پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه خواهران

حوزه/ کارگاه منبع شناسی با رویکرد«حدیثی و تفسیر اثری» در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(سلام الله علیها) شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه از اصفهان، آقای برقی کار در کارگاه منبع شناسی با رویکرد«حدیثی و تفسیر اثری» در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(سلام الله علیها) شاهین شهر با بیان اینکه در تقسیم بندی جوامع حدیثی ابتدایی ترین امری که با آن برخورد می کنیم سه نوع سیره است، گفت: در تبیین اهمیت و جایگاه جوامع حدیثی باید ببینیم کدام کتب حدیثی بیشترین استقبال را در میان علما و مسلمانان شیعه و سنی دارا هستند.

وی افزود: تقسیم بندی دیگر چگونگی گردآوری و چینش است که هر کدام دایره میدانی دارند، مثلاً سیر تاریخی شیعه با کتاب های استبصار و من لا یحضره الفقیه در سده چهارم و پنجم است، نخستین کتاب از کتب جوامع حدیثی مربوط به مرحوم کلینی است و نفر بعد، مرحوم صدوق مشهور به رئیس المحدثین می باشد که اکثر روایات را جمع آوری کرده است و صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه می باشد.

برقی کار اضافه کرد: از حیث جایگاه جوامع حدیثی، طبقه بندی شدن آنهاست برای مثال صحاح سته اهل سنت که بر اساس تاریخ وفات صاحبانش طبقه بندی شده است، اما روش گردآوری چینش بسیار مهم می باشد، مانند کتاب های حدیثی به ۱۰ جزء تقسیم شده اند که اولینش مسانید، دومین مورد سنن، مستدرکات، مستخرجات، مصنفات، زوائد، معاجم، اجزاء، اطراف و جوامع است.

وی افزود: تقسیم بندی ما بر اساس کتاب دکتر نصیری، یک تقسیم بندی کلی است، برخی نیز به هشت قسمت و برخی ۱۵ قسمت تقسیم بندی کرده اند، اما مسانید ها آن دسته از کتب حدیثی می باشند که روایات شان در چارچوب خاصی تنظیم شده است که به عنوان مثال بر اساس صحابه یا راویان یک شهر و یا قبیله می باشد.

 برقی کار در پایان گفت: سنن در گردآوری گستره مختلف روایات، بیشتر به جمع آوری روایات احکام و آداب و سنن پرداخته است، مستدرکات کتب حدیثی یک جامعه حدیثی خاص و روایاتی که به هر دلیل دیده نشده اند را تدارک می بینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha