پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طب سنتی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی منش با اشاره به اهمیت طب سلامت از دیدگاه اسلام، گفت: علمای سلف و بزرگان حوزه قدیم علاوه بر این که در فقه و اصول مجتهد بودند در علومی همانند طب، نجوم و هیئت نیز مجتهد بودند و الان هم شایسته است حوزه علمیه در این عرصه ورود کند و با کمک حکما و محققان این عرصه، پایه گذار مرجعیت علمی طب سنتی و اسلامی باشد.

حجت الاسلام سیدمحمدمهدی حسینی منش، عضو هیأت اندیشه ورز طب ایرانی اسلامی اندیشکده مرکز مدیریت حوزه های علمیه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که ما طب اسلامی نداریم، اظهار داشت: تعداد روایاتی که بخواهد روش درمان را ارائه بدهد یعنی طب به معنای درمان را تعریف کند، خیلی کم است. این که گفته شد طب به معنای درمان باشد به خاطر این است که طب اعم از درمان است و شامل سلامت و درمان می شود.

وی افزود: روایاتی که بتواند پاسخگوی درمان انواع امراض باشد نداریم و اگر هم داشته باشیم بنا به فرمایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی روی این روایات کار اجتهادی نشده است و به بیان دیگر محققان که می فرمایند بسیاری از این دستورات که در برخی روایات آمده است، اقلیمی است و ممکن است این دستور طبی در مدینه یا کوفه و با لحاظ حال و هوای مردم آن منطقه صادر شده باشد و نمی توان آن را به عموم مردم تعمیم داد چون این دستورات بر مبنای طبایع و آب و هوای آن منطقه می باشد.

عضو هیأت اندیشه ورز طب ایرانی اسلامی اندیشکده مرکز مدیریت حوزه های علمیه ابراز داشت: طب سنتی هم که شامل آثار علمی و تجربی از مرحوم رازی، ابن سینا و دیگر بزرگان می باشد و این تجربیات علمی در کتاب هایی که نوشته شده موجود است.

بیشتر بخوانید:

تعرض به یکی از متون علم پزشکی محکوم است/ چنین تفکراتی در حوزه جایگاهی ندارد

وی با بیان این که ما باید طب به معنای سلامت را در جامعه رواج دهیم، گفت: آنچه که بنده در طول ۳۰ سال تحقیق و پژوهش در موضوع طب سنتی یا اسلامی و پزشکی مدرن داشتم، معتقدم اسلام در بحث سلامت حرف برای گفتن دارد، یعنی زندگی طیّب و این شامل دستوراتی از ائمه اطهار(ع) است که به وفور درباره مباحث سلامت و تغذیه روایاتی بیان شده است.

حجت الاسلام حسینی منش تصریح کرد: این دستورات برای همه سال ها، ماه ها، روزها و حتی کسری از روز و ساعات وجود دارد و این روایات آن قدر وفور دارد که به نظر بنده هر فردی این دستورات را که عمدتا شامل توصیه های بهداشت و روان و نیز مباحث دیگر سلامت مثل نوع خوابیدن، پوشاک، استحمام کردن، تغذیه و... است را رعایت کند، بنده مؤمن جز قضا و قدر، آزمایش الهی و مکافات الهی، حق مریض شدن ندارد!

وی عنوان داشت: البته بنده قصد ندارم سلامت را با عنوان پیشگیری که در طب جدید مطرح است، مساوی بگیرم. در صدر اسلام داریم که طبیب مسیحی مدینه آمده است و بعد از مدتی که می خواست شهر را ترک کند، پیامبر(ص) به او فرمود چرا می روی؟ مگر مسلمانان به شما رجوع نمی کنند؟ آن طبیب نصرانی گفت: خیر، چون شما دستورات بهداشتی که به آن ها یاد داده اید، مریض نمی شوند که به طبیب نیازی داشته باشند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی و اسلامی در ادامه با انتقاد شدید از سوزاندن یکی از کتاب های علم پزشکی توسط یک روحانی، عنوان داشت: این اقدام بی بصیرتی بوده و به هیچ عنوان خداپسندانه نیست. ما با این که نقدهای جدی به پزشکی مدرن داریم، اما بخشی از خدمات پزشکی مدرن نیز با نیت خیر و در راستای خدمت به مردم بوده است و تاکنون مشکلات بسیاری از مردم را برطرف کرده است و این گونه کارها نه تنها موجب رغبت و گرایش پزشکان به مباحث طب سنتی یا اسلامی نمی شود، بلکه تقابل را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید:

واکنش حوزه خراسان به سوزاندن کتاب پزشکی/ برگزاری ۴ درس خارج فقه پزشکی در مشهد

حجت الاسلام حسینی منش در پایان با تاکید بر ساماندهی گروه های فعال در طب سنتی و اسلامی، گفت: یکی از پیشنهادات ما در هیأت اندیشه ورز طب ایرانی اسلامی اندیشکده مرکز مدیریت حوزه های علمیه، ایجاد سازوکار قانونی و مطمئن برای ساماندهی افرادی است که در این عرصه فعالیت دارند و باید مدارج علمی برای این صنف تعریف شود و شایسته است پایه گزاری این کار از جانب حوزه علمیه و یا مشترک بین حوزه و دانشگاه باشد.

وی افزود: علمای سلف و بزرگان حوزه قدیم علاوه بر این که در فقه و اصول مجتهد بودند در علومی همانند طب، نجوم، هیئت و... نیز مجتهد بودند و الان هم شایسته است حوزه علمیه در این عرصه ورود پیدا کند و با کمک حکما و محققان این عرصه، پایه گذار مرجعیت علمی طب سنتی و اسلامی باشد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عالم IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 0
    سخنان ایشان در چند مورد نقض دارد . اولا اگر قرار باشد که این روایت اقلیمی باشد پس روزه و نماز و ... مربوط به آن عصر و شرایط اقلیمی عربستان بوده و لازم نیست با این شرایط در هوای سرد و ... چنین اعمالی انجام دهیم . ثانیا ایشان در ابتدا طب اسلامی را رد می کنند و سپس به روایاتی از پیامبر و ائمه در این خصوص صحه می گذارند !!!!