پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دوره دانش افزایی ادبیات عرب در حوزه علمیه خراسان شمالی

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی از برگزاری دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب ویژه اساتید مدارس علمیه استان با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی خبر داد.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار کرد: دوره یک‌روزه دانش‌افزایی ادبیات عرب ویژه اساتید مدارس علمیه استان با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد.

وی افزود: دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب ویژه اساتید با حضور ۴۰ نفر از مدرسان ادبیات عرب مدارس علمیه استان که مجوز تدریس ادبیات عرب را دارند در بجنورد برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین زاده در ادامه با بیان اینکه امسال درمجموع شش دوره دانش‌افزایی ویژه اساتید مدارس علمیه استان برگزار شده یا می‌شود، افزود: این دوره‌ها شامل دانش‌افزایی ادبیات عرب، عقاید، مجتهد پروری، فقه و اصول و فطری اندیشه است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای طلاب مدارس علمیه استان هم چهار دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب، عقاید، منطق و فقه و اصول برگزار شد، ادامه داد: امسال دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب برای طلاب حوزه علمیه استان در هر فصل به‌صورت مدرسه‌ای و به مدت دو روز برگزار شد که مطالب این دوره‌ها از سوی اساتید مدعو از خارج از استان ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین زاده افزود: امسال دوره‌های دانش‌افزایی بیشتر برای اساتید مدارس علمیه برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود و در حالی که در سال‌های گذشته اغلب دوره‌های دانش‌افزایی برای طلاب برگزار می‌شود اما در رویه جدید اولویت دانش‌افزایی اساتید در زمینه‌های مختلف است تا از این طریق به ارتقای علمی طلاب کمک شود.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته و اکنون با بیش از ۳۰ هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقا یافت.

امسال در این استان بیش از دو هزار و ۵۰۰ طلبه در ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در حال تحصیل هستند.

همچنین امسال حدود ۱۶۰ استاد اعزامی و حق‌التدریسی در حوزه علمیه استان فعالیت می‌کنند و از این تعداد ۴۰ استاد اعزامی هستند که به‌صورت تمام‌وقت بین طلاب بوده و تدریس دروس مختلف را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha