پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار جوانان شیعه و اهل سنت ترکیه با آیت الله کعبی

حوزه/ امروز قدرت ایران، قدرت اسلام است. حتی در ترکیه که کودتا اتفاق افتاد، ایران تلاش کرد کودتا رخ ندهد، این نشان می دهد که ایران خیرخواه امت اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در دیدار جمعی از جوانان شیعه و سنی ترکیه که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین در قم برگزار شد، گفت:  براساس اعتقادات شیعه؛ اصول دین شامل توحید، امامت، نبوت، عدل و معاد است و توحید به معنای خدای مالک، خدای سرپرست و ولی و خدای حکیم و خدایی که دارای همه صفات عالی است، می باشد. خدا در همه جا است و ناظر بر اعمال و رفتار ما است.

عضو خبرگان رهبری افزود: هدف دین شناخت این خدا و ارتباط او و تحقق زندگی پاک با خدا است و در نهایت توحید مسیر انسان را به اوج تعالی و تکامل می رساند و انسانیت انسان به وسیله توحید محقق می شود و اگر توحید نباشد، از حیوانات هم پست تر می شود و در حال حاضر از جمله مشکلات مردم دنیا، الحاد و بی خدایی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: الحاد از بخش هایی چون سرمایه داری، غرب و کمونیستی تشکیل شده است. این دو در تلاش هستند مردم بی خدا زندگی کنند و مردم به مادیات روی بیاورند اما توحید، شعار اسلام ناب است.

وی عنوان کرد: توحید دارای جنبه منفی و مثبت است. جنبه اولی نه گفتن به ظلم، طاغوت و فساد، جهل و ... است. توحید، نه گفتن به خدایان است. در حالی که مردم در گذشته بت می پرستیدند و الان شکم و شهوت می پرستند و کسی توحیدی است که به این موارد نه می گوید. اما جنبه دوم توحید همان عبادت و اقامه نماز و برپا داشتن ارزشهای دینی است. اگر جنبه دوم توحیدی را خوب بفهیم در زندگی فردی و اجتماعی همه مشکلات بشریت حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: اصل دوم، معاد است. این مسئله واقعی است که قرآن بیان کرده است و بالاترین حقیقت است و معمولا انسانها از این مسائل غافل اند و گرفتار مادیات شده اند.

عضو خبرگان رهبری افزود: اصل سوم نبوت است. ۵ پیامبر دارای کتاب و شریعت می باشند که آخرین آنها،  پیامبراسلام است. انبیاء برای بیان توحید و معاد آمده اند. انبیای الهی نقشه راه زندگی و بهتر زیستن را بیان کرده اند. قوانین الهی در قرآن جمع آوری شده است. اگر مسلمانان به این کتاب عمل کنند بر همه جریانهای دنیایی غلبه پیدا می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: اما متأسفانه افراد زیادی هستند که از قرآن غافل اند، به آن توجه نمی کنند، اهل قرائت و عمل به قرآن نیستند و فردای قیامت این کتاب از انسانها شکایت خواهد کرد.

وی عنوان کرد: این سه اصل بیان شده، نیازمند رهبری است.اگر بخواهیم موحدانه زندگی کنیم، باید بعد از انبیاء افرادی باشند تا همان برنامه های انبیاء و دین را اجرا کنند، در این رابطه امامت دستگاه اجرایی دین است. این اصل بدون امامت و رهبری الهی هیچ ارزشی نخواهد داشت و برنامه انبیاء معطل می ماند و به قرآن عمل نمی شود. به اتفاق همه مذاهب اسلام، امامت و رهبری می خواهد و اگر امامت را در هر عصری نشناسیم، مرگ انسان، در جاهلیت می شود یعنی انسان بدون دین و امام مرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: روز قیامت حساب و کتاب، فرد و اجتماعی و سیاسی است. سوال می پرسند، آیا به قانون دین عمل کردید یا نه؟ آیا امام شما آمریکا و اسرائیل بوده است؟.

عضو خبرگان رهبری افزود: اگر امام(ع) را بشناسیم و پیرو آنها باشیم همه مشکلات حل می شود. معتقدیم امت، امام می خواهد و امت بدون امام به گمراهی می رود. اگر امامت و امت با هم یکی  و متحد شدند، برکات خوبی به همراه خواهد داشت که از جمله آن اجرای عدالت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: بحث عملی در مورد امامت این است، امام ما چه کسی است؟ اگر شیعه بگوید مثلا امام علی(ع) و مذهب دیگر بگوید امام علی(ع) خلیفه چهارم است. این مسائل مشکلی را حل نمی کند. تنها باعث تشدید اختلاف می شود. شیعه معتقد است که امام ما در زمان فعلی حضرت ولی عصر(عج) است و در زمان غیبت امام عصر(عج)، رهبری امت جامعه اسلامی به عهده رهبر جامع الشرایط است.

وی عنوان کرد: اهل سنت معتقد به این مسئله هستند و آنها برای رهبر شرایطی قائل هستند و می گویند امام، جانشینی برای انبیای الهی است و وظیفه آن حراست از دین است. معتقدند در زمان غبیت، باید رهبر کسی باشد که فقیه، عادل، تقوا و امت اسلام را علیه کفر بسیج کند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: شیعه همین شرایط را برای رهبر قائل است.  بنابراین هر دو مذهب قائل به رهبری فقیه، عادل، مدیر، مدبر و کارآمد می باشند. این چنین رهبری را ولی فقیه می گویند. این از نظر تئوری مطرح است.

عضو خبرگان رهبری افزود: اما از نظر عملی ولی فقیه چه کسی است؟ از دیدگاه اهل سنت ولی فقیه کسی است که رئیس دولت اسلامی باشد. دولت اسلام از نظر این مذهب، دولت عثمانی بوده است. بعد از بین رفتن این دولت، دیگر دولت اسلامی کلا از بین رفت و چیزی از آن باقی نماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: اما در ترکیه قهرمان فقیه، عارفی  بود که از دولت عثمانی در مقابل کفر دعوت به مبارزه کرد. نهایت اسیر و کشته شد. در همان زمان دولت عثمانی از مراجع شیعه برای مبارزه با انگلیس کمک خواست و مراجع هم برای مبارزه با انگلیس فتوای مجاهدت دادند؛ اما بعد از فروپاشی دولت اسلامی، عملا دولتی به نام اسلامی نداشته ایم.

رهبری امت اسلامی به دست امام خامنه ای است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: از دیدگاه این دو مذهب امام راحل در زمان ما که علیه ظلم قیام کرد و دولت تشکیل داد ،باید رهبر مسلمین شود، چرا که منافع کفار را به خطر انداخت و تلاش کرد مسلمانان را با هم وحدت کنند، بعد از رحلت ایشان، رهبری امت اسلامی به دست امام خامنه ای است و ایشان رهبر امت دو مذهب است و می تواند دو مذهب را برای آزادی قدس و فلسطین متحد کند. این وحدت برای آزادی، استقلال، اجرای توحید، شکل گیری جامعه توحیدی امری ضروری است. الان ۴۰ سال این دولت برپا است و دشمنان هم در مقابل این دولت به تمامه ایستاده اند. جامعه اسلامی نیازمند به مقاومت و ایستادگی است.

عضو خبرگان رهبری افزود: در این رابطه ایران اسلامی توانست خود را از نظر دفاعی قوی کند و بعد از جنگ جهانی دوم، اولین کشوری که پاسخ قدرتمندانه به امریکا داد، ایران بود و حتی گفته بود اگر شما بزنید ما هم خواهیم زد و ترامپ عقب نشینی کرد. این قدرت به برکت اسلام ایجاد شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: امروز قدرت ایران، قدرت اسلام است. حتی در ترکیه که کودتا اتفاق افتاد، ایران تلاش کرد کودتا اتفاق نیافتد این نشان می دهد که ایران خیرخواه امت اسلامی است و این دولت برای ساخت امت اسلامی شکل گرفته است. نتیجه این که امام خامنه ای در زمان غیبت رهبر برای امت اسلامی و دو مذهب است. این همان امامت است که در اصول و فروع دین در آن بحث می کنیم و امامت تجلی در ایشان در عصر غیبت است.

وی عنوان کرد: درگذشته دو تمدن شرق و غرب در دنیا بود، اما بعد از انقلاب، ایران به عنوان تمدن جدید وارد عرصه شد. با فروپاشی بلوک شرق، هم اکنون غرب میدان دار جبهه استکبار است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: ایران با روسیه تعامل دارد و ممکن است در بعضی مسائل اشتراکاتی داشته باشند. ایران وابسته به روسیه نیست، بلکه روسیه است که در سیاست های منطقه وابسته به ایران است. در تحولات فعلی، روسیه به مقاومت پیوسته است. با این حال در دنیا دو تمدن اسلام و کفر وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری افزود: امریکا از طریق داعش دنبال این بود این تمدن را از بین ببرد و در ادامه نقشه خاورمیانه را به نفع اسرائیل و یهود تغییر بدهند. اما ایران کار بزرگی که کرد داعش را از بین برد و منطقه را از لوث این کفار نجات داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: ایران تلاش کرد گروه مقاومت بین المللی در منطقه شکل دهد و این کار علیه اسرائیل و امریکا انجام شد. این مسئله باعث شد ایران به مرز اسرائیل نزدیک شود و در کنار آنها قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اسرائیل ضعیف شده و لحظه نابودی آنها فرا رسیده است. اما اسرائیل دنبال این بود ارتش های دنیا را از بین ببرد، ولی ایران اجازه چنین کاری نداد. ایران وارد سوریه شد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha