جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه برای جمع آوری خطبه های نهج البلاغه از کوچه وپس کوچه های هند تا اروپا و کتابخانه های کانادا حرکت کرده ام، گفت: تاکنون ۱۲۰۰ عنوان منبع برای نهج البلاغه جمع آوری کرده ام که حاصل مجموعه هشت جلدی از نهج البلاغه شده است .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید محمد صادق موسوی، مولف کتاب جامع نهج البلاغه که در هشت جلد تهیه شده است، شامگاه گذشته در آیین افتتاح مدرسه تخصصی نهج البلاغه در اصفهان اظهار کرد: تمام تلاش هایی که می کنیم با این هدف است که کمی از مظلومیت حضرت علی(ع) بکاهیم.

مولف کتاب جامع نهج البلاغه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که خود را  از کودکی مظلوم خوانده بود، عنوان کرد: امروز باید تلاش های علمی و اجرایی ما منجر به غربت زدایی از نهج البلاغه در سطح جامعه شود.

وی بیان کرد: مخالفین اسلام در زمان صدر اسلام تلاش می کردند سه کار بکنند، نخست اینکه قرآن در دسترس همگان قرار نگیرد، دوم اینکه سنت پیامبر برای همگان بیان نشود و سوم اینکه احادیث پیامبر برای آیندگان باقی نماند.

پژوهشگر نهج البلاغه تصریح کرد: اقدامات مختلفی تا به امروز برای تحقق این امر صور گرفت، لذا با گسترش دایره جغرافیابی اسلام بعداز پیامبر و عدم دسترسی به احادیث نبوی امام علی(ع) چند کار کردند، نخست اینکه برای خطابه های خود کاتب قراردادند و دوم دیگران را تشویق به نوشتن می کردند وسوم اینکه دایما سعی داشتند علم خود را به انسان ها بیان کنند.

مولف کتاب جامع نهج البلاغه افزود: امام علی(ع) تا آخرین لحظات عمر خود دست از پاسخ دادن به سوالات مردم برنداشت و در آخرین خطبه حضرت بعد از ضربت خوردن و با تکیه بر ستون مسجد وبا لباس خونی قرائت کرد، در تاریخ تلاش های زیادی شده که حضرت علی(ع) از یادها ون امها فراموش شود.

*خاطره اهدای نهج البلاغه به دبیرکل سازمان ملل

حجت الاسلام موسوی در ادامه اشاراتی به تلاش های صورت گرفته خود در کشورهای مختلف برای جمع آوری منابع نهج البلاغه از سراسر دنیا و مباحث علمی مرتبط با حضرت علی(ع)  کرد و گفت: ما با فرهنگی از سوی برخی از مذاهب تندرو مواجه هستیم که درپی خرید و سوزاندن کتاب های مرتبط با حضرت علی (ع) هستند .
وی با اشاره به حملات گروه های مختلف چون مغول ها به کشورهای اسلامی و سوزاندن و از بین بردن کتابخانه ها و کتاب های ارزشمند دینی چون نهج البلاغه گفت: با این اوصاف نهج البلاغه به دست مارسیده است بنابراین باید تلاش خود را بیشتر کنیم تا جبران مافات گذشته نماییم.

پژوهشگر نهج البلاغه با بیان اینکه برای جمع آوری خطبه های نهج البلاغه از کوچه وپس کوچه های هند تا اروپا و کتابخانه های کانادا حرکت کرده ام، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲۰۰ عنوان منبع برای نهج البلاغه جمع آوری کرده ام که حاصل مجموعه هشت جلدی از نهج البلاغه شده که به پاپ رسیده است، قطعا کتابی را در دنیا سراغ نداریم که این چنین منبع پشتوانه داشته باشد.

وی در باب بیان خاطرات خود در جریان سفرها برای جمع آوری منابع نهج البلاغه ابراز کرد: روزی با تلاش نماینده ایران در سازمان ملل، وقت ملاقاتی با  دبیرکل سازمان ملل گرفتم ، کتاب نهج البلاغه را به دبیر سازمان ملل اهدا کردم که همزمان با ایام غدیر در نیویورک بود در نهایت محتوای غنی این کتاب باعث تعجب دبیر کل سازمان ملل شد و در ادامه خبر این اهدا به عنوان تیتر یک خبری سایت سازمان ملل قرار گرفت و دبیر کل سازمان ملل ضمن تشکر و تاکید براهمیت نهج البلاغه،  دستور به قراردادن نهج البلاغه در کتابخانه سازمان ملل داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرزام ابوفاضلی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    با سلام این خبر در جهت معرفی معرفی و افتتاحیه مدرسه تخصصی نهج البلاغه اصفهان بود که خبرنگار شما اشتباه خبر را نوشته آقای موسوی مهمان برنامه افتتاحیه بودند نه اینکه موضوع خبر بشود ایشان