جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افزایش پلکانی تلفات حملات موشکی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اعتراف پلکانی پنتاگون درباره تلفات انتقام سخت به روز تر شد

سخنگوی پنتاگون تأیید کرد که دست‌کم ۳۴ نفر از نظامی آمریکایی که طی حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد دچار ضربه مغزی خفیف شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.«جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در یک نشست خبری تأیید کرد که تاکنون ۳۴ نفر از نظامیان آمریکایی که طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق دچار ضربات مغزی خفیف شده‌اند، تحت درمان قرار گرفته و بعضاً به خارج از عراق منتقل شده‌اند.این مقام آمریکایی در خصوص آخرین آمار مجروحان حمله موشکی ایران به عین‌الاسد گفت: «تاکنون بروز ضربات مغزی خفیف در ۳۴ نفر از سربازان تشخیص داده شده است. ۸ نفر از آن‌ها به آلمان اعزام شده و امروز نیز برای ادامه درمان وارد آمریکا شده‌اند؛ ۹ نفر به آلمان اعزام شده و هنوز در آنجا تحت ارزیابی یا درمان هستند؛ یک نفر به کویت اعزام شده که اکنون به عراق بازگشته است و ۱۶ نفر از آن‌ها نیز در همان عراق باقی ماندند و اکنون به محل خدمت خود بازگشته‌اند.»بامداد جمعه سیزدهم دی‌ماه سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای حشد شعبی و تنی چند از دیگر اعضای این سازمان در حمله پهپادی ارتش آمریکا که به دستور شخص ترامپ انجام شد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه هجدهم دی در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، این پایگاه را که بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و یکی از بزرگترین پایگاه‌های آن‌ها در منطقه به‌شمار می‌رود موشک‌باران کرد.در پی این حمله موشکی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است؛ ادعایی که در روزهای بعد پوچ بودن آن با افشاگری رسانه‌ها مشخص شد و مقامات آمریکایی مجبور شدند به‌صورت قطره‌چکانی آمار تلفات پایگاه عین‌الاسد را اعلام کنند.

قیام عراق دومینوی اخراج آمریکا از منطقه را کلید زد

خبرنگار شبکه المیادین از بغداد گزارش داد از حوالی ساعت ۸ صبح (به وقت محلی) مردم عراق در محله‌های مختلف بغداد حاضر شدند تا تظاهرات گسترده ضد آمریکایی برگزار کنند.المیادین همچنین گزارش داد مردم عراق ضمن اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان، این موضوع را محکوم کرده و خواستار خروج آنها هستند.به گزارش المیادین، مردم عراق کفن پوش با در دست داشتن پرچم کشورشان در حال تجمع در میدان التحریر در مرکز بغداد هستند. شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق هم اعلام کرد حضور گسترده عراقی‌ها در راهپیمایی ضد اشغالگری در بغداد آغاز شده است. الاتجاه افزود حضور میلیونی عراقی‌ها برای شرکت در «انقلابِ دومِ بیستم» است.عراقی‌ها در ماه مه سال ۱۹۲۰ میلادی علیه استعمارگران اشغالگر انگلیسی قیام کردند که به آن انقلاب اول می‌گویند.خبرگزاری کُردی رودا در پوشش راهپیمایی گسترده مردم عراق نوشت: هزاران عراقی در اعتراض به حضور نظامی آمریکا در این کشور به خیابان ها آمده اند. آنها پلاکاردها در دست دارند که روی آن نوشته «ترامپ آمریکا و جهان را ویران می کند». نعیم العبودی، نماینده ائتلاف فتح در مصاحبه با خبرنگار المیادین گفت: اختلاف نظر سیاسی امری طبیعی است اما در لحظات سرنوشت ساز به ویژه مسئله اخراج آمریکایی‌ها همگی در یک صف هستیم.وی افزود: موضع امروز برای تمامی عراقی‌ها یکی است و آن اخراج نیروهای آمریکایی از کشور است. هدف اصلی ما اخراج آمریکایی‌ها از سراسر عراق است و تمامی احتمالات برای پاسخگویی وجود دارد.العبودی تاکید کرد: همانند انقلاب ۱۹۲۰ امروز نقطه مهمی در تاریخ عراق است که بر تمامی منطقه تاثیر می‌گذارد. جعفر الحسینی، سخنگوی رسمی گردان های حزب الله عراق هم در گفت‌وگو با المیادین اعلام کرد: مردم عراق با صدای واحد تاکید دارند که حضور آمریکایی ها در عراق را نمی‌پذیرند. هنگامی که از حاکمیت عراق سخن می گوییم همگی یک صدا به این می رسیم که کشور باید خالی از حضور هر گونه نیروی اشغالگر باشد.صفا التمیمی، سخنگوی گردان‌های سرایا السلام هم با حضور در تظاهرات گفت: تعداد تظاهرات کنندگان بسیار زیاد است و تمام فضاهای میدان [التحریر] پر شده است. چیزی که امروز رخ می‌دهد، همه‌پرسی جمعی در مخالفت با حضور آمریکایی است.

مورفی جواب توئیت "سردرد" ترامپ را داد

کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور به علت کم اهمیت جلوه دادن صدمات نظامیان آمریکایی در پاسخ موشکی ایران به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق به شدت انتقاد کرد.سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت در مصاحبه با سی بی اس نیوز دونالد ترامپ را متهم کرد که با انکار مجروح شدن هیچیک از پرسنل نظامی آمریکا در حمله موشکی اوایل این ماه ایران افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده و با علنی شدن مجروح شدن شماری از نظامیان نیز سعی کرد شدت جراحات آن‌ها را کم اهمیت جلوه دهد.مورفی که عضو کمیته روابط خارجی سناست، گفت: «کسی برای سردرد به آلمان اعزام نمی‌شود. افراد وقتی با هواپیما به آلمان اعزام می‌شوند که به شدت صدمه دیده باشند.»مورفی معتقد است رئیس جمهور آمریکا و دولتش هفته‌ها افکار عمومی آمریکا را منحرف کردند.او گفت: «افراد باهوش، فداکار و میهن پرستی در وزارت دفاع حضور دارند که اجازه دادند چند هفته به همه ما آن دروغ‌ها گفته شود. این نیز همانند جراحات جدی است.»مورفی همچنین دولت ترامپ را به این علت سرزنش کرد که قبل از حمله به (سردار شهید) سلیمانی سعی نکرد موافقت کنگره را کسب نماید.مورفی گفت: «روسای جمهور از جمله باراک اوباما به شکل فزاینده موضع سهل‌گیرانه‌تری درباره توجیهات حقوقی برای فعالیت‌های نظامی اتخاذ می‌کردند و احساس من این است که در دو هفته گذشته این توجیهات کاملا برداشته شد. نمی‌دانم دیگر هیچ رئیس جمهوری در آینده دلیلی می‌بیند که برای آغاز جنگ با یک کشور دیگر و ترور یکی از سران خارجی به کنگره رجوع کند! وقتیکه درباره خطرات پیش روی دموکراسی فکر می‌کنم، این موضوع هم اکنون در صدر همه خطرات است.»

کاخ سفید توافق محرمانه ترامپ و برهم صالح را فاش کرد

کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ و برهم صالح بر باقی ماندن ارتش آمریکا در این کشور در پی نشستی محرمانه میان خود در داووس سوئیس توافق کردند.المسله گزارش داده است، در بیانیه کاخ سفید آمده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و برهم صالح، همتای عراقی‌اش در حاشیه نشست داووس بر اهمیت ادامه مشارکت امنیتی بین آمریکا و عراق از جمله جنگ علیه داعش توافق کردند.کاخ سفید افزود، ترامپ بار دیگر بر تعهد ثابت واشنگتن در قبال عراق در برخورداری از حاکمیت، ثبات و شکوفایی تاکید کرد. کاخ سفید گفت، برهم صالح هم گفت، واشنگتن و بغداد روابط مستمری دارند و آمریکا شریک عراق در جنگ علیه داعش است. او به ترامپ گفت: این ماموریت باید تکمیل شود و من به تو ایمان دارم و در این ماموریت با تو همکاری می‌کنم تا عراق شکوفا و با حاکمیت در صلح چه در سطح داخلی و چه در سطح همسایگانش به سر ببرد.

آیت الله جنتی پاسخ اعتراضات انتخاباتی را داد

در روزهای گذشته حسن روحانی و علی لاریجانی روسای قوه مجریه و مقننه به عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند، ولی آیت الله جنتی دبیر و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از عملکرد این شورا دفاع تمام قدی داشتند.در حالیکه اصلاح طلبان اعلام کردند که در بیشتر حوزه‌های انتخابیه داوطلب تایید صلاحیت شده‌ای ندارند که بتوانند لیست بدهند، اصولگرایان لیست ۱۵۹ نفره خود برای انتخاب سی نفر داوطلب تهران را منتشر کردند.در هفته‌های گذشته حسن روحانی بر  لزوم رقابتی بودن فضای انتخابات و حضور همه جناح‌ها تاکید می کند. او در  جلسه اخیر هیات دولت با بیان اینکه «رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند و باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم» خاطرنشان کرد: «هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است والا می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشورها حتی برخی از کشورهای اروپایی با حضور ۱۵ و ۲۰ درصدی مردم برگزار کرد، اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد.»رئیس‌ مجلس هم به صف معترضین به روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس پیوست و اتهام سوء‌استفاده اقتصادی ۹۰ نماینده مجلس دهم را رد کرد.علی لاریجانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:« از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده ردصلاحیت‌ها را مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست؛ چرا که نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان اینگونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام را متهم به فساد کند.»رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به فقهای شورای نگهبان و حقوق‌دانان گفت: «از شما درخواست می‌کنم که در این بخش داوری لازم را داشته باشید تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود. بر اساس قانون، نظرات مرجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد و گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کند.»اما کدخدایی در پاسخ به لاریجانی تصریح کرد:« شورای نگهبان ممنوعیت قانونی دارد که جزئیات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کند... انتظار این است نمایندگانی که در شورای نگهبان حضور پیدا می‌کنند و از جزییات پرونده‌شان مطلع می‌شوند اطلاعات را در اختیار مقامات قرار دهند.» کدخدایی همچنین تکذیب کرد که افراد به دلیل حمایت از برجام یا دولت ردصلاحیت شده باشند.آیت الله جنتی با دفاع از عملکرد شورای نگهبان در نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخبابات، از رئیس‌جمهور گلایه کرد.دبیر شورای نگهبان با گلایه از اظهارات مطرح شده نسبت به بررسی گفت:« در شرایط فعلی که کشور نیاز به آرامش و امیدآفرینی دارد، آقای رئیس‌جمهور نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یاس مردم و مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد. شورای نگهبان از تائید یا رد صلاحیت هیچ فردی متنفع یا متضرر نمی‌شود و برایش این جناح یا آن جناح فرقی ندارد و فقط به مرّ قانون عمل می‌کند.وی همچنین خطاب به اعضای شورای نگهبان تاکید کرد:«باید در کمال دقت در این مرحله شکایات داوطلبان بررسی شود تا کسانی که حداقل شرایط قانونی را دارند در جمع داوطلبان قرار گیرند.»

افغانستان هم برای خروج امریکایی‌ها آماده‌ باش داد

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان گفت: مردم کشورم با خروج نیروهای آمریکایی مشکلی ندارند اما باید این تصمیم به جای مذاکره با طالبان با دولت صورت بگیرد.  غنی در مصاحبه با خبرنگاران ارشد رسانه‌های بین الملل گفت: مردم افغانستان با خروج نیروهای امریکایی مشکل ندارند، اما اگر در مورد این موضوع مذاکرات با طالبان صورت بگیرد، به معنای آغاز سلسلۀ تشدید جنگ‌های دیگر خواهد بود و اگر با دولت افغانستان صورت می‌گیرد، قابل مدیریت خواهد بود. وی پیش از این در دیدار با ترمپ در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس اظهار کرد که ایالات متحده می‌تواند نیروهای خود را حتی در صورت عدم توافق با طالبان از کشور خارج کند.  خبرگزاری آریا نیور نوشت: این اظهارات در حالی صورت گرفته است که اشرف غنی خواهان کاهش هزینه‌های آمریکا در افغانستان است.  سخنان غنی در مورد خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان در حالی بیان می‌شود که گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان همچنان در شهر دوحه قطر ادامه دارد و پیش‌تر طالبان اعلام کرده بود که با امریکا درباره «امضای توافق‌نامه صلح و مراسم‌ آن» صحبت کرده و این ‌گفت‌وگوها جریان دارد.  وزارت خارجه پاکستان هفته گذشته اعلام کرد که طالبان با طرح کاهش خشونت موافقت کرده است. علاوه براین نمایندگان امریکا، ناتو، سازمان یوناما و اتحادیه اروپا در نشستی در شهر دبی امارات متحده بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان تأکید کردند.  دولت افغانستان اما با طرح "کاهش خشونت‌ مخالفت" و بار دیگر تأکید کرده است که صلح پایدار بدون تأمین «آتش‌بس» ممکن نیست. 

معترضان عراقی پس از توئیت الصدر میدان التحریر را خالی کردند

در پی توئیت اخیر رهبر جریان صدر پس از تظاهرات میلیونی بغداد، عده‌ای از مخالفان و معترضان عراقی حاضر در میدان التحریر و دیگر مناطق این کشور، خیمه‌های خود را جمع کردند.تعدادی از معترضان که طی سه ماه اخیر اعتراضات عراق در میدان التحریر بغداد و دیگر مناطق این کشور خیمه برپا کرده بودند، جمعه شب خیمه‌های خود را در پی توئیت اخیر رهبر جریان صدر جمع کردند.بر اساس این گزارش، تعدادی از خیمه‌های نصب شده معترضان دیگر استان‌های عراق نیز با توئیت اخیر سید مقتدی الصدر پس از برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی، جمع شده است.رهبر جریان صدر عراق پس از برگزاری تظاهرات میلیونی در صفحه توئیتر خود، معترضان حاضر در میدان «التحریر» را مورد سرزنش قرار داد و خطاب به آنها گفت: «آنها را پشتوانه خود و عراق می‌پنداشتم».وی در ادامه توئیت خود اضافه کرد: «من متاسفم برای معترضان میدان التحریر و میادین سایر استان‌های عراق که از شرکت در تظاهرات میلیونی خودداری کردند. تصور می‌کردم من بعد از خدا حامی آنها هستم و آنها نیز حامی من و عراق هستند».بغداد روز جمعه شاهد برگزاری تظاهرات «جمعه میلیونی» عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان، بود و در آن مردم عراق بر لزوم اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی تاکید کردند.

برنی سندرز توئیت «فارسی» زد

نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود اقدام به انتشار یک پست فارسی کرد.«برنی سندرز»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در یک شبکه اجتماعی پیامی را به زبان فارسی منتشر کرد.در این ارتباط، برنی سندرز در پیام خود گفته است: جنگ‌های بی پایان را پایان دهید.به نظر می‌رسد این پیام برنی سندرز در واکنش به رویکرد جنگ طلبانه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا عنوان شده است.سندرز از منتقدان سرسخت رویکردها و سیاست‌های دونالد ترامپ به شمار می‌رود و خروج از برجام توسط دولت ترامپ را اقدامی به شدت خطرناک و بی ثبات کننده عنوان کرده است.به تازگی انتشار پیام‌هایی به زبان فارسی از سوی برخی سیاستمداران مطرح آمریکایی اقدامی فراگیر شده است و پیش از این نیز برخی دیگر از سیاستمداران آمریکایی و حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در راستای سیاست‌های خصمانه و ضدایرانی خود اقدام به انتشار پیام‌هایی به زبان فارسی کرده بودند.

ترامپ معامله قرن را جلو انداخت

رییس جمهوری آمریکا بامداد جمعه گفت که قبل از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و پیش از دیدار با نتانیاهو از معامله قرن رونمایی خواهد کرد.«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که در هواپیما در جمعه خبرنگاران صحبت می‌کرد، اذعان کرد که احتمالا فلسطینیان در ابتدا واکنش منفی به این طرح داشته باشند.او مدعی شد: این طرحی عالی است. طرحی است که واقعا جواب خواهد داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است سه‌شنبه هفته آینده به همراه بنی گانتز رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند.در حالی که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره زمان رونمایی از معامله قرن مطرح بود، ترامپ گفته است که پیش از دیدار با نتانیاهو آن را منتشر خواهد کرد.روزنامه «تایمز اسرائیل» در مقاله‌ای به گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها پیرامون جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» پرداخت که گفته می‌شود هفته آینده با حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم در کاخ سفید رونمایی خواهد شد.به نوشته این روزنامه، تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این طرح «حاکمیت کامل» این رژیم بر سراسر شهر قدس و الحاق همه شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را به رسمیت می‌شناسد.براین اساس، طرح معامله قرن همچنین حقی را برای بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان قایل نیست و تنها به بازگشت شمار ناچیزی از فلسطینیان اکتفا کرده است.این گزارش، معامله قرن را "سخاوتمندانه‌ترین پیشنهادی" دانسته است که تاکنون از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی ارایه شده و حقوق چندانی را برای فلسطینیان در نظر نگرفته است.حق وجود کشور فلسطین نیز تحت شرایط بسیار سختی به رسمیت شناخته شده که از پیش مشخص است رهبران فلسطینی هرگز تن به چنین شرایطی نخواهند داد.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین از جزئیات معامله قرن خبر ندارد و این طرح در رام‌الله «از پیش مرده» در نظر گرفته می‌شود.

اروپا از مکانیسم ماشه عقب نشینی کرد

نشریه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اروپایی‌ها قصد دارند در صورتی که ایران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند، از ارجاع اختلاف هسته‌ای به شورای امنیت خودداری کنند.این نشریه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: در صورتی که ایران روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام را که در پنج گام انجام شده، محدود کند، اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ارجاع نخواهند داد.به نوشته «لورنس نورمن» خبرنگار ارشد این نشریه، اروپایی‌ها از ایران خواسته‌اند که گام‌های کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند، اما در صورتی که ایران گسترش فعالیت هسته‌ای خود را محدود کند، آن‌ها به مذاکره ادامه خواهند داد.براساس این گزارش، اروپایی‌ها اکنون آماده تمدید مهلت ۶۰ روزه برای مذاکرات مربوط به مکانیسم حل اختلاف هستند و مقام‌های اروپایی در انتظار نشست کمیسیون مشترک برجام هستند که احتمالا اواسط تا اواخر ماه فوریه (بهمن ) برگزار خواهد شد.تاریخ برگزاری این نشست در صورتی که در بازه گفته شده باشد، بسیار فراتر از مهلت ۱۵ روزه است که در برجام برای آن تعیین شده است.سه کشور اروپایی عضو برجام انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه ۲۴ دی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کرده‌اند.وزیران خارجه سه کشور اروپایی در این بیانه مدعی شدند که این اقدام را با حسن نیت انجام داده‌اند و هدف آنها حفظ برجام و امید به پیدا کردن راه حلی رو به جلو برای خروج از بن بست به وجود آمده از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک هستند.در این بیانیه تاکید شده که انگلیس، فرانسه و آلمان به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ملحق نشده و امیدوارند که ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در پیامی توییتری درباره به اقدام سه کشور اروپایی در فعال کردن سازوکار حل اختلاف براساس برجام نوشت: مماشات تأیید شد. تروئیکای اروپا بقایای برجام را فروخت تا از تعرفه‌های جدید ترامپ جلوگیری کند. دوستان من این بی‌فایده است. شما فقط اشتهای او را بیشتر می‌کنید. قلدر دبیرستان خود را به خاطر دارید؟روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر گزارش داده بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اروپایی‌ها را تهدید کرده بود در صورتی که مکانیسم حل اختلاف برجام را فعال نکنند، ۲۵ درصد تعرفه بر صادرات خودروی آن‌ها وضع خواهد کرد.جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

پامپئو به نقش خود در ترور سردار سلیمانی اعتراف کرد

وزیر خارجه آمریکا به نقش خودش در عملیات تروریستی برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی اعتراف کرده است.«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌های پیشتر منتشرشده در رسانه‌ها درباره نقش او در تصمیم‌گیری برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تأیید کرد.پامپئو که در داووس صحبت می‌کرد گفته که او جزئی از تصمیم‌گیری برای انجام این عملیات بوده است.پیش از این یک روزنامه آمریکایی ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» را نتیجه تلاش طولانی «مایک پامپئو» برای اقدام ستیزه‌جویانه علیه ایران دانسته است. روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی ۱۶ دی‌ماه نوشت پامپئو ساعت ۰۴:۰۰ چند هفته پیش از وجود تظاهراتی عظیم مقابل سفارت آمریکا در بغداد مطلع شده است.مقام‌های آمریکایی گفته‌اند پامپئو پس از آن هر روز با دونالد ترامپ صحبت کرده است که این صحبت‌ها سرانجام موجب شده ترامپ درخواست معاونش «مایک پنس» و پامپئو برای ترور سردار سلیمانی را تأیید کند.یک مقام آمریکایی گفت پامپئو تابستان گذشته، بعد از آنکه ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرد تلاش مشابهی انجام داد اما در مجاب کردن ترامپ به اقدام تلافی‌جویانه نظامی ناکام مانده و به همین دلیل، «عبوس» شده بود.اما تغییرات اخیر در تیم امنیت ملی آمریکا، در کنار نگرانی ترامپ از اینکه در برابر اقدامات ایران سست به نظر برسد باعث شد پامپئو بار دیگر در صدد رقم زدن حادثه‌ای برآید که از مدت‌ها قبل به دنبال آن بود.واشنگتن‌پست نوشته انجام این حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد نوعی پیروزی بوروکراتیک برای پامپئو به حساب می‌آید، اما در بردارنده مخاطراتی جدی از جمله آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه، ترور پرسنل آمریکایی مستقر در سراسر دنیا، اخلال در مبارزه با داعش، بسته شدن باب دیپلماسی با ایران در موضوع هسته‌ای و تبعات منفی در عراق هم هست.برای پامپئو که دلایل بلندپروازی‌های سیاسی‌اش همواره منشأ گمانه‌زنی‌ بوده، مرگ دیپلمات‌های آمریکایی رویدادی به شدت ناکام‌کننده خواهد بود، به ویژه با توجه به اینکه او بعد از کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و چند آمریکایی دیگر در بنغازی در سال ۲۰۱۲، انتقادهای بی‌امانی از «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه وقت آمریکا کرده بود.مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هیچکدام از این ملاحظات باعث نشده‌اند پامپئو از تلاش برای حمله هدفمند به سردار سلیمانی دست بردارد. واشنگتن‌پست، این مسئله را نشانه تمرکز وسواس‌گونه ترامپ روی ایران دانسته که در تمام مدت ۱۰ سال حضور او در سمت‌های حکومتی، از کنگره گرفته، تا سیا و وزارت خارجه آمریکا تداوم داشته است.یک مقام ارشد آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته بود پامپئو اولین بار چند ماه پیش با ترامپ درباره حذف سردار سلیمانی صحبت کرد، اما نه ترامپ و نه مقام‌های پنتاگون حاضر به انجام این عملیات نبودند.

هوک سردار قاآنی را تهدید به ترور کرد

«برایان هوک» مسئول ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی خصمانه فرمانده سپاه قدس را تهدید به ترور کرد.فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با الشرق الاوسط رسانه سعودی گفت: "اگر [سردار] قاآنی راه [سپهبد] سلیمانی را بخواهد ادامه دهد سرنوشتی مشابه خواهد داشت".این مقام دولت ترامپ در ادامه این گفتگو مجددا از اقدام تروریستی آمریکا درخصوص شهادت سردار سلیمانی دفاع کرد و آن را اقدامی دفاعی برای حمایت از آمریکایی‌ها دانست!وی در توجیه این اظهارات تنش‌زا، مدعی شد: "این تهدید جدیدی نیست. رئیس‌ جمهور همواره گفته که برای حفاظت از منافع آمریکا، همیشه واکنش قاطع نشان می‌دهد".گفتنی است سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه که روز دوشنبه (۳۰ دی ۱۳۹۸) با بیان اینکه دشمن ناجوانمردانه سردار سلیمانی ما را به شهادت رساند، گفت: آنان مرد میدان جنگ نبودند که در میدان با حاج قاسم درگیر شوند، در اوج ناجوانمردی سردار عالی مقام ما را به شهادت رساندند؛ اما به لطف الهی و به همت همه آزاد مردانی که در سرتاسر عالم خونخواه او هستند، جوانمردانه دشمن او را خواهیم زد.

خبر شهادت شیخ زاکزاکی تکذیب شد

خبری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از شهادت حجت الاسلام والمسلمین شیخ «ابراهیم زاکزاکی» رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه است.شهادت شیخ ابراهیم زاکزاکی در زندان و بر اثر جراحات و مشکلات باقیمانده در بدن وی کذب است.البته اوضاع سلامتی ایشان بسیار وخیم است و هر لحظه امکان از دنیا رفتن این روحانی شیعه خدوم می رود؛ ولی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.بویژه پس از انتقال شیخ زاکزاکی و همسرش از حبس خانگی به زندان در روز ۱۴ آذر ۱۳۹۸ وضعیت سلامتی آنها ابهام بیشتری یافت.

چهارمین روز استیضاح ترامپ در سنا به پایان رسید

روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا به آخرین روز طرح بحث‌های مقدماتی رسیده است.چهارمین روز جلسه استیضاح ترامپ در حالی آغاز شد که دادستان‌های این پرونده، اقدامات ترامپ را در خصوص اخلال در کار کنگره تشریح کردند.هفت عضو منتخب مجلس نمایندگان آمریکا از چهارشنبه موارد اتهامی مربوط به موضوع استیضاح را که عبارتند از "سوء استفاده از قدرت" و " اخلال در کار کنگره با هدف کتمان حقیقت " بیان کردند.در جلسات قبل مدارک و مستندات مربوط به اتهام نخست مطرح شد.با پایان یافتن مدت مقرر برای دادستان‌های استیضاح، وکلای مدافع کاخ سفید در رد این اتهامات سخن می‌گویند.طرح استیضاح ترامپ به رأی موافق دو سوم سناتورها نیاز دارد این در حالی است که جمهوری‌خواهان (همفکران ترامپ) اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند.

سازمان ملل متحد واتس آپ را تحریم کرد

سازمان ملل استفاده از نرم‌افزار واتس‌آپ را برای کارکنانش ممنوع کرد.این تصمیم پس از اقدام مقامات سعودی در هک حساب کاربری جف بزوس، مالک روزنامه واشنگتن‌پست اتخاذ شد.گزارشگر سازمان ملل متحد گفت: هک شدن گوشی تلفن بزوس به پرونده قتل جمال خاشقجی ارتباط دارد.هک شدن گوشی تلفن جف بزوس در زمانی صورت گرفت که خاشقجی، مقالات انتقادی از عربستان و شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در روزنامه واشنگتن پست منتشر می‌کرد.

آمریکا تغییر تاکتیک داد

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد از ماه میلادی اکتبر باز آرایش نظامیان آمریکایی در سطح جهانی با هدف تمرکز بر اولویت‌های پنتاگون از جمله در منطقه آسیا آغاز می‌شود. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا از آمادگی برای باز آرایش نظامیان این کشور در سطح جهانی خبر داد و گفت این اقدام ذیل برنامه «بازنگری گسترده دفاعی» انجام می‌شود.همزمان با بازنگری مأموریت‌های نظامی در آمریکای لاتین، وی بی‌آنکه جدول زمانی خاصی ارائه دهد، مدعی شد که بازآرایش نظامیان از ماه میلادی اکتبر آغاز خواهد شد.گفتنی است این باز آرایش در حالی انجام می‌گیرد که اسپر امیدوار است در راستای مهار روسیه و به ویژه چین، نیروهای بیشتری را به آسیا اعزام کند حال آنکه تاکنون، تمرکز بر عملیات‌های به اصطلاح ضد تروریستی در کشورهای خاورمیانه نظیر افغانستان، عراق و سوریه بوده است.این در حالی است که ادعا می‌شود آمریکای لاتین و آفریقا نیز مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

سنا با مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا نشست محرمانه برگزار کرد

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز جمعه از نشست محرمانه هفته آینده مقامات ارشد وزارت خارجه این کشور با اعضای این کمیته درباره ایران خبر داد.«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این نشست که قرار است سه شنبه آینده برگزار شود شرکت خواهد کرد.گفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا طرح کاهش اختیارات جنگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را با ۲۲۴ رأی موافق در برابر ۱۹۴ رأی مخالف به تصویب رساند.با وجود آنکه هم حزبیان ترامپ- جمهوریخواهان- ۵۳ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار خود دارند، اما دست کم دوتن از سناتورهای جمهوریخواه- رند پال و مایک لی- حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کرده‌اند.

تظاهرات ضددولتی در شیلی برپا شد

روز گذشته مردم شیلی بار دیگر تظاهرات ضددولتی برپاکردند.این تظاهرات در شهر سانتیاگو پایتخت شیلی برپاشد. تظاهرات ضددولتی مردم شیلی از ماه اکتبر شروع شده است.این تظاهرات در ابتدا در اعتراض به افزایش نرخ بلیط مترو بود، اما به سرعت به تظاهرات گسترده‌ای برای ابراز خشم مردم از نابرابری‌های گسترده در کشورشان تبدیل شد. این تظاهرات روز گذشته در شیلی، صد روزه شد. از زمان آغاز تظاهرات شیلی تاکنون دست کم بیست و شش نفر جانشان را از دست داده اند.

هند موشک بالستیک آزمایش کرد

روزنامه "تایمز او ایندیا " روز جمعه به نقل از مقامات دفاعی هند اعلام کرد: ین موشک با برد ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر با موفقیت پرتاب شد.این موشک توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند در حال توسعه است و در زیردریایی‌های اتمی هند استفاده خواهد شد.مقامات هندی اعلام کردند که پیش از به خدمت گرفته شدن این موشک در نیروی دریایی هند، آزمایش‌های بیشتری روی آن انجام خواهد شد.این دومین آزمایش موشک "کی-۴" در شش روز گذشته است.هند همچنین در حال توسعه یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دیگر به نام "بی او-۵" است. این موشک دارای بردی معادل ۷۰۰ کیلومتر می‌باشد و برای شلیک از زیردریایی طراحی خواهد شد.هند در اولین روز از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ با موفقیت موشک بالستیک "آگنی ۳ " با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آرا از جزیره عبدل الکلام واقع در ایالت اودیسا را آزمایش کرده بود.آگنی -۳ دارای ۱۶ متر طول و ۴۸ تن وزن می‌باشد و می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای با بار ۵/۱ تن را تا فاصله ۳۰۰۰ کیلومتر حمل کند.نیروهای مسلح هند هم اکنون دارای موشک‌های آگنی ۱ با برد ۷۰۰ کیلومتر، آگنی ۲ با برد ۲۰۰ کیلومتر و آگنی ۳ و ۴ با برد ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ کیلومتر و آگنی ۵ با برد ۵ هزار کیلومتر می‌باشند.هند در سال ۲۰۱۷ توانست به عضویت گروه کنترل تکنولوژی موشکی درآید و اکنون در میان معدود کشورهای دارای موشک بالستیک قاره پیما از جمله روسیه، امریکا، چین، فرانسه، رژیم اشغالگر قدس و پاکستان است.سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند مسئولیت توسعه برنامه موشکی این کشور را بر عهده دارد.

نتانیاهو دست به دامان جهان شد

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مراسم «هولوکاست» خواستار موضع یکپارچه رهبران جهان علیه ایران شد.به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو در این سخنرانی مدعی شد، بابت این‌که رهبران جهان «موضعی واحد در برابر ضدیهودترین رژیم در این سیاره اتخاد نکرده‌اند، نگران هستم».نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جمع رهبران کشورهای غربی حاضر در این نشست به ادعاهای خود ادامه دارد و گفت: «اسرائیل از [دونالد] ترامپ، رئیس‌جمهور [آمریکا] و معاونش مایک پنس به‌خاطر مقابله با رهبران ظالم تهران که ثبات خاورمیانه و کل جهان را تهدید می‌کنند، تشکر می‌کند».وی افزود: «همه دولت‌ها را برای تلاش برای مقابله با ایران فرا می‌خوانم».

ترامپ قمار خاورمیانه را باخت

در پی تظاهرات میلیونی مردم بغداد در اعتراض به حضور نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و انتشار تصاویر و اخبار این تظاهرات در فضای مجازی، سید محمود رضوی تهیه کننده کشورمان در واکنش به اعتراضات مردم عراق توییتی را منتشر کرد.به گفته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی، تاکنون کشور عراق اینگونه تظاهراتی را به خود ندیده بود. به تازگی و در پی تظاهرات چند میلیونی امروز عراق، سید عزت الله ضرغامی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با انتشار پستی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که ترامپ غمار خاورمیانه را باخته است. متن پست وی به این شرح است:" تظاهرات میلیونی عراقی‌ها با مطالبه خروج آمریکا از عراق در سال ۲۰۲۰، تکرار قیام آنها در سال ۱۹۲۰ برای خروج انگلیسی هاست. اصطلاح ثوره العشرین ثانی برازنده شکوه امروز آنهاست. ترامپ قمار خاورمیانه را باخت."

اتحادیه اروپا هم برگزیت را امضا کرد

رئیس شورای اروپا در حساب توتیری خود از امضای توافق برگزیت بعد از تصویب این توافق در پارلمان انگلیس خبر داد.چارلز میچل رئیس شورای اروپا افزود: امروز به همراه اورسولا فن در لین رئیس کمیسیون اروپا، توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را امضا کردیم. چیزها به طور اجتناب ناپذیری تغییر میکنند اما دوستی ما باقی میماند. ما فصل جدیدی را با شرکا و متحدانمان آغاز میکنیم.نمایندگان پارلمان انگلیس روز چهارشنبه توافق انگلیس با اتحادیه اروپا برای اجرای «برگزیت» را به تصویب نهایی رساندند.در روز پنج شنبه نیز ملکه انگلیس آن ار مورد تایید نهایی قرار داد.به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، معاون سخنگوی کاخ «باکینگهام» روز پنجشنبه اعلام کرد «الیزابت دوم» ملکه انگلیس، با امضای لایحه توافق خروج از اتحادیه اروپا، آن را به قانون تبدیل کرد.انگلیس قرار است روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شود و انگلیس را به نخستین کشوری تبدیل می‌کند که از این اتحادیه خارج می‌شود. سال ۲۰۱۶ اکثر نظرسنجی‌های قبل از همه‌پرسی از رای مردم بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا حکایت داشتند، اما با شمارش آرای صندوق‌ها بعد از برگزاری همه‌پرسی، نتیجه به شکل دیگری رقم خورد و دولت مجبور شد شرایط لازم برای خروج از تحادیه اروپا را فراهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha