جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ کسی که فقط بر اساس پروتکل های مرسوم بین المللی به مصالح جهان اسلام می نگرد صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را ندارد؛ اما این رهبری الهی امام خامنه ای است که با درس گرفتن از مکتب حضرت روح الله با تعبیر «رزمندگان بدون مرز» برای پاسداران سپاه قدس التزام خود به این راهبرد دینی و کلان را بیش از پیش نشان داد، راهبردی که نگاه نژادپرستانه و غیر انسانی را نفی می کند و آزادگی و عدالت را برای همه می خواهد.

خبرگزاری حوزه | یکی از کلید واژه های سخنان حضرت آقا در خطبه های نماز جمعه امروز استفاده از تعبیر رزمندگان بدون مرز برای سپاه قدس بود؛ تعبیری که به واقع حاکی از راهبرد دوراندیشانه انقلاب اسلامی در مسئولیت پذیری نسبت به مستضعفان جهان است.

مرزهای متعارف جغرافیایی و تقسیم بندی مردم جهان در قالب کشورهای مستقل امری اعتباری است که تابع پروتکل ها و کنوانسیون های جامعه جهانی است که توسط چند قدرت، تعریف شده است که شاید به منظور انضباط بخشی به جوامع دنیا گریزی هم از آن نباشد، اما لازم است به این نکته هم توجه شود که این مرز بندی ها اموری نسبی هستند که به تبع شرایط اجتماعی، سیاسی و بین المللی می توانند باز تعریف شوند.

در این مختصر بنای بر بررسی تعیین مرزهای کشورهای اسلامی و نقش نظام سلطه و قدرت های استعماری در آن را ندارم، اما آنچه که می خواهم به آن اشاره کنم این است که بر اساس ادبیات قرآن هیچکدام از این مرزها اصالت ندارد بلکه آنچه که از منظر دین در دسته بندی ها اصالت دارد مساله ایمان و کفر است.

در نظام سیاسی اسلام مرزهای جغرافیایی بر اساس قومیت، نژاد و یا زبان تعریف نشده بلکه امت واحده اسلامی فقط بر اساس مرزهای عقیدتی شکل می گیرند.

کسی که فقط بر اساس پروتکل های مرسوم بین المللی به مصالح جهان اسلام می نگرد صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را ندارد؛ اما این رهبری الهی امام خامنه ای است که با درس گرفتن از مکتب حضرت روح الله با تعبیر «رزمندگان بدون مرز» برای پاسداران سپاه قدس التزام خود به این راهبرد دینی و کلان را بیش از پیش نشان داد، راهبردی که نگاه نژادپرستانه و غیر انسانی را نفی می کند و آزادگی و عدالت را برای همه می خواهد.

خدای متعال در آیه ۹۲ سوره مبارکه انبیاء می فرماید:

«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ».

ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﺳﻠﺎم] ﺁﻳﻴﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﻲ] ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺁﻳﻴﻨﻲ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ.

درود خدا به روح پاک سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی که این راهبرد را با پوست و گوشت خود عجین کرده بود و سرانجام در این راه همه وجودش را فدای آرمان های بزرگ اسلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha