پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ویروس کرونا
شیوع ویروس کرونا در چین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

روسیه پشت پرده شیوع ویروس مرگبار را افشا کرد

رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه، آمریکا را متهم کرد که پشت شیوع ویروس مرگبار کرونا در سراسر جهان است."ولادیمیر ژیرینوفسکی" در دیدار با دانشجویان و استادان انستیتوی تمدن جهانی گفت که ویروس جدید با سرعت فوق العاده ای، از یک قاره به قاره دیگر در حال گسترش است.وی افزود: آیا واقعاً این نوع جدید آنفلوانزا است؟ نه ، این یک بحران مصنوعی ایجاد شده توسط آمریکا با انگیزه اقتصادی است، آمریکایی‌ها از این می ترسند که نتوانند به چین برسند و یا در یک سطح با این کشور باشند.گرینوفسکی با بیان اینکه اولین باری نیست که چنین بحران هایی رخ می دهد، یادآور شد: پیش از شیوع ویروس کورنا مواردی همچون شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان را شاهد بودیم.وی در ادامه گفت: طی یک ماه همه چیز به پایان می‌رسد، این یک بحران مصنوعی است که منجر به خرید داروهای زیادی می شود و افرادی میلیاردر خواهند شد که عمدتا در سوئیس ساکن هستند.ویروس کشنده کرونا برای نخستین‌بار در استان "ووهان" چین شیوع پیدا کرد که این استان اکنون تحت قرنطینه کامل است و بیش از ۴۳ میلیون چینی در آن، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

۲۰۲۰ سال طلایی نفتی ها شد

اکتشافات نفت و گاز متوقف نشده بلکه وارد قلمرو زمین شناسی پیچیده‌تری شده است و انتظار می‌رود اکتشاف‌گران که در سال گذشته بالاترین حجم اکتشافات را از سال ۲۰۱۵ به این طرف داشتند در سال ۲۰۲۰ به این روند ادامه دهند.بررسی شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" نشان می‌دهد که با وجود رشد احساسات ضدنفت، شرکت‌های نفت و گاز سال میلادی گذشته معادل ۱۲.۲ میلیارد بشکه نفت و گاز جدید کشف کردند که بالاترین رکورد در چهار سال گذشته محسوب می شود و بیشترین اکتشافات جدید مربوط به بخش فراساحلی بود.این آمار نشان می‌دهد که جنبش ضدنفت تاثیر محسوسی روی اکتشاف نداشته و تحلیلگران یک سال عالی دیگر در خصوص اکتشاف نفت و گاز بیشتر را برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی می‌کنند.موضوعی که در خصوص اکتشافات نفتی ۲۰۱۹ بر سر زبان‌هاست، اکتشافات نفتی شرکت اکسون موبیل در گویان است. اکسون موبیل به همراه شرکت هس کورپ و CNOOC به تنهایی یک دهم اکتشافات نفتی جهان در سال ۲۰۱۹ را در گویان کشف کردند.در مجموع ذخایر نفتی که در گویان توسط اکسون و شرکت Tullow کشف شد، حدود ۱۵ درصد از کل اکتشافات نفت مرسوم در سال میلادی گذشته به حساب آمد. کشف قابل توجه بعدی در روسیه بود که شرکت گازپروم معادل ۱.۵ میلیارد بشکه نفت در دریای کارا در بلوک‌های روسانوسکی و نیارمیسکی در پیرامون شبه جزیره یامال کشف کرد. سایر اکتشافات قابل توجه نفت مرسوم در موریتانی، ایران و قبرس بود.خاورمیانه امسال در زمینه اکتشافات فراساحلی حضور پررنگی خواهد داشت. طبق گزارش "ریستاد انرژی"، پیش بینی می‌شود افزایش چشمگیری در هزینه اکتشافات فراساحلی در خاورمیانه مشاهده شود. انتظار می‌رود امارات متحده عربی با یک میلیارد دلار هزینه تا سال ۲۰۲۵، بزرگترین هزینه را در این بخش داشته باشد و پس از آن ترکیه با هزینه ۳۵۰ میلیون دلار برای اکتشاف نفت و گاز فراساحلی قرار می‌گیرد.بزرگترین اکتشافگران سال ۲۰۲۰ ابرغول‌های اروپایی توتال، اکوئینور، شل و انی خواهند بود در حالی که بزرگترین اکتشاف‌گران سال ۲۰۱۹ شرکتهای اکسون موبیل، هس کورپ، CNOOC و توتال بودند.بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود پیشنهادهایی برای ممنوعیت حفاری، شکایت علیه شرکتهای نفتی بزرگ، اعتراضات گروه‌های ضد نفتی، خرابکاری در خطوط لوله و انتقادات فعالان محیط زیستی و توقف تامین مالی سوخت‌های فسیلی از سوی موسسات مالی، تولید و اکتشاف نفت و گاز به روال معمول در سال ۲۰۱۹ انجام گرفت و در سال ۲۰۲۰ نیز چنین خواهد بود.

ایران به بالاترین رشد تولید فولاد دست یافت

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: ایران رشد ۳۰ درصدی را در سال ۲۰۱۹ در زمینه تولید شمش فولادی ثبت کرد، در حالی که میانگین رشد تولید دنیا ۳.۵ درصد بوده است. براساس جداول آماری انجمن مزبور، ایران در سال مورد بررسی (۱۱ دی ۱۳۹۷ لغایت ۱۰ دی ۱۳۹۸) به تولید ۳۱.۹ میلیون تن رسید و به این ترتیب رشد ۳۰ درصدی را در مقایسه با عملکرد سال ۲۰۱۸ ثبت کرد.کارشناسان صنعت فولاد براین اعتقادند که رشد ۳۰ درصدی تولید فولاد ایران برای سال ۲۰۱۹ به شیوه تخمینی برآورد شده و قرار است انجمن جهانی فولاد در ۲۵ بهمن ماه جاری (۱۴ فوریه ۲۰۲۰) در گزارش ویرایش دوم خود آمار قطعی را مشخص سازد.همچنین تولید ۶۶ کشور جهان که در این آمار مورد بررسی قرار گرفته، رقم یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون تن را نشان می‌دهد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۳.۵ درصدی داشت.برابر آمارهای مورد بررسی، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۹۹۶.۳ میلیون تن تولید داشت که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۸.۳ درصدی داشته است.چین نزدیک به ۵۴ درصد کل تولید جهان فولاد تولید می‌کند که علاوه بر بزرگترین تولید کننده، بزرگترین مصرف کننده این فلز راهبردی محسوب می‌شود.علاوه براین براساس آمار سال ۲۰۱۹ ترکیه با ۳۳.۷ میلیون تن شمش فولادی، نسبت به سال ۲۰۱۸ افت تولید ۹.۶ درصدی را نشان می‌دهد.پیش از این انجمن جهانی فولاد در آمار منتهی به ۹ آذر ۹۸ (۱۱ ماهه ۲۰۱۹) خبر از رشد تولید ۵.۳ درصدی فولاد ایران نسبت به دوره مشابه داد، درحالی که رشد متوسط کشورهای جهان ۲.۷ درصد ثبت شده بود.انجمن جهانی فولاد (World Steel Associa) در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی، آمار تولید فولاد ایران را رقم ۲۳میلیون و ۶۴۸ هزار تن ثبت کرد که در مقایسه با تولید سال ۲۰۱۸ که رقم ۲۲میلیون و ۴۵۲هزارتن بود، افزایش۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد.تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۹ میلادی (۱۰ آبان لغایت ۹ آذر ۹۸) با کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال ۹۷ روبرو شد و به دو میلیون و ۱۳۰ هزارتن رسید. این رقم در نوامبر سال گذشته دو میلیون و ۱۸۷ هزار تن بود.بررسی آمار تولید ۶۴کشور فولادساز جهان نیز از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۱۹ میلادی (۱۱ دی ۹۷ تا ۹ آبان ۹۸) یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۱۹۴هزارتن ثبت شد که حاکی از رشد۲.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است.میزان تولید فولادسازان جهان در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی، با یک درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۷ میلیون و ۷۹۱ هزار تن رسید. این رقم در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۹میلیون و ۳۵۶ هزار تن ثبت شده بود.آمار ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد که به ترتیب چین با تولید ۹۰۴ میلیون و ۱۷۷ هزار تن، هند با ۱۰۱ میلیون و ۹۵۴ هزار تن، ژاپن با ۹۱میلیون و ۵۲۷ هزار تن، آمریکا با ۸۰ میلیون و ۶۱۵ هزار تن و کره جنوبی با ۶۶ میلیون و ۳۲ هزارتن پنج کشور برتر فولادساز جهان بودند. جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین بیش از ۶۰ کشور جهان رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز برسد.همچنین ایران در زمینه تولید آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۹ به استناد گزارش انجمن جهانی فولاد، رقم ۲۷.۷ میلیون تن را ثبت کرد که رشد ۷.۷ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد و کشورمان پس از هند که تولید ۳۶.۸ میلیون تنی داشت، رتبه دوم را از آن خود ساخت.

ویروس اژدها وال‌استریت را هم زمین گیر کرد

دومین مورد ابتلاء به ویروس کرونا در حالی در آمریکا تائید شد که همزمان با تشدید شیوع این ویروس در چین، سهام وال استریت سقوط کرد و قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح دو هفته‌ای رسید.اس‌اندپی ۵۰۰ هم در بدترین سقوط امسال خود ۰.۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و در ۳۲۹۵.۴۷ بسته شد. میانگین صنعتی داو جونز ۱۷۰.۳۶ واحد یا ۰.۶ درصد سقوط کرد و به ۲۸۹۸۹.۷۳ واحد رسید؛ این در حالی است که در ابتدای معاملات، این شاخص بیش از ۱۰۰ واحد جهش کرده بود.کامپوزیت نزدک ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۹۳۱۴.۹۱ واحد رسید.در بازار فلزات گران‌بها قیمت طلا به عنوان سرمایه امن جهش کرد. همچنین قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۷۶ درصد جهش کرد و به ۱۵۷۴ دلار رسید. این بالاترین سطح قیمت طلا از ۸ ژانویه تا کنون است.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۶۵ درصد جهش کرد و به ۱۵۷۲.۶ دلار رسید.بارت ملک، رئیس استراتژی کالا در شرکت اوراق تی‌دی، می‌گوید: کل بازارهای جهانی به وضعیت فرار از ریسک تغییر کرده‌اند.

بورس بازهم رکورد زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش ۵۷۹۰ واحدی معادل ۱.۴۱ درصد به رقم ۴۱۷ هزار و ۱ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد ۶۳ واحدی به رقم ۵ هزار و ۳۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۵۴۵ واحدی معادل ۱.۴۱ درصد به رقم ۱۱۱ هزار و ۲۸۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۶۹۱ واحدی معادل ۲.۸۰ درصد، عدد ۱۳۵ هزار و ۵۴۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۴۶۲ واحدی معادل ۲.۸۰ درصد به رقم ۹۰ هزار و ۴۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۸۸۸ واحد افزایش معادل ۱.۶۱ درصد را رقم زد و به سطح ۴۹۸ هزار و ۸۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۲۲۴ واحد افزایش معادل ۱.۴۳ درصد به رقم ۲۹۸ هزار و ۸۶۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۱۷۰۶ واحد افزایش معادل ۱.۳۷ درصد همراه بود و عدد ۸۶۶ هزار و ۹۷۶ واحد را به نمایش گذاشت.

تب ویروس چینی به طلا هم سرایت کرد

ابهامات مالی که با شیوع سریع ویروس کرونا در چین به وجود آمده است، از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن حمایت می‌کند. بسیاری از اقتصاددانان نگران گسترش شیوع این بیماری در سراسر چین و کندی رشد اقتصادی این کشور هستند که اقتصاد جهانی را هم متاثر خواهد ساخت. به گفته کریستینا هوپر، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در شرکت اینوسکو، طلا معمولا در برابر ریسکهای ژئوپلیتیکی و ریسکهای غیرقابل کنترل افزایش پیدا می‌کند.در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که ۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد افزایش قیمت و دو نفر معادل ۱۲ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و پنج نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۷۸۹ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که ۵۲۵ نفر معادل ۶۷ درصد افزایش و ۱۴۵ نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۱۹ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

استرالیا به هونداهای مرگبار فراخوان داد

مقامات استرالیا به ۳۳ هزار مالک خودروهای هوندا هشدار داده‌اند تا به سرعت از رانندگی با آنها خودداری کنند. در حالی که مشکل کیسه‌های هوای تاکاتا همچنان ادامه دارد، هوندا تصمیم گرفته است تا این خودروها را پس بگیرد. پس از دو سانحه مجزا که منجر به مرگ و آسیب جدی شدند و در بررسی‌ها ارتباط آنها با نوع جدیدی از محرک‌های کیسه هوای تاکاتا مشخص شد، کمیسیون رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا دستور به خروج خودروهای بیشتری از جاده داده است چراکه جایگزینی برای این قطعات وجود ندارد. کمیسیون مزبور در بیانیه خود اعلام کرد: «مالکان خودروهای مشمول باید به سرعت از رانندگی با خودروهای خود خودداری کنند. هوندای استرالیا نامه‌ای به مالکان خودروهای مشمول ارسال می‌کند و از آنها می‌خواهد با مرکز تماس فراخوان هوندای استرالیا تماس بگیرند تا روند باز پس‌گیری خودروهایشان آغاز شود.» با توجه به اینکه مدل‌های فراخوان شده قدیمی هستند، هوندا قطعات لازم برای جایگزینی را ندارد و از این رو وادار به پس گرفتن خودروها شده است. /دنیای اقتصاد

بازار طلا برعکس شد

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار و بازنگری سرمایه گذاران در ریسک شیوع بیماری جدید در چین بر رشد اقتصادی، کاهش پیدا کرد.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۱ دلار و ۱۳ سنت رسید.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۵۵۱ دلار ایستاد.بازارهای سهام آسیایی با اقدامات چین در خصوص گسترش ویروس کرونای جدید که نگرانیها نسبت به احتمال اپیدمی جهانی آن را اندکی تخفیف داد، از کاهش دست برداشته و اندکی بهبود پیدا کردند با این حال نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن تقاضای داخلی و گردشگری به قوت خود باقی ماند.عامل دیگری که قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبرو کرد، رشد ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود که این فلز ارزشمند را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "اکسی تریدر"، با جو مثبتی که در بازار سهام وجود دارد، طلا برای رشد قیمت به مانع برخورد کرده است. صندوقهای پوشش ریسک در حاشیه مانده‌اند و تقاضای فیزیکی برای خرید طلا در آستانه تعطیلات سال نوی چینی ضعیف است.بر اساس گزارش رویترز، چین تا چند روز دیگر به استقبال سال نوی چینی خواهد رفت که فرصت مناسبی برای خرید طلا به شمار می‌رود اما سرمایه‌گذاران نگران تهدید گسترش بیماری با سفر صدها میلیون چینی در طول تعطیلات سال نو هستند. شمار تلفات بیماری جدید در چین تا روز چهارشنبه به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و ۴۴۰ مورد ابتلا تایید شده است. مقامات چینی با جلوگیری از اجتماعات عمومی در استان هوبی، تلاش کردند شیوع این بیماری را کنترل کنند.وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در سطح ۱۵۳۵ دلار و ۶۳ سنت را دوباره بیازماید.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۲۴۱۵ دلار و ۲۵ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۷ دلار و ۷۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۹۹۷ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.

ویروس چینی نفت را هم متضرر کرد

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد تقاضای چین برای نفت ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونای جدید، افت کند و باعث شود قیمت نفت حدود سه دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند. شیوع این ویروس مرگبار در شهر ووهان استان هوبی چین آغاز شد و به سایر شهرهای این کشور شیوع پیدا کند. شمار تلفات بیماری جدید در چین تا روز چهارشنبه به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و ۴۴۰ مورد ابتلا تایید شده است.مقامات چینی با جلوگیری از اجتماعات عمومی در استان هوبی، تلاش کردند شیوع این بیماری را کنترل کنند. این بیماری همچنین در آمریکا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان مشاهده شده است. ویروس جدید که مقامات بهداشتی اعلام کرده اند می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بازارهای مالی را نگران کرده است زیرا سرمایه گذاران هنوز اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ را به یاد دارند که یک ویروس کرونا بود که در چین شیوع پیدا کرد و حدود ۸۰۰ نفر را در سراسر جهان به کشتن داد.تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: با توجه به تاثیر بیماری سارس، شیوع ویروس جدید ممکن است به قیمت کاهش تقاضا برای نفت به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ تمام شود که شامل ۱۷۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای سوخت جت خواهد بود.این بانک آمریکایی پیش بینی کرد اگر شیوع این بیماری به کاهش سفرهای هوایی منطقه‌ای منجر شود، بازارهای سوخت جت به شدت آسیب خواهند دید.تحلیلگران گلدمن ساکس تصریح کردند اگرچه واکنش اوپک ممکن است تاثیر منفی حاصل از چنین شوک تقاضایی را محدود کند، اما ابهامات اولیه به ریزش قیمتهای نفت منجر خواهد شد.بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت برنت در حال حاضر پایین ۶۵ دلار در هر بشکه و نفت آمریکا حدود ۵۸ دلار در هر بشکه است.طبق آمار اداره کل گمرک چین، این کشور در سال میلادی گذشته ۵۰۶ میلیون تن معادل ۱۰.۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که ۹.۵ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۸ و هفدهمین رشد سالانه متوالی بود و تحت تاثیر رشد تقاضا از سوی ابرپالایشگاههای جدید راه اندازی شده در این کشور روی داد.

صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد جهانی هشدار جدید اعلام کرد

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، نسبت به احتمال تکرار رکود بزرگ اقتصادی شبیه آنچه در دهه ۱۹۲۰ در اقتصاد جهانی رخ داد هشدار داده است.وی طی سخنانی در مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در واشنگتن گفت: تحقیقات جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که شباهت‌هایی بین شرایط اقتصادی امروز و آنچه در دهه ۱۹۲۰ رخ داد و به سقوط بازارهای مالی در سال ۱۹۲۹ منجر شد وجود دارد.وی می‌گوید: روندهای مشابهی بین دو دوره شکل گرفته است. افزایش نابرابری و بی‌ثباتی مالی در جهان از جمله دلایلی است که رئیس صندوق بین‌المللی پول برای اثبات مدعای خود عنوان کرده است.وی با اشاره به انگلیس گفت: شکاف نابرابری در کشورها در حال افزایش است و طی ۲۰ سال گذشته شاهد روندهای منفی در این کشورها بوده‌ایم.جورجیوا ادامه داد:‌به عنوان مثال در انگلیس ۱۰ درصد بالای جامعه معادل نیمی از جمعیت این کشور ثروت دارند و این شرایط در بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز مشاهده می‌شود به گونه‌ای که میزان نابرابری ثروت و درآمد در این کشورها به بالاترین حد خود نزدیک شده و یا رسیده‌اند.به گفته رئیس صندوق بین‌المللی پول نابرابری شدید رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند به ناآرامی‌ها و تنش‌های سیاسی منجر شود.وی با اشاره به نتایج یک تحقیق جدید صندوق بین‌المللی پول گفت:‌ تجربه مثبت چین در گسترش دسترسی به بخش مالی و در سراسر این کشور به رشد قابل توجه اقتصاد آن در دهه ۲۰۰۰ میلادی منجر شد و به بسیاری از مردم این کشور کمک کرد تا با فقر مقابله کنند.اریک لکومپت، رئیس موسسه خیریه جوبیلی آمریکا گفت: صندوق بین‌المللی پول یک پیام هشدار آمیز درباره احتمال وقوع یک فاجعه مالی بزرگ شبیه آنچه در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در جهان شاهد بودیم، داده است.اوایل این هفته جورجیوا با استقبال از امضای فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا گفت: این مسئله می‌تواند به کاهش بی‌ثباتی که راه توسعه اقتصاد بین‌الملل را سد کرده بود بیانجامد.قرار است فردا صندوق بین‌المللی پول جزئیات پیش‌بینی خود از روند اقتصاد جهان را منتشر کند که بخشی از آن ارزیابی ضرر ۷۰۰ میلیارد دلاری تنش‌های سیاسی به اقتصاد جهانی است که معادل کاهش ۰.۸ درصدی رشد تولید تجمعی ناخالص داخلی جهان خواهد بود.

کشور در شوک گازی فرو رفت

سال گذشته در زمان مشابه، مصرف گاز بخش خانگی در مرز ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز بود اما امسال با رشد عجیب بیش از ۱۳ درصدی، مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.رکورد بی نظیر مصرف روزانه ۵۹۹ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی رقم خورد و اکنون وزارت نفت با حداکثر ظرفیت، در حال تأمین گاز بخش خانگی است.رشد عجیب مصرف گاز در بخش خانگی، موجب محدود شدن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده شده و دولت به منظور عدم قطع گاز در بخش خانگی، اولویت اول خود را در زمینه سوخت‌رسانی، به تأمین گاز بخش خانگی معطوف کرده است.در صورتی که مردم، مصرف بهینه گاز در بخش خانگی را مورد توجه قرار ندهند، ادامه این روند، ممکن است به افت فشار گاز و یا حتی قطعی گاز در برخی نقاط سردسیر و دور دست کشور منجر شود.

معاملات مسکن ۲ رقمی شد

بر اساس جدیدترین آمار مربوط به بازار مسکن که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد، در دی ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ۹۷) که تعداد معاملات مسکن ۶ هزار و ۸۶۵ فقره بود، رشد ۳۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.همچنین در دی ماه امسال، تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل (آذر ۹۸) که ۹ هزار و ۶۶۴ فقره معامله به ثبت رسیده بود نیز، با رشد ۱۳.۲ درصدی همراه شد.در دی ماه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود. میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دی ماه سال گذشته، ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که رشد ۲۹.۵ درصدی قیمت را در دیماه امسال نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.از سوی دیگر، متوسط قیمت هر متر مسکن در دی ماه نسبت به آذرماه نیز، افزایش ۳ درصدی داشته است. این افزایش ۳ درصدی بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در حالی اتفاق افتاده که ماه گذشته قیمت‌ها ۶.۸ درصد بالا رفته بود. بنابراین سرعت رشد ماهانه قیمت، ۳.۸ درصد کمتر از ماه قبل بوده است.ارزش ریالی مبایعات انجام شده در دی‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از رشد ۱۴.۲ و ۱۱۱ درصدی به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.پُرمعامله‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن دی ماه نیز مانند ۹ ماه گذشته، به منطقه ۵ با ۱۶۶۱ فقره مبایعه نامه و کم معامله‌ترین منطقه نیز به منطقه ۱۹ با ۷۲ فقره مبایعه نامه اختصاص داشت.گزارش تجمیعی وضعیت بازار مسکن شهر تهران نیز حاکی از آن است طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره بوده که ۴۳.۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان بوده که از رشد ۷۰ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۷ حکایت دارد.ارزش ریالی مبایعات انجام شده در ۱۰ ماهه نخست امسال ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به همین زمان در سال قبل ۵.۲ درصد پایین آمده است.تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره نیز ۴۷ هزار و ۹۲۹ فقره بوده که این شاخص نیز نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال گذشته ۱۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.هرچند رشد قیمت مسکن در دی ماه نسب به آذرماه کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد اما با وجود این، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود که گران‌ترین بازار مسکن در یک دهه اخیر را رقم زده و این در حالی است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دی ماه سال گذشته، ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که رشد ۲۹.۵ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه بر اساس آمار مرکز آمار کشور، تورم عمومی نقطه به نقطه در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، ۲۶.۳ درصد بود، به این ترتیب تورم نقطه به نقطه بخش مسکن، از تورم عمومی جلوتر زده است.نکته جالب در آمار مربوط به بازار مسکن در دیماه، این است که در منطقه یک تهران که همواره رشد قیمتی را تجربه کرد است در دیماه رشد قیمت در این منطقه متوقف و اندکی هم کاهش یافته است و برخی کارشناسان معتقدند علت کاهش رشد قیمت در منطقه یک، اشباع سقف قیمتی است و این منطقه احتمالاً در ماه‌های آینده نیز رشد قیمت نخواهد داشت.نکته دیگری کار کارشناسان مطرح می‌کنند این است که رشد ۶ درصدی قیمت مسکن در آذرماه احتمالاً تحت تأثیر سهمیه‌بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آن بود و به‌همین دلیل در دیماه با تخلیه حباب تورمی، رشد قیمت مسکن کند شد.

بانک مرکزی اولین برنامه حراج را برگزار کرد

در چارچوب عملیات بازار باز، هفت بانک سفارش‌های فروش خود را برای شرکت در این حراج در مهلت تعیین شده به بانک مرکزی اعلام کردند و در مجموع، هفت بانک سفارش‌های فروش خود را برای شرکت در این حراج در مهلت تعیین شده به بانک مرکزی اعلام کردند. معاملات مربوط به این حراج انجام شد و تسویه ریالی معاملاتانجام شده قبل از پایان ساعت کار بازار بین‌بانکی انجام خواهد شد.گفتنی است بانک مرکزی در نظر دارد روز سه‌شنبه، ۸ بهمن ماه سال جاری در چارچوب تأمین نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی، مجدداً اقدام به خرید قطعی اوراق بدهی دولتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در چارچوب عملیات بازار باز کند.بر این اساس تمامی سازوکارها و شرایط مربوط به خرید قطعی مورد اشاره برای کلیه بانک‌های عضو بازار بین‌بانکی از طریق سامانه بازار بین‌بانکی ارسال می‌شود و این بانک‌ها تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ مهلت دارند تا بر اساس نیازهای نقدینگی کوتاه‌مدت خود، پیشنهادهای فروش خود را به بانک مرکزی ارسال کنند.

رکورد انتقال گاز ایران شکسته شد

سعید توکلی با اشاره به ثبت رکورد جدید انتقال گاز درسال جاری، گفت: امسال رکورد بی سابقه انتقال ۷۹۲ میلیون مترمکعب در یک روز به ثبت رسیده که آماده سازی شبکه خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار و انجام به موقع تعمیرات اساسی این واحدها نقش غیرقابل انکاری در ثبت رکورد جدید انتقال گاز کشور داشته است.مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اعلام اینکه در حال حاضر، شبکه گاز کشور از توان و ظرفیت انتقال روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز برخوردار است، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ثبت رکورد جدید، انتقال بالاتر از ظرفیت اسمی برخی از تاسیسات تقویت فشار در کشور بوده که زمینه انتقال پایدار و مطمئن تر گاز در روزهای پیک مصرف را فراهم کرده است.وی با اشاره به ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری، بیان کرد: با هماهنگی تمامی شرکت ها و مدیریت‌های شرکت ملی گاز ایران، با وجود ثبت بالاترین میران مصرف گاز خانگی اما گاز حتی یک مشترک خانگی شهری و روستایی قطع نشد و همکاران شرکت ملی گاز ایران در این آزمون سربلند بیرون آمدند.طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، این مقام مسئول با بیان اینکه امکان ثبت رکوردهای بالاتر برای انتقال گاز طبیعی در کشور وجود دارد به شرط آنکه گاز بیشتری توسط بالادست صنعت گاز عرضه شود، تاکید کرد: در چند روز گذشته برای انتقال پایدار و مطمئن گاز دست کم ۱۵ ایستگاه تقویت فشار بالاتر از ظرفیت اسمی فعالیت داشته اند.توکلی با اشاره به مدیریت یکپارچه در حوزه های پالایش، انتقال، توزیع و دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران برای ثبت رکوردهای حداکثری انتقال گاز در کشور به ویژه در روزهای پیک مصرف زمستانی، گفت: با انجام مدیریتی هوشمندانه و حساب شده هیچ گازی در مبادی تولید وجود نداشت که برای انتقال آن اقدام نشده باشد.وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی شبکه انتقال گاز ایران به قابلیت اطمینان صد در صدی که در کل شبکه صنایع دنیا و شبکه سراسری گاز ایران، قابلیت بسیار بالایی به شمار می آید، دست یافته است، تصریح کرد: دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران مدیریتی است که در تعامل با دیگر شرکت ها و مدیریت ها، با عدد و رقم حرف می‌زند و به این ترتیب، ما این قابلیت اطمینان را بار دیگر توانستیم رقم بزنیم و به‌عنوان یک شرکت متعالی، در ثبت رکوردها، اول باشیم؛ هرچند نگهداشت ثبت رکوردها و استمرار این مهم نیز، خود از موفقیت‌های بزرگ است.مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران همچنین با اشاره به افزایش وسعت خطوط لوله و تعداد تاسیسات تقویت فشار گاز برای زمستان امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال، اظهار کرد: با وجود تلاش های شبانه‌روزی کارکنان شرکت ملی گاز ایران برای تامین گاز زمستانی مشترکان از مردم درخواست می شود که صرف‌جویی جدی در مصرف گاز را در دستور کار قرار بدهند.

ایران‌خودرو رکورد تولید را شکست

گروه صنعتی ایران خودرو در دی ماه امسال با رشد بیش از ۲ برابری، ۵۰ هزار و ۴۴ دستگاه خودرو تولید کرده است،‌ تولید در دی ماه سال گذشته به تعداد ۲۲ هزار و ۹۱۳ دستگاه خودرو ثبت شده است. بر همین اساس، با همت جمعی کارکنان و زنجیره تامین ایران خودرو،‌ از ابتدای سال جاری تا کنون، ۲۹۱ هزار و ۹۱۵ دستگاه انواع خودرو سواری و وانت تولید شده است.در همین حال نیز تولید در ایران خودرو به دو هزار و ۵۵۷ دستگاه رسید که این میزان تولید در شرایط تحریمی رکورد مهمی به حساب می‌آید.طبق آمار و اطلاعات ایران خودرو، در کنار تولید، تکمیل و تجاری سازی خودروهای کسری دار نیز ادامه داشته و در ۱۰ ماه سال جاری تعداد ۳۳۶ هزار و ۴۴۰ دستگاه خودرو تجاری سازی و نزدیک به همین تعداد نیز تحویل مشتریان و وارد بازار شده است.همت و همدلی و اتحاد در زنجیره تامین ایران خودرو سبب شد تا این خودروساز بزرگ کشور بر شرایط تحمیلی تحریم چیره شده، خطوط تولید را احیا کرده و به شرایط مطلوبی برساند. رونق در خطوط تولید شرکت‌های قطعه ساز و بازگشت به کار چندین هزار نیروی کار تعلیق شده در صنعت قطعه‌سازی نیز بخشی از دستاورد حاصل شده در ماه‌های اخیر است. یقینا با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولان و دولتمردان از صنعت خودروی کشور که رونق آن، تولید در بیش از ۶۰ صنعت وابسته را به همراه دارد، اهداف تولیدی در ایران خودرو محقق خواهد شد و در ماه های پایانی سال با افزایش عرضه، بازار خودرو نیز شرایط مناسب تری خواهد یافت. انتظار می رود با ادامه روند کنونی افزایش تولید ، در سایت مرکزی و سایت های استانی ایران خودرو ، هدف امسال که تولید مکانیکی ۳۸۰ هزار دستگاه و تولید تجاری ۴۱۰ هزار دستگاه محقق شود.

ویروس کرونا بورس‌های هنگ کنگ و شانگهای را قرمزپوش کرد

طی روزهای گذشته شاهد شیوع نوعی از ویروس کرونا در چین هستیم که تا کنون حدود ۱۰۰۰ نفر در این کشور به آن مبتلا شده و تا این لحظه ۴۱ نفر بر اثر ابتلا به آن جا خود را از دست داده‌اند.شیوع این ویروس از همان روز اول و به خاطر نزدیک بودن به زمان تعطیلات سال نو چینی به اقتصاد این کشور آسیب زد.گسترش این بیماری بزرگ‌ترین تعطیلات سالانه مردم چین را که به طور سنتی باید در کنار خانواده انجام شود و بنا بر این از جمله روزهای شلوغ صنعت حمل و نقل چین نیز به شمار می‌آید، را به شدت تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر فروش فروشگاه‌ها را هم پایین آورده است، چرا که با نزدیک شدن زمان تعطیلات سال نو در چین که از دیروز آغاز شده مردم این کشور باید به سمت خرید هر چه بیشتر هدیه و کالا می‌رفتند، اما این اتفاق بسیار کمرنگ شده است.اولین بخشی که از شیوع ویرسو کرونا در چین آسیب دیده بخش حمل و نقل و گردشگری این کشور است، چرا که تا همین حالا چند شهر با مجموع جمعیت بیش از ۳۰ میلیون نفر قرنطینه شده و به عنوان مثال شرکت راه آهن چین اعلام کرده که مردم می‌توانند پول بلیط خریداری شده با مبدا یا مقصد این شهرها را پس بگیرند.در کنار لغو بسیاری از پروازها، شرکت های هواپیمایی نیز تمایلی به ارائه خط پروازی به مبدأ یا مقصد  شهرهای قرنطینه شده ندارند.شهرهای بزرگ چین هم از اجتماعات بزرگ مردم و برگزاری بسیاری از مراسم‌های مربوط به سال نو جلوگیری کرده‌اند. بسیاری از این جشن ها جاذبه گردشگری این کشور محسوب می‌شود و از سوی دیگر برخی اماکن گردشگری مهم نیز در این کشور تعطیل شده است که از جمله آنها می‌توان به موزهای معروف، پارک‌های بزرگ و آسمان‌ خراش‌ها اشاره کرد.برخی شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و رزرو هتل نیز اعلام کرده اند که مسافران می‌توانند بدون پرداخت هزینه روزهای خود را لغو کنند.حضور مردم در سینماها نیز کاهش چشم گیری داشته و تمام فیلم‌هایی که قرار بود در تعطیلات سال نو چین در سینماهای این کشور اکران شوند و انتظار می رفت که فروش میلیاردی داشته باشند، از اکران عقب نشینی کرده‌اند.اگرچه خود عدم اکران این فیلم ها نمی‌تواند خیلی تأثیر اقتصادی بزرگی داشته باشد، اما باعث می‌شود که مردم در خانه‌ها مانده و با حضور در اماکن عمومی پول خود را خرج نکنند که این مسئله برای فروشگاه‌ها سنگین است.در حالی آسیب اپیدمی ویروس کرونا به شرکت‌های چینی شروع شده که آنها تازه داشتند، از خاکستر جنگ تجاری چین با آمریکا که اخیرا با توافق متوقف شد، بلند می‌شدند.شیوع ویروس کرونا برخی بازارهای بورس آسیایی را قرمز پوش کرد.به عنوان مثال بورس هنگ کنگ طی هفته اخیر ۳.۸ درصد ریخت و بورس شانگهای نیز  ۳.۱۷ درصد منفی شد.شاخص بورس نیکی ۲۲۵ ژاپن نیز نسبت به هفته گذشته با حدود ۱ درصد منفی بسته شد.بانک گلدمن ساکس آمریکا اعلام کرده که با توجه به اینکه چین بزرگ ترین وارد کننده نفت در جهان است ، شیوع ویروس کرونا می تواند به کاهش ۲۶۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت این کشور منجر شده و قیمت نفت در بازار جهانی را ۳ دلار کاهش دهد.در سال‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی هم شیوع نوع دیگری از ویروس کرونا که بعدها به نام سارس نامگذاری شد، به کاهش ۰.۵ تا ۲ درصد رشد اقتصادی چین و ۰.۵ درصدی رشد اقتصادی جنوب شرق آسیا منجر شد و به سقوط دو رقمی بورس‌های بین‌المللی انجامید.

ترامپ تعرفه‌ها را افزایش داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ابلاغیه‌ای را امضا کرد که به موجب آن تعرفه‌های مشتقات محصولات فولادی را ۲۵ درصد دیگر و عوارض بر مشتقات محصولات آلومینیومی را ۱۰ درصد دیگر افزایش می‌دهد.ترامپ اعلام کرد آرژانتین، استرالیا، برزیل، مکزیک و کره جنوبی از تعرفه‌های اضافی بر مشتقات محصولات فولادی معاف هستند و آرژانتین، استرالیا، کانادا و مکزیک از عوارض اضافی بر مشتقات محصولات خوراکی آلومینیوم معاف هستند.ترامپ برای کمک به تقویت تولید در آمریکا، بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه‌هایی اعمال کرد که به گفته وی یک موضوع امنیت ملی است.ترامپ گفت از زمان اعمال تعرفه‌ها، واردات فولاد و آلومینیوم کاهش یافته است اما واردات مشتقات نظیر میخ های فولاید و کابل‌های آلومینیومی افزایش یافته است.به گفته ترامپ: « تولیدکنندگان خارجی این مشتقات، ارسال این کالاها را به آمریکا افزایش داده‌اند تا عوارض مربوط به محصولات آلومینیوم و محصولات فولادی را دور بزنند.»وی افزود تعرفه‌های اضافی از ۸ فوریه اجرایی خواهد شد.

سیمانی‌ها به مازوت روی آوردند

هفته گذشته مصرف گاز در کشور رکورد زد و این موضوع روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع را دچار مشکل کرده است، ‌ اما به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران عمده واحدهای تولیدی که در زمان پیک مصرف گاز برای تامین سوخت خود دچار مشکل می‌شوند، کارخانه‌های سیمان هستند.یدالله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: هر سال در مقاطعی که مصرف گاز خانگی افزایش پیدا می‌کند، گاز تعدادی از واحدهای تولیدی که عمدتا شامل کارخانجات سیمان هستند، قطع یا محدود می‌شود و این واحدها نیز از سوخت جایگزین یعنی گازوئیل یا مازوت استفاده می‌کنند.به گفته وی این اتفاق هر سال تکرار می‌شود مگر در مواقعی که هوا مناسب باشد و نیازی به مصرف گاز زیاد نداشته باشیم.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه استفاده از سوخت جایگزین به صورت موقت انجام می‌شود تا فشار از روی شبکه گاز خانگی برداشته شود، تصریح کرد که راه دیگری برای حل مشکل کمبود گاز صنایع در زمان پیک مصرف گاز خانگی وجود ندارد. صادقی همچنین با بیان اینکه تعداد واحدهایی که در زمان اوج سرما ناچار به استفاده از سوخت جایگزین هستند محدود است، گفت که عمده مصرف سوخت در این زمان از سوی چهار کارخانه سیمان انجام می‌شود. بنابراین شاید کارخانجات دیگری هم با این مشکل مواجه باشند، اما تعداد زیادی نیستند که مشکل گسترده‌ای تلقی شود و عمده آن مربوط به واحدهای سیمانی است.وی در پایان در پاسخ به اینکه این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت که این موضوع بستگی به زمان متعادل شدن شبکه گاز خانگی دارد که آن هم وابسته به زمان متعادل شدن هوا و میزان مصرف گاز خانگی است.صادقی همچنین تاکید کرد که صرفه‌جویی از سوی مصرف‌کنندگان خانگی می‌تواند منجر به تسریع حل این مشکل شود.هفته گذشته میزان مصرف گاز در کشور رکورد زد و به  حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی بود که نهایتا این عدد در سال گذشته به ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود. همین موضوع نیز روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع را دچار مشکل کرد. امروز هم سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد که پیک مصرف گاز یک هفته تا ۱۰ روز دیگر ادامه دارد. او همچنین از مردم خواست که  در این مدت در میزان مصرف صرفه‌جویی داشته باشند تا روند سوخت‌رسانی دچار مشکل نشود.این وضعیت در حالی در کشور حاکم است که اوایل دی ماه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عامل بوی نامطبوع در تهران را به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد مرتبط دانست و با اشاره به اینکه استفاده صنایع از مازوت و یا گازوئیل غیراستاندارد منجر به تولید گوگرد می‌شود، گفت که "با توجه به اینکه این بو از سمت شهرری آغاز می‌شود، برای یافتن منشأ آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آن‌ها از چه سوختی استفاده و چه فعالیتی در زمان انتشار بوی نامطبوع داشته‌اند".

بدهی اروپایی‌ها کمتر شد

متوسط نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا به ۸۰.۴ درصد کاهش یافت.تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹متوسط نرخ بدهی های دولتی به تولید ناخالص داخلی در سطح ۱۹ کشور عضو منطقه یورو از ۸۶.۵ درصد در سه ماهه دوم  به ۸۶.۱ درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش در سطح اتحادیه اروپا نیز محسوس بوده و از ۸۰.۵ درصد در سه ماهه نخست به ۸۰.۱  درصد در سه ماهه منتهی به سپتامبر رسیده است.از میزان بدهی‌های فوق ۱۵.۵ درصد بدهی‌های دولتی در سطح منطقه یورو و ۱۳.۶ درصد بدهی ها در سطح اتحادیه اروپا به شکل وام بوده است. وام درون اتحادیه‌ای نیز که به شکل وام یک دولت عضو به دولت دیگر پرداخت شده، در سطح منطقه یورو ۱.۹ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۱.۴ درصد اندازه گیری شده است.در بین کشورهای مختلف، بیشترین نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ در یونان با ۱۷۸.۲ درصد مشاهده شده است و پس از این کشور نیز ایتالیا با ۱۳۷.۲ درصد، پرتغال با ۱۲۰.۵ درصد، بلژیک با ۱۰۲.۳ درصد و فرانسه با ۱۰۰.۵ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نسبتی بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی مربوط به استونی با ۹.۲ درصد بوده است و پس از این کشور نیز لوکزامبورگ با ۲۰.۲ درصد و بلغارستان با ۲۰.۶ درصد قرار دارند.در بین دیگر کشورها، نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی در اسپانیا ۹۸.۶ درصد، انگلیس ۸۰ درصد و آلمان ۶۲ درصد اندازه گیری شده است.لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۸ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

نخستین کنسرسیوم ارزهای دیجیتالی جهان آغاز به کار کرد

یک کارگروه بین المللی برای طراحی و تعریف چارچوب‌های قانونی برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتالی تشکیل شد.در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس اعلام شد که شرکت کنندگان بر سر تشکیل کنسرسیوم ارزهای دیجیتالی توافق کرده اند که هدف از تشکیل آن، مقابله با چالش‌های موجود ارزهای دیجیتالی است. در این کنسرسیوم دولت‌ها، بانک های مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت های بزرگ و متخصصین ارزهای دیجیتالی حضور خواهند یافت. ارزهای دیجیتالی یکی از داغ ترین موضوعات مباحث مطرح شده در پنجاهمین اجلاس سالانه شهر داووس بودند. به دلیل فرصت ها و تهدیدهای زیاد این ارزها، هنوز رویکرد واحدی برای چگونگی مواجهه با این پدیده در سطح جهانی شکل نگرفته است و اکنون پس از گروه هفت و کارگروه ویژه اقدام مالی، این‌بار مجمع جهانی اقتصاد در تلاش است تا کشورهای جهان را به رویکردی واحد در حوزه این رمزارزها برساند.طبق بیانیه منتشر شده توسط شرکت کنندگان حاضر در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، فرصت های مالی ارزهای دیجیتالی تنها زمانی در دسترس خواهند بود که قوانین مناسبی در این حوزه وضع شود و نهادهای دولتی و خصوصی در سراسر جهان با یکدیگر همکاری داشته باشند. شفافیت، سرعت و عدم انحصار از جمله مهم ترین مزیت‌های استفاده از ارزهای دیجیتالی خواهد بود و محدود نبودن استفاده از این ارزها به مرزهای جغرافیایی، می‌تواند عاملی برای ایجاد یک جبهه مالی جدید در سطح جهان شود.مارک کارنی، رئیس سابق بانک‌های مرکزی آمریکا و کانادا گفت: قانون گذاری مناسب اصلی ترین کار برای هر گونه اقدام در زمینه ارزهای دیجیتالی است. وی با اشاره به ضرورت مطمئن شدن از ایمنی انجام تراکنش ها با استفاده از ارزهای دیجیتالی گفت که این ارزها در زمانی کارایی خواهند  داشت که استفاده از آن ها عادلانه و رقابتی باشد. وی با استقبال از ابتکار مجمع جهانی اقتصاد در ایجاد کنسرسیوم ارزهای دیجیتالی گفت که چنین کاری می تواند ما را به یک چارچوب مشترک برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha