جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

امام‌جمعه بجنورد گفت: وقتی رهبری از وجود دشمن و توطئه دشمن و مقابله با خصم سخن می‌گویند، صرفاً یک اظهارنظر احساسی و سیاسی، برای تهییج افکار عمومی نیست؛ بلکه این یک نظریه و منطق قوی و مستحکم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در دوره شجره طیبه صالحین، با اشاره به تداوم اقدامات خصمانه آمریکا و استکبار علیه ایران اسلامی، به تبیین نگاه دین به موضوع رویارویی با دشمن پرداخت و اظهار کرد: فقه اسلام ناب برگرفته از قرآن کریم و روایات و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت و مستظهر به عقل است.

وی ادامه داد: فقه سیاسی در اندیشه شیعه تلاش برای تشکیل حکومت دینی و دولت اسلامی را ضروری و لازم دانسته و برای استقرار آن توصیه و برنامه دارد، طبیعی است استقرار حکومت اسلامی مستلزم نفی حکومت طاغوت است و به محض این‌که این دولت مستقر شد، دشمن برای مقابله و محو آن برنامه‌ریزی و اقدام خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: لذا اصول و قواعد فقهی و مباحث عمیق و گسترده در کتب فقهی فقیهان بزرگوار شیعه در مقولاتی مانند دارالاسلام و دارالکفر، اصل حرمت تشبه به کفار، اصل نفی تجاوز از حدّ، اصل حرمت دوستی و ولاء منفی، اصل کسب قدرت و اقتدار در برابر دشمن، اصل جهاد و قتال با کفار، اصل خودکفایی و بی‌نیازی اقتصادی از کفار، نفی سبیل، نفی استظلام و استرحام، لا ضرر ولاضرار و... ظهور و بروز یافته است.

وی گفت: در منطق فقهی فقهای اسلام و به ویژه امامین انقلاب اسلامی آنچه مهم است علاوه بر باور به وجود دشمن به‌عنوان یک پیش‌فرض مبنایی دیدن دشمن در وسط میدان و در نهان و خفاء است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام خمینی و امام خامنه‌ای دشمن را فقط در پژوهش‌های کتابخانه‌ای و حجره‌ای و مدرسه‌ای ندیده‌اند؛ بلکه عینیت وجود دشمن و مقابله با دشمن در میادین پیدا و پنهان از وجوه تمایز این اندیشه فاخر است.

وی با اشاره به لایه زیست و تجربه تاریخی رویارویی با دشمن، اظهار کرد: نگاه و اندیشه امام خامنه‌ای به دشمن، علاوه بر برخورداری از منطق قرآنی و فقهی از تجربه زیست فردی، اجتماعی و تاریخی نیز بهره‌مند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: ایشان به‌عنوان یک متفکر برجسته اسلامی و فقیه ژرف‌اندیش و روشن‌بین که از سابقه شصت‌وپنج سال تعلم و تعلیم و دینی و بیش از نیم‌قرن جهاد و مبارزه در قبل و بعد از انقلاب و چهل سال مدیریت در سطوح کلان جامعه انقلابی در سخت‌ترین شرایط برخوردار است، از یک منظر بلند و جایگاه رفیع به حوادث و وقایع جامعه می‌نگرند و بدان می‌پردازند.

وی ادامه داد: نگاهی که برخاسته از متن دین و رشد یافته در مکتب فقاهت و بالنده در کنار اندیشه بلند امام خمینی و مستند به یک تجربه مدیریتی ۴۰ ساله است. به جرئت می‌توان گفت این شرایط برای هیچ یک از فقهای شیعه در طول تاریخ پدید نیامده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: لذا وقتی ایشان از وجود دشمن و توطئه دشمن و مقابله با خصم سخن می‌گویند، صرفاً یک اظهارنظر احساسی و سیاسی، برای تهییج افکار عمومی نیست؛ بلکه این یک نظریه و منطق قوی و قویم و مستحکم است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha