پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدیریت اسلامی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: مطابق تأکید مولای متقیان پرواپیشگی و فرهیختگی لازمه اعطا و پذیرش مسئولیت و مدیریت در شئون مختلف جامعه اسلامی است که این مهم باید مورد توجه همه مدیران و مسئولان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی حسینی، امروز در نشست ویژه تشکل‌های دینی و انقلابی، به تبیین شاخصه‌های انتخاب و گزینش افراد در این تشکل‌ها پرداخت و اظهار کرد: اصالت و شرافت خانوادگی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که یک تشکل برای انتخاب و جذب اعضای خود باید مدنظر قرار دهد.

وی افزود: اینکه ائمه اطهار (ع) فرموده‌اند: «شیعتنا اهل البیوتات و المعادن و الشرف» و تأکید کرده‌اند شیعیان ما صاحب جایگاه خانوادگی، دارای معادن و ارزش‌های اخلاقی و همچنین شرف و بزرگواری هستند در واقع تأکید بر اهمیت همین اصالت و شرافت و سابقه است.

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: اهل حکمت، خانواده اصیل و با شرافت را همان بلد طیبی دانسته‌اند که خداوند در قرآن کریم این‌گونه به وصف آن می‌پردازد: «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه»؛ یعنی سرزمین پاکیزه و حاصل خیزی که به اذن خداوند سرسبز می‌شود و روییدن می‌گیرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: از سوی دیگر خردمندان خانواده غیر اصیل و بی‌شرافت را بلد خنثی می‌داند که حاصلی جز علف‌های هرز و بی‌فایده ندارد: «و الذی خبث لا یخرج الا نکدا»؛ یعنی زمینی که ناپاک و نامناسب بوده و گیاهش جز اندک و بی‌فایده برنمی‌آید.

وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین، علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر، چندین بار بر اهمیت اصالت و شرافت خانوادگی در انتخاب افراد انگشت می‌گذارند.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: این امام همام می‌فرمایند: «فَاصْطَفْ لِوِلایَةِ أَعْمالِکَ أَهْلَ الوَرَعِ والعِلْمِ والسّیَاسَةِ» و تأکید می‌کند برای سرپرستی کارهایت پرواپیشگان و فرهیختگان را برگزین.

وی ادامه داد: مولای متقیان خطاب به مالک اشتر تأکید می‌کند از میان مردم کسانی را برای انجام امور جامعه برگزین که اهل تجربه و حیا باشند و از خاندان‌های صالح و صاحب قدم‌های مفید در اسلام و دارای سوابق شایسته باشند، زیرا آنان دارای اخلاقی شریف‌تر و حیثیت و آبرویی صحیح‌تر بوده و کمتر از دیگران خود را در پرتگاه طمع‌ها قرار می‌دهند و در سنجیدن عواقب کارها، نظری رساتر و دقیق‌تر دارند.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: آن حضرت در فرازی دیگر باز تأکید می‌کنند با مردم آبرومند و شریف و اهل دودمان‌های صالح و دارای سوابق نیکو ارتباط نزدیک برقرار کن، سپس با مردم بلندهمت و آزاده و دلیر و سخاوتمند و اهل مدارا بپیوند، زیرا آنان جامع صفات کریمه و شعبه‌هایی از خوبی و نیکویی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha