی و بودجه و نیروی انسانی و امکانات مناسب، تاثیرگذاری لازم را داشت، چراکه این ها نیازمند حمایت از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی است البته این به معنای وابسته بودن حوزه به دولت نیست و به لطف الهی حوزه ما با وجود ارتباطش با نظام و ارکان نظام، یک حوزه مستقل است.

نگاهی اجمالی به فعالیت های بنیاد بین المللی نهج البلاغه

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنیاد بین المللی نهج البلاغه به عنوان یک موسسه دینی، علمی و فرهنگی و در عین حال حوزوی از سال ۱۳۵۳ و به همت آیت الله دین پرور و البته با رهنمودهای مرحوم علامه امینی و حمایت معنوی بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر، کار خود را آغاز کرد و خوشبختانه یا متاسفانه، این بنیاد در طول این سال ها از هیچ گونه بودجه مصوب حوزوی و دولتی برخوردار نبوده است.

وی افزود: با این وجود و مشکلات مالی این مجموعه در زمینه معرفی گوهری به نام نهج البلاغه در دنیا و تبیین فرمایشات بسیار ارزشمند امیرالمومنین(ع)، کارهای بسیاری انجام داده و ما امروز هم تلاش هایمان را با توکل بر خدا و توسل بر امیرالمومنین(ع) و دیگر حضرات معصومین (ع) با قوت ادامه می دهیم.

معاون پژوهش این بنیاد همچنین با بیان این که به خصوص در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محققان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با ما همکاری خوبی داشته اند، گفت: به لطف الهی کنگره های بزرگی از اول انقلاب تا زمان حاضر برگزار کرده ایم، ضمن آن که حضرت امام(ره) شخصاً پیام ارزشمندی به اولین کنگره هزاره نهج البلاغه صادر فرمودند و همچنین مقام معظم رهبری نیز در سه کنگره بین المللی نهج البلاغه سخنرانی کردند که مجموعه سخنرانی های معظم له در یک کتاب جمع آوری و منتشر شده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha