جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از مدت ها بر منبر نماز جمعه تهران حضور یافتند و به ایراد موضوعاتی پرداختند. تحلیل ها و تفسیرهای مختلفی از این حضور از دید کارشناسان بیان شده که برخی درست و برخی اشتباه بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، رهبران و سیاستمداران موفق همواره به دلیل اشراف به پیچیدگی های فهم عمومی جامعه، سعی دارند چارچوب ها و کلیات موضوعات را ترسیم نمایند و از ارائه جزئیات میدانی تا حدود زیادی پرهیز می نمایند و بنابراین تجزیه و تحلیل محتوا توسط کارشناسان با توجه به فهم مخاطبین خود نباید فراموش شود.

رهبر معظم انقلاب در این حضور کدام چارچوب ها را تدوین کرده اند:

۱) چرا رهبری شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش و همچنین حمله موشکی سپاه پاسداران را ایام الله می دانستند؟

وقتی یک حادثه ای به ایام الله یاد شود نشان دهنده عمق برکات وجودی آن است اگر شکرانه آن به جا آورده شود.

تعاریف ایام الله خیلی به ندرت برای حوادثی استفاده می شود و رهبری با استفاده از کلمه ایام الله در مورد این دو حادثه، وظیفه تک تک افراد در مقابل آن را یادآور شدند. از نظر رهبری حادثه ترور ناجوانمردانه شهدای مظلوم ما افشاکننده منشاء های تروریست واقعی در جهان است و به همین خاطر رسوایی آمریکایی ها در پی خواهد داشت. ترور یک شخصیت حقوقی که خط مقدم چندساله مبارزه با داعش است چیزی نیست که از نظر افکارعمومی آن را مخفی کرد و به همین خاطر مدعی مبارزه با تروریست در یک اقدام ذلیلانه به حذف فیزیکی مبارزین مقابله با داعش، وقتی همت می گمارد ذات فریبکارانه خود را افشا می کند و به همین خاطر اعتبارزدایی از سیاست های حقوق بشری آمریکا یکی از برکات وجودی این شهادت است.

انسجام ظرفیت های منطقه و وحدت آفرینی بخشی دیگر از برکات این حادثه است که قطعا ابزار  تقویتی محور مقاومت خواهد شد. پاسخ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز نه تنها باعث خسارات بسیاری از لحاظ نظامی شد، بلکه توانمندی های نظامی امریکا را نیز به چالش کشید که برکات وجودی این حادثه، هم محور مقاومت را قوی تر و کوبنده تر نموده است و هم خسارات بسیار بالایی به میزان اعتماد به جنگ افزارهای آمریکایی خواهد زد. تجدید نظر در خرید جنگ افزارهای امریکا برای برخی از کشورها امری منطقی است که این خسارت گریبانگیر آمریکا خواهد شد.

بنابراین دلیل اتلاق این دو حادثه به ایام الله، نشانه برکات وجودی آن است و می تواند منشاء تحولات عظیمی در منطقه باشد. یادمان باشد بکارگیری ایام الله برای این حوادث نه تنها به دلیل اهمیت برکات آن بلکه مقابله با جنگ نرم استکبار در جهت فراموشی این دو حادثه است.

۲) رهبر معظم انقلاب چرا سردار سلیمانی را شجاع ترین و قدرتمندترین فرد در منطقه در مبارزه با تروریست می دانستند؟

جدا از ویژگی های منحصر به فرد سردار بزرگ اسلام که رهبری بیش از همه کس آنها را لمس نموده است، استراتژی دشمن بعد از حذف فیزیکی فرماندهان و شخصیت های مقاومت این است که به ترور شخصیتی انان نیز بپردازد. دلیل این امر ترس دشمن از الگوبرداری ملت ها از این شخصیت هاست. بیان رهبری در این موضوع به آن دلیل است که شبیه سازی از این شخصیت که نماد مقاومت در منطقه است، توسط دشمن ایجاد نشود.

جنگ نرم سازوکارهای پیچیده و فنی خاص خود را داراست که در این حوزه، ترور شخصیتی قهرمانان ضد استکبار  تعاریف خاصی را به خود اختصاص می دهد که رهبری با تبیین و تشریح ساختار شخصیتی حاج قاسم سلیمانی، نسل ها را از گزند انحراف برای شناخت او بیمه نمودند.

۳) چرا رهبری ساختار سپاه قدس را یک ساختار اداری صرف نمی شناسند، بلکه این سپاه را بدون مرز می دانند؟

سپاه قدس یک نیرویی ضد استکباری است که در هرجایی که ظرفیت داشته باشد در مقابله با استکبار تردید ندارد. اینکه سپاه قدس یک ساختار اداری یا نظامی محدود باشد، انحرافی است. سپاه قدس از همه ظرفیت ها استفاده می نماید و مرز جغرافیایی خاصی نیاز ندارد، چرا که لازمه رویارویی با استکبار سیطره یافته، فراگیری و بدون مرز بودن است.

سپاه قدس راهبردی و فراگیر است که همه مظلومان جهان می توانند از برکت وجودی آن برای مقابله با استکبار استفاده نمایند و محدود کردن این ظرفیت عظیم به مرزهای خاص جغرافیایی، فلسفه وجودی آن را تضعیف می نماید.

۴) چرا رهبری به حفظ برجام از طریق کشورهای اروپایی اعتقاد نداشتند؟

رهبر انقلاب برای بیان عدم خوشبینی خود، به پیشینه این کشورها اشاره می کند و این درس بزرگی است که ذات برخی از کشورها بر مبنای ساختارهای استکباری بنا نهاده شده است و بدون این ساختارها عموما نمی توانند حیات پیدا کنند. این کشورها عموما چشم بر ثروت های منطقه خاورمیانه دوخته اند و اخلاقی عمل کردن آنها قابل تصور نیست. چطور میتوان سیاست های آلمان را مغایر با سیاست های امریکا تلقی کرد در حالیکه وابستگی نظامی آلمان به آمریکا کاملا مشهود است. باید درک کنیم بخش عظیمی از واردات و صادرات کشورهای اروپایی به امریکا وابسته است و این منافع راهبردی، فدای اخلاق دیپلماتیک نخواهد شد. کودکانه است که تصور شود این وابستگی های عمیق کشورهای اروپایی به امریکا فدای روابط با ایران شود! رهبر انقلاب برای بی اثر بودن مکانیسم ماشه که فقط نوعی فریب افکار عمومی است تعبیر جالبی بکار می برند و ان اینست که وقتی ارباب شما غلطی نمی تواند بکند شما کوچکتر از آن هستین که دشمنی کنید.

مکانیسم ماشه یعنی برگرداندن همه تحریم ها به قبل از برجام و سئوال اینجاست مگر تحریمی مانده است که انجام نشده باشد؟ بنابراین مکانیسم ماشه فقط جهت عملیات روانی اعتبار دارد و در حقیقت تحریم ها جامع و کامل هستند.

۵) چرا رهبری به صراحت درباره استمرار انتقام سخت صحبت نکردند در حالی که همه انتظار داشتند این چنین باشد؟

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای تعاریف قدرت بازدارندگی و حمایت افکارعمومی از انتقام شکل گرفت. همگان دیدیم با حادثه سقوط هواپیما، تردیدها برای استمرار پاسخ سخت در افکار عمومی با جنگ نرم استکبار به سرعت شکل گرفت. نیروهای نظامی ما با حمله موشکی اثبات کردند یک سروگردن بالاتر از ابرقدرت جهانی قرار دارند و بنابراین تردیدی برای استمرار وجود ندارد.

اما موضوع فهم و درک افکارعمومی یک موضوع ساده نیست. در قضیه گرانی بنزین به دلیل نبود آمادگی افکارعمومی و ده ها سئوال بی جواب، خیابان ها به اغتشاش کشیده شد و این در حالی بود که در دولت های قبل این گرانی لحاظ شده بود و اغتشاشی هم ایجاد نشد. هیچ ابرقدرتی در دنیا نیست که بتواند حمله ای به کشوری انجام دهد و خساراتی متحمل نمی شود و همه خسارات ها فقط برای کشور متقابل باشد. وقتی در یک عملیات پیچیده نظامی، حادثه سقوط هواپیما اتفاق می افتد، این از حوادث متقابل یک جنگ تمام عیار است و باید افکارعمومی این خسارت را طبیعت یک جنگ بدانند و اگر قرار باشد هیچ آسیبی ایجاد نشود این نه امکان دارد و نه قابل عملیاتی شدن است. طبیعی است که دشمن وقتی در مقابله نظامی ناامید شود، غیرنظامیان را هدف قرار خواهد داد.

موضوع دوم در بحث استمرار مقاومت سخت، آمادگی کشورهای میزبان پایگاه های آمریکایی است. آنچه که دیدیم بعد از حمله موشکی، بعضی از مسئولین سطحی نگر عراقی آن را نقض حاکمیت کشور عراق توسط جمهوری اسلامی دانستند، بدون آنکه به تعهدات خود در قبال همسایگان و عدم مجوز به تروریست های امریکایی بیندیشند. بنابراین استمرار حملات سخت به علیه آمریکایی ها، بخشی به آمادگی کشورهای میزبان پایگاه های امریکایی بستگی دارد که خوشبختانه در عراق این آمادگی دارد ایجاد می شود و با فشار ملت و گروه های مقاومت، انسجام برای مقابله سخت علیه اشغالگران در صورت عدم خروج ایجاد می گردد.

بنابراین چارچوب انتقام سخت آماده است و در صحبت های رهبری با مردم و جوانان عرب بر لزوم این ساختارشناسی اشاره شد.

۶) اهداف صحبت رهبری به زبان عربی برای ملت های عرب چیست؟

رهبرمعظم انقلاب معتقد به روابط درون منطقه ای در همه حوزه ها هستند و اعتقاد دارند ظرفیت های منطقه برای توسعه همه جانبه بدون نیاز به بیگانگان موجود است. اما در شرایط کنونی خروج آمریکایی ها، برای ایجاد این وفاق فراملی گام اول است که جمهوری اسلامی پشتیبانی کامل از این انسجام را می تواند داشته باشد. در حقیقت این پیام برای آسودگی ملت های عرب برای نه به استکبار است و جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم می داند از این تصمیم بزرگ حمایت کامل انجام دهد. رهبری معتقد است تا ملت های منطقه خود نخواهند، کسی نمی تواند آنان را از سیطره استکبار نجات بخشد.

۷) چرا رهبری بین جوانان با افرادی که سنی از آنان رفته است در آشوب ها تمایز می گذارد؟

همواره در هر آشوبی، رد خواص در آن دیده می شود که با جهالت یا بازی در زمین دشمن، فضای جامعه را چنان احساسی می کنند که برخی جوانان به سمت آشوب تشویق شوند. بنابراین چشم پوشی از خطای جوانان را می شود انجام داد ولی خواص که اطلاع کاملی از شرایط دارند قابل چشم پوشی نیستند، مخصوصا کسانی که مسئولیت های کلیدی برعهده دارند. لذا باید مراقب بود که از حلقوم برخی از خواص حرف دشمن بیان نشود و رهبری به صراحت همواره تذکر داده اند.

* سمیرا دهقانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha