جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طرح تهیه و توزیع خدمات کارت برای ممتازین تحصیلی

حوزه/ طرح تهیه و توزیع خدمات کارت برای تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب در سال تحصیلی (۹۸-۹۷) به همت معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه جهت تکریم ممتازین، برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است، یکی از این برنامه‌ها پرداخت هدیه نقدی است، که در سال‌های گذشته در قالب هدیه کارت تحویل داده می‌شد. از آنجایی که معاونت خانواده و امور فرهنگی تصمیمی بر پرداخت هدیه نقدی به حساب سرپرست نداشته است، با بررسی محاسن و معایب تهیه و توزیع هدیه کارت و با هماهنگی و موافقت بخش‌های مختلف سازمان از جمله صندوق قرض‌الحسنه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و معاونت منابع انسانی و مالی تصمیم گرفته شد جایگزینی برای آن تهیه شود؛ فلذا مبادرت به تهیه و توزیع خدمات کارت بجای تهیه و توزیع هدیه کارت، نموده است.
۱. آسیب‌ها و مشکلات تهیه و توزیع هدیه کارت ممتازین
- هدیه کارت با برگزاری همایش، تحویل ممتازین می‌شد. در صورت عدم حضور افراد در همایش، نیروهای استان باید کارت‌ها را نقد کرده و به حساب سرپرست‌ها واریز می‌کردند که با هدف هویت دهی و تشویق ممتازین همسو نبود.
- گاهی افراد در نگهداری از کارت هدیه کوتاهی کرده، کارت گم می‌شد و دیگر امکان بازیابی پول به حساب نبود.
- با توجه به گزارش‌های استانی، نیروهای اجرایی وقت زیادی را جهت اخذ هدیه کارت صرف کرده و گاهی باید با چند بانک و شعبه برای تهیه تعداد زیادی هدیه کارت هماهنگی انجام می‌دادند.
- در تحویل کارت، مشکلاتی مثل جابجایی و گم شدن کارت‌ها وجود داشت.
- نزدیک به نصف ممتازین در هر سال تکراری هستند و هر ساله باید برای افراد هدیه کارت جدید صادر و توزیع می‌گردید که این امر هزینه‌هایی(نیرویی و مالی) را بر مرکز تحمیل می‌کرد.
۲. محاسن تهیه و توزیع خدمات کارت ممتازین
- با توجه به اینکه خدمات کارت در بستر صندوق قرض‌الحسنه ایجاد شده، یکی از بهترین موقعیت ها برای فرهنگ سازی سنت قرض‌الحسنه در بین فرزندان و همسران طلاب است.
- یکی از مهم‌ترین برکات این طرح کمک به گردش مالی صندوق قرض‌الحسنه در حساب مرکز خدمات است. زیرا تا تحویل و فعال‌سازی کارت و بعد از تحویل تا استفاده از مبلغ داخل کارت، پول در حساب صندوق می‌ماند و این به نفع جامعه طلاب است که می توانند از وام های متعدد صندوق استفاده کنند. یعنی نفع این کار دوباره به صورت گسترده‌تر به خود طلاب محترم می‌رسد، ولی صدور کارت هدیه به نفع بانک ها بود.
- والدین می‌توانند از آن به‌عنوان کارت اصلی برای پس‌انداز فرزندان خود استفاده کنند.
- متخصصین امر تعلیم و تربیت اذعان دارند که صدور کارت به نام افراد می‌تواند در استقلال بخشی و هویت دهی به آنها کمک شایانی کند.
- در صورت مفقود شدن کارت، با درخواست و تحویل کارت جدید، تمام هزینه داخل کارت برای فرد محفوظ می‌ماند.
- جهت واریز هدیه‌های نقدی برندگان در مسابقات فرهنگی نیز از این کارت استفاده می‌شود.
- صاحب کارت می‌تواند از مزایای خدمات کارت(مثل وام معدلی بر اساس مقررات و داشتن شرایط) استفاده نماید.
- کلیه عملیات بانکی مبتنی بر شماره ۱۶رقمی روی کارت بوده و در شبکه بانکی کشور (شتاب) امکان‌پذیر است.
- دارنده کارت می‌تواند هرگونه واریزی و یا برداشت وجهی با این کارت داشته باشد.
- در صورت فراموشی رمز، جهت صدور رمز مجدد، می‌توان به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کرد.
- با توجه به تکراری بودن تعداد زیادی از ممتازین در هر سال، از صدور مجدد هدیه کارت جلوگیری می‌شود، به این معنا که در سال بعد فقط برای ممتازین جدید خدمات کارت صادر می‌شود.
- بسیاری از بانک‌ها برای تهیه «هدیه کارت» هزینه‌ای هر چند اندک را دریافت می‌کنند، با رایزنی‌های انجام شده تهیه خدمات کارت هیچ هزینه‌ای را بر معاونت خانواده و امور فرهنگی تحمیل نکرده است.
- با رایزنی‌های انجام شده، رفت و آمد خانواده‌ها برای تهیه یک کارت بانکی برای فرزند یا همسر و درخواست و پر کردن فرم‌های لازم، حذف شده و یک کارت بانکی بدون دردسرهای اداری برای افراد صادر شده است.
۳. نکات قابل توجه
- کارت ممتازین فرزندان زیر ۱۸ سال به سرپرست واگذار می‌شود و این به مدیریت هزینه‌های فرزندان توسط والدین کمک می‌کند.
- ممتازین مقطع ابتدایی در نگهداری و هزینه کردن هدیه نیاز به توجه (آموزش) بیشتری دارند.
- برای طلاب محترم غیر ایرانی مطابق با سال‌های گذشته هدیه کارت صادر می‌شود.
- سرپرست باید جهت تائید کارت، به سامانه مرکز خدمات(سخا) مراجعه نموده و خدمات کارت را تأیید کند.
- جهت درخواست صدور مجدد کارت می‌بایست از طریق سامانه مرکز خدمات (سخا) پنل سرپرست اقدام کرد.
- مطابق با جلسه‌ای که با همکاران محترم در صندوق قرض‌الحسنه برگزار شده، جهت توزیع خدمات کارت باید تمام روال اداری بانکی کشور در توزیع رعایت شود، فلذا توزیع به همکاران صندوق قرض‌الحسنه واگذار شده است.
- از آنجایی که مطابق با فتوای اکثر مراجع تقلید، هدایا و پول‌های فرزندان غیر بالغ باید در راستای مصلحت فرزند و برای خودش هزینه شود، این امر کمکی به والدین است که بتوانند این موضوع را بهتر مدیریت کنند.
- بعد از برگزاری همایش یا اردو در استان، خدمات کارت شارژ خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha