جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
داوودی نژاد

حوزه/ مشاور حوزه علمیه خراسان، بر صبور بودن و محبت ورزی به عنوان دیگر قوانین ایجاد آرامش در زندگی مشترک تاکید کرد و گفت: همسران و به ویژه خانم ها بدانند که کم طاقت بودن، قهر کردن و ترک منزل در زمان بروز چالش ها، نه تنها گرهی از مشکلات باز نمی کند بلکه ممکن است روابط آنان با همسرشان را سردتر کرده و حتی به جدایی ختم شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، روانشناس و پژوهشگر حوزه خانواده در برنامه «فرصت عاشقی» که باحضور زوج های شرکت کننده در هفتمین کاروان طرح ملی «همسفر تابهشت» در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه رعایت پنج قانون در زندگی مشترک می تواند تضمین‌ کننده آرامش‌ خاطرهمسران باشد، گفت: نخستین قانون آن است که نگاه‌ مان را نسبت به اتفاقات پیرامونی به ویژه در مواجهه با رفتارهای همسر و خانواده او اصلاح کنیم.

چرا تغییر نگاه؟

مشاور حوزه علمیه خراسان افزود: اهمیت این تغییر نگاه‌، بدین سبب است که احساس ما و به تبَع آن رفتارمان تحت تاثیر نگرش ‌مان تغییر یافته و بر بازخوردهای کلامی و رفتاری ما با دیگران تاثیر منفی می‌گذارد؛ مسلم است که همسر ما به یک نگاه، احساس و رفتار ناخوشایند پاسخی مشابه خواهد داد.

حجت الاسلام داوودی نژاد از اخلاق مداری و رازداری به عنوان دیگر قوانین ایجاد آرامش در زندگی مشترک نام برد و تصریح کرد: در چالش های مقطعی که ممکن است بین زوجین اتفاق بیفتد، رعایت چارچوب های اخلاقی و رازدار بودن نسبت به آنچه که بین آنان رخ می دهد بسیار مهم است، زیرا بروز هر نوع کلام و رفتارغیر اخلاقی و همچنین عدم رازداری، احتمال ورود خانواده ها به چالش موجود و تشدید شدن آن را موجب خواهد شد.

وی بر صبور بودن و محبت ورزی به عنوان دیگر قوانین ایجاد آرامش در زندگی مشترک تاکید کرد و گفت: همسران و به ویژه خانم ها بدانند که کم طاقت بودن، قهر کردن و ترک منزل در زمان بروز چالش ها، نه تنها گرهی از مشکلات باز نمی کند بلکه ممکن است روابط آنان با همسرشان را سردتر کرده و حتی به جدایی ختم شود.

۵ راهکار برای حل مسالمت آمیز چالش های همسران

این مشاور خانواده با بیان اینکه در این گونه موارد ۵ راه حل به همسران توصیه می شود و نخست آن است که در حالت عصبانیت با هم گفتگو نکنند و اجازه دهند که زمان بگذرد و شرایط آرام تر شود، گفت: دومین نکته این است که آرامش خود را حین گفتگو حفظ کنند و از داد و فریاد و بلند کردن صدای خود بپرهیزند زیرا این کار محیط  را ملتهب و ادامه گفتگو را ناممکن می سازد.

حجت الاسلام داوودی نژاد اضافه کرد: سومین راه حل این است که به جای انتقاد کردن از یکدیگر، پیشنهادی سخن بگویند. به طور مثال، خانم به جای آنکه به همسرش بگوید «چرا شب ها دیر به منزل می آیی؟» یا «تو به من هیچ توجهی نداری» می تواند بگوید «اگر می توانی شب ها زودتر به منزل بیا تا زمان بیشتری در کنار هم باشیم». در واقع این نوع صحبت، بار مثبتی به پیام ما می دهد که پذیرش آن را آسان تر می کند.

وی با اشاره به اینکه آخرین راه حل ها، مکان شناسی و زمان شناسی همسران است، توضیح داد: زن و مرد باید بدانند در هر زمانی و مکانی باید چگونه با همسرشان برخورد کنند. به طور مثال وقتی مرد خسته از محل کار خود بازمی گردد زن باید توجه داشته باشد که همسر او نیاز دارد تا ساعتی را به استراحت بپردازد و پس از این زمان است که مرد آمادگی شنیدن حرف های او را خواهد داشت. مرد نیز باید توجه داشته باشد که همسر او نیاز به دیده شدن و شنیده شدن دارد و علیرغم همه‌ی مشغله های روزانه لازم است زمانی را به او اختصاص دهد.

به ترویج ازدواج کمک کنید

در ادامه این مراسم، مهدی غلامی مقدم، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی کشور ضمن تبریک جشن ازدواج دانشجویان و تشرف آنان به حرم مظهر رضوی، به پژوهش های انجام شده در سال های ۸۶ تا ۹۶ برروی ازدواج های دانشجویی کشور اشاره کرد و گفت: نتایج پژوهش های فوق نشان می دهد که آمار طلاق در ازدواج های دانشجویی نسبت به فضای عمومی جامعه یک پنجم است که آماری بسیار خوب و امید بخش محسوب می شود.

وی از جمله علل این نتایج مثبت را حضور جوانان در فضای دانشجویی، دقت نظرشان در انتخاب و نیز آموزش هایی که به آنان در حوزه ازدواج ارائه می شود، دانست و خطاب به زوج های دانشجو تاکید کرد: حال که در بهترین زمان عمرتان  موفق به تشکیل زندگی شده اید به شکرانه این نعمت بزرگ، تلاش نمایید با واسطه گری و کمک به همسالان خود، جوانان بیشتری را به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دعوت کنید.

قرائت میثاق نامه همسران جوان با یکدیگر در محضر امام هشتم(ع) و توسل به ایشان، پایان بخش ویژه برنامه فرصت عاشقی بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha