جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابراهیم فروزش
ابراهیم فروزش

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: این تصور که فیلم دینی به صرف برخورداری از معنای والا می‌تواند عاری از آسیب باشد اشتباه محض است، چون این حوزه نیز می تواند در دام گیشه گرفتار آید.

ابراهیم فروزش کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که سینمای فعلی از کیفیت فاصله گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه آن چیزی که امروز در سینما شاهدش هستیم، چندان ربطی به کیفیت ندارد، بلکه بیشتر تولیداتش مد نظر گیشه است، برای همین می‌بینیم در فیلم اکرانی، آنچه بیش از همه اهمیت دارد، آثاریست که تنها رضایت مخاطب عام سینما را هدف قرار داده است.

وی افزود: این‌که سینما بخواهد رضایت توده تماشاگران را به دست بیاورد، اتفاقی بدی نیست، حتی در بسیاری از مواقع ضروری است، اما همه سینما این شکل از فیلمسازی نیست، بلکه بخش مهمی از تولیدات هم باید به نیازهای فرهنگی مردم توجه کند. حال بیایید برسیم کنیم نیازهای فرهنگی چه شکل فیلم‌هایی را در بر می‌گیرد.

کارگردان فیلم «شرط اول» تاکید کرد: فیلم فرهنگی از نظر ما یک ویژگی بارز دارد، آنهم این‌که در کنار سرگرمی به داشته‌های معنایی نیز می‌پردازد. حال این شکل را می‌توانش در گونه‌های مختلف سینما جستجو کرد. یک بخش مهم از تولیدات فرهنگی کارهایی را در بر می‌گیرد که در آن موضوعات دینی و ارزشی مد نظر قرار گرفته باشد. در همین رابطه ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم. صرف داشتن موضوعی دینی دلیلی بر خوب بودن یک فیلم  سینمایی نیست،  چون برخی مواقع این دست تولیدات هم قادرند اگر با اندیشه غنی همراه نباشد کاری گیشه پسند تلقی شوند.

وی مثال زد: فیلم‌های شعاری گواه بارز این دست تولیدات هستند. این کارها تنها نیاز مقطعی تماشاگر را مد نظر قرار می‌دهند و اگر قرار است موضوعی دینی را بیان کنند به شکل ماندگار حرفشان بر دل تماشاگر نمی‌نشیند، اما فیلم‌هایی نیز وجود دارند که در کنار توجه به موضوعات دینی، ساختار و فرم را هم مد نظر قرار می دهند، برای همین در یادها باقی می‌مانند.

این کارگردان تصریج کرد: در حوزه دفاع مقدس هم می‌توان توضیحات فوق قابل تعمیم است، چون بسیاری از تولیدات این حوزه متاسفانه در فرم دهه ۶۰ گرفتار آمده‌اند، در صورتی‌که غافل از این نکته هستند که تماشاگر در زمان حال، دوست دارد، حرف‌های جدیدی بشنود، البته در یک یا دو سال اخیر فیلم‌هایی را در این ژانر می‌بینم که نگاهشان ریشه‌ای و عمیق است، اما این کارها تعدادشان باید بیشتر شود تا بتواند در یک پروسه زمانی به نتیجه رسند.

فروزش تاکید کرد: ژانر دیگری که به نظرم می‌تواند محل مناسبی برای فیلم‌های دینی باشد، آثار خانوادگی یا اجتماعی هستند. خانواده مهمترین رکن در هر جامعه‌ای است، پس اگر این کانون سبک زندگی را از خود ارائه دهد که با آرمان‌های ایرانی – اسلامی مطابقت داشته باشد، می‌توانیم ادعا کنیم در این حوزه آثار دینی روانه پرده کرده‌ایم، اما متاسفانه برخی کارهایی که در این حوزه روی پرده می‌رود، تنها فیلم‌هایی هستند که امید را از بین می‌برند.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد، رمز موفقیت هر خانواده‌ای امید است، چون تا امید نباشدآن جامعه انگیزه برای حرکت نخواهد داشت، پس ضروری می‌دانم تا دستورالعملی در این رابطه در نظر گرفته شود تا فیلمسازان موظف باشند، اثرشان را با امید همراه کنند. این مهم نیز وظیفه سازمان سینمایی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha