جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه شورای روابط عمومی‌ مراکز حوزوی با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور آیت الله خرازی را از عالمانی دانست که علم و تقوا و عمل گرایی در ایشان جمع شده است .

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در آیین اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه های علمیه کشور در مدرسه عالی دارالشفا گفت: زمانی که پژوهش در عرصه استنباطات دینی قرار گیرد از اهمیت و پیچیدگی های بیشتری برخوردار می شود.

وی افزود: اخلاق پژوهش در کنار پژوهش حرفه ای دارای اهمیت است؛ منهج و روش شناسی درست و همچنین اخلاق متناسب با حوزه پژوهش دو رکنی است که می تواند پژوهش را در خدمت بشریت قرار دهد و راه را برای تعالی او بگشاید.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: پژوهش، آنگاه که در حوزه تولید اندیشه دینی و معارف اسلامی قرار گیرد، حساسیتی مضاعف می یابد زیرا در پژوهش دینی و اثر دینی، می دانیم که می خواهیم این خروجی نظریه و فکر را به صاحب شریعت و خداوند متعال نسبت دهیم.

وی گفت: تحقیقات علمی از نظر اسلام ارزشمند است و تحقیقات علمی نیز در حوزه قلمرو حاکمیت الهی است ولی زمانی که تحقیق به سمت شریعت می رود از حساسیت و مخاطره و دشواری بیشتری برخوردار می‌شود.

آیت‎الله اعرافی بیان کرد: در تحقیقات دینی اسناد به صاحب شریعت از یک سو و سرکار داشتن این گزاره های علمی با حیات و سعادت جاویدان بشر مسئولیت پدیدآورندگان آثار دینی را مضاعف می کند، زیرا با یک اشتباه، یک جامعه در مسیر گمراهی قرار خواهد گرفت و از دیگر سوی با یک کار درست، جهانی می تواند در یک مسیر صحیح قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حساسیت مساله اقتضا می کند که سالها و دهه های عمر یک شخصیت بزرگ در روش شناسی درست و دقت های اسنادی صرف شود؛ بزرگان ما همیشه در اسنادها بسیار دقت می کنند زیرا این اسناد با همه حیات ابدی و جاری بشر ارتباط دارد.

وی افزود: با احترام به همه سنن پژوهشی در دنیا، نباید از اصول و سنن پژوهشی حوزوی دور شویم؛ روش های اصیل و دقیقی حوزوی باید مورد استفاده قرار گیرد؛ سنت مباحث استاد و شاگرد، سنت تقریر شفاهی و کتبی، سنت تعلیقه نویسی، گفتگوی شاگرد و استاد، سنت مذاکره علمی، سنت تحقیقی که به امرمادی گره نخورده است از جمله این سنن است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: تحقیقات بزرگ ما مدیون تلاش بزرگی است که عالمان ما بدون چشم داشت تولید کردند و این ماجرا را در یک کفه سود و زیان قرار نمی دادند و به همین دلیل است که آثار این عالمان قرن ها است بر حوزه های علمیه نورافشانی می کند.زندگی طلاب مااز نظر معیشت آسان نیست ولی طلاب ما این تولیدات فاخر را با این سنن ایجاد کردند.

آیت‎الله اعرافی بیان کرد: امروزه نیازمند گام های جدی در حوزه علمیه هستیم. هنوز فاقد یک نگاه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را به هم گره بزند.

وی با تجلیل از شخصیت ارزشمند علمی و اخلاقی آیت الله خرازی، تصریح کرد: از دوران نوجوانی آیت الله خرازی را به عنوان یک استاد و فاضل و شخصیت اخلاقی کامل شناخته می شود.

وی افزود: کرامت اخلاقی ، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی بوجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: از نظر عبادی نیز تقید خاص ایشان به تهجد و تقید به نماز جماعت مثال زدنی است؛ ایشان نماز معنوی و اثرگذاری را به عنوان یک امام جماعت همیشه برپا داشته اند.

وی زهد آیت الله خرازی را ستود و گفت: ایشان با اینکه از علمای برجسته به شمار می روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک می بینند.

آیت‎الله اعرافی بیان کرد: ایشان فرزند عصر و زمانه خود و پاسخگوی نیاز زمانه خود می باشد؛ روحیه انقلابی ایشان، هماهنگی با حرکت انقلاب اسلامی و امام عزیز نیز فصل دیگر در شخصیت بسیار ارزشمند ایشان است؛ زیرا ایشان به ارزش های انقلاب و امام و رهبری عنایت داشته و دارند.

وی تصریح کرد: در عرصه علمی باید گفت که آثار علمی ایشان بسیار زیاد است؛ همچنین بسیاری از کتب ایشان چاپ نشده است؛ تعلیقه نویسی گسترده ایشان در عرصه های مختلف به چشم می خورد.

وی افزود: تحقیق اصولی ایشان دارای ۷ جلد است و یک متن درسی نیز تهیه کرده است؛ ایشان از چند چهره حوزوی است که یک دوره اصول را نوشته است؛ در زمینه فقه نیز مباحث بسیاری دارند که از جمله آنها می توان به مکاسب المحرمه ایشان که یک دوره کتاب ۷ جلدی است اشاره کرد که در چند جلد این کتاب به مباحث روز پرداخته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: بدایة المعارف ایشان کتاب جامع و مستدل و عمیق و قوی در عرصه های علمی است؛ البته کارهای چاپ نشده و مقالات ایشان نیز در جای خود باید بررسی شود؛ ایشان از جمله عالمانی هستند که این مباحث را شخصا با قلم خود نگاشته است.

وی با اشاره به فلسفه این تجلیل ها اشاره کرد و گفت: سنت صبر، حوصله، تحلیل عمیق و ایستادگی در مسیر حق و رعایت حدود الهی اصولی است که باید در حوزه های ما احیا شوند؛ دانشگاه نیزباید این الگوها را بشناسد و به آنها تاسی کند.

آیت‎الله اعرافی بیان کرد: بسیار علاقه مند بودیم که ایشان را در این مراسم زیارت کنیم ولی به دلیل کسالت چند ماهه اخیر ایشان، توفیق حضور این عالم بزرگوار را نداشتیم که امیدواریم خداوند به این عالم وارسته سلامت عاجل عنایت فرماید.

وی در پایان از آیت الله العظمی سبحانی به دلیل حمایت های ویژه از حرکت های علمی و فرهنگی حوزه های علمیه کشور تجلیل کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha