سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/نشست علمی تخصصی فقه پزشکی مراحل جنین از دیدگاه متون دینی و پزشکی

حوزه/سید محمدرضا طباطبایی به عنوان متخصص سلولی و مولکولی به تشریح مراحل جنین از دیدگاه پزشکی و تطابق آن با آیات قرآن پرداخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید محمدرضا طباطبائی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی تخصصی فقه پزشکی مراحل جنین از دیدگاه متون دینی و پزشکی که در سالن امام خمینی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، عنوان کرد: در قرآن بحث آفرینش به هفت مرحله تکوینی تقسیم شده و ما از پنج مرحله آن آگاهی داریم و هنوز برای دو مرحله دیگر به دستاوردهای علمی نرسیده ایم.

وی افزود: اگر چه روح و ادیان ارتباطات ایمانی برقرار شده، اما از نظر علمی هنوز به نتیجه های خاصی نرسیده ایم.

این متخصص سلولی و مولکولی گفت: مراحلی که در ساختار کلام قرآنی ترسیم شده، یک فاصله زمانی را نشان می دهد و به یک نقطه خاص جنینی اشاره نکرده است.

طباطبایی مطرح کرد: تقسیم بندی قرآن از مراحل رشد جنینی به لحاظ شکلی بوده و مقطعی که وارد مرحله جنینی می شود، ساختار شکلی آن تغییر پیدا می کند.

وی ادامه داد: ساختار شناسنامه تمام سلول های بدن دارای ۴۶ کروموزوم بوده و و در مراحله لقاح و تلفیق تخمک و اسپرم ۲۳ کروموزوم از خانم و ۲۳ کروموزوم از مرد به فرزند به ارث می رسد.

مدیر امور واحدهای استانی جهاد دانشگاهی یادآور شد: اگر کروموزوم x وارد چرخه شود نهایت موجودی به وجود می آید که به آن xx می گویند و این ترکیب مختص خانم ها است، اما ترکیب حاصل شده از آقایان xy است.

طباطبایی تاکید کرد: اگر x وارد چرخه لقاحی شود فرزند دختر و اگر y وارد چرخه لقاحی شود فرزند پسر خواهد شد.

وی ابراز کرد: در هر روز ۱۲۵ میلیون اسپرم در بدن فرد ایجاد می شود، این اسپرم ها حرکت می کنند و در هر انزال حدود ۲۰۰ میلیون اسپرم خارج می شود، اگر کمتر از این میزان باشد، در روش های درمان از کمک درمانی استفاده می شود.

این متخصص سلولی و مولکولی خاطرنشان کرد: شکل ظاهری و ساختاری و سرعت حرکت اسپرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طباطبایی اضافه کرد: از مجموع ۲۰۰ میلیون اسپرمی که از ساختار بدن خانم آزاد می شود، نهایتا یک اسپرم به ایجاد جنین می انجامد.

وی افزود: اسپرم ۲۰۰ کیلومتر برای رسیدن به رحم طی می کند، اسپرم روی یک هزارم درجه سانتی گراد واکنش نشان می دهد و این درحالی است که از نقطه سرد به سمت نقطه گرم تر در حال حرکت است.

این متخصص سلولی و مولکولی گفت: در این فرآیند اتفاقی شکل می گیرد که اسپرم بتواند قابلیت شکل گیری لقاح را داشته باشد، اگر اسپرم بدون گذراندن این فرآیند در لقاح گذاشته شود، جنین شکل نمی گیرد، باید این فرآیند حتما طی شود.

طباطبایی مطرح کرد: در ساختار تخمک ما بار الکتریکی منفی داریم و اسپردم دارای بار الکتریکی مثبت است، بارهای غیر همنام همدیگر را جذب می کنند و چسبندگی اسپرم و لایه ابتدایی تخمک به دلیل همین قانون است.

وی ادامه داد: وقتی یون کلسیوم در رحم آزاد می شود، بار اسپرم مثبت می شود و این باعث دور شدن سایر اسپرم ها می شود.

مدیر امور واحدهای استانی جهاد دانشگاهی یادآور شد: در ۱۶ ساعت اول نخستین تغییرات ساختاری را می توان مشاهده کرد، در ۲۴ ساعت اول دو تا شدن سلول را می توانیم ببینیم.

طباطبایی تاکید کرد: جنین از لوله های رحمی در فاصله سه روز خود را به رحم می رساند و در هفته نخست ورود ساختار جنین به رحم را می توانیم مشاهده کنیم، در این شرایط جنین مایعی را ترشح می کند تا برای نفوذ در داخل جداره ساختار های خونی را از بین ببرد.

وی ابراز کرد: مقطعی که در جنین لقاح انجام می شود دو هفته به طول می انجامد، در هفته چهارم دو لایه ای شدن در ساختار جنین اتفاق می افتد، در هفته پنجم سه لایه ای شدن رخ می دهد، بعد از این مرحله مهاجرت سلولی را می بینیم که ایجاد اندام ها رخ می دهد؛ در هفته هشتم ما می توانیم یک جنین را به طور کامل ببینیم.

این متخصص سلولی و مولکولی خاطرنشان کرد: ما دو نوع گردش خون باز و بسته را در بدن داریم، وقتی جنین دفع می شود به شکل لخته خون است، تعریفی که در این مقطع از جنین می توان انجام داد تحت عنوان گردش خون بسته است.

طباطبایی اضافه کرد: در مرحله پایین تر ما گردش خون باز را داریم، در این مرحله ساختار عروق به هم اتصال پیدا می کند که در این مرحله با ساختار بسته گردش خون مواجه خواهیم شد.

وی افزود: تشابه ظاهری بین زالو و جنین بسیار بالا بوده و قرآن این تطابق حیات را با زالو مطرح می کند که یکی از ویژگی های اعجاب انگیز قرآن به حساب می آید.

این متخصص سلولی و مولکولی گفت: در هفته هشتم انسانی را می توانیم از جنین ببینیم که ساختار آن به لحاظ شکلی تقریبا کامل شده است.



ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha