جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه صالحیه

حوزه/ مدرسه صالحیه قزوین به استناد کتیبه‌ای که بر سردر آن حک شده، در سال ۱۲۴۸ هجری قمری توسط حاج محمدصالح برغانی قزوینی از علما و مجتهدین پارسا و مؤلفین قرن سیزدهم هجری این دیار ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، مدرسه صالحیه قزوین به استناد کتیبه‌ای که بر سردر آن بوده، در سال ۱۲۴۸ هجری قمری توسط حاج محمدصالح برغانی قزوینی از علما و مجتهدین پارسا و مؤلفین قرن سیزدهم هجری این دیار ساخته شده است.

این بنا با وسعتی حدود ۴۶۷۰ متر مربع یکی از بزرگ‌ترین مدارس علمیه ایران و از عظیم‌ترین مدارس فلسفی شیعه در قرن سیزدهم هجری به شمار می‌رفته است. ساختمان مدرسه دارای سه طبقه و یک حیاط وسیع است. در پیرامون حیاط بیش از 55 حجره و چندین مَدرَس (محل درس) قرار دارد که توسط ایوانچه‌هایی به فضای حیاط مرتبط می‌شوند.

 مدرسه صالحیه در جانب غربی بازار قزوین و در محله دیمج، در غرب خیابان مولوی واقع شده که از محدوده‌های بسیار ارزشمند بافت تاریخی شهر قزوین به شمار می‌رود. این مدرسه دارای میانسرای (حیاط) بزرگی می‌باشد که فضاها در اطراف آن آرایش پیدا کرده‌اند. این بنا سه اشکوبه بوده و اشکوبه زیرین به صورت گودال باغچه ساخته شده است. در اشکوب میانی و فوقانی، حجره‌ها با یک ایوانچه رو به میانسرا قرار گرفته‌اند که در حال حاضر تنها اشکوب میانی در حال بازسازی است.

مسجد مدرسه نیز در شمال مدرسه قرار گرفته و ورودیِ آن از خیابان مولوی است .ساختمان مسجد آجری بوده و سردرِ آن تزئیناتی از کاشی و اشعاری به خط نستعلیق زیبا به رنگ لیمویی بر روی کاشی لاجوردی دارد. این مسجد فاقد محراب می‌باشد.

*مهد تربیت علمای بزرگ

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، صبح امروز در نشستی با اعضای هیئت امنای مدرسه و مسجد صالحیه قزوین، گفت: مدرسه صالحیه با برخورداری از معماری بی نظیر ایرانی -اسلامی میراث ارزشمندی است که اکنون در اختیار ما قرار گرفته و حفاظت از این مرکز وظیفه ماست.

وی ادامه داد: مدارس علمیه قزوین همواره از جایگاه ویژه ای در تاریخ دینی و فرهنگی کشور برخوردار بوده و عالمان دینی نامداری از سراسر کشور برای درک محضر استادان، در مدارس این شهر حضورمی یافتند.

مدیر حوزه علمیه قزوین اظهارکرد: مدرسه صالحیه روزگاری شاهد حضور علما و فرهیختگان برجسته حوزوی ی مانند سید جمال الدین اسد آبادی، سید شرف الدین حسینی (نسیم شمال )، میرزای شیرازی بوده و شهدایی را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد: همدلی و همکاری خوبی بین طلاب و مسئولان این مدرسه وجود دارد که امیدواریم این روند همچنان تداوم داشته باشد.

انتهای پیام


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha