پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهادت حضرت زهرا(س)

حوزه/حرکت در راه «اعتدال» مطلوب شرع و عقل است. میانه روی هم در دوران فقر و تنگدستی هم در دوره ی توانگری و برخورداری فضیلتی اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت جانسوز حضرت زهرا سلام الله علیها درس هایی از مکتب فاطمه (علیها السّلام) را منتشر می کند.

اَللّهُمَّ إنی اَسئلکَ کَلِمَةَ الإخلاصِ وَ خَشیَتَکَ فِی الرِّضا وَالغَضَبِ وَالقَصدَ فِی الغِنی وَالفقرِ؛

خداوندا! از تو اعتقاد خالص و توحید را می خواهم، و این که در حالتِ خشم و رضا از تو بترسم و در حالت فقر و غنا اعتدال را رعایت کنم. / بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۲۲۵

*شرح حدیث:

خواسته های حضرت فاطمه (علیها السّلام) در این دعا اعتقادی، قلبی و اخلاقی و رفتاری است.

«کلمه ی اخلاص» وعقیده به توحید نخستین خواسته است. اگر توجه به معبود یکتا نباشد، عمل تباه و اندیشه منحرف می گردد.

خواسته ی دوم خداترسی در حال غضب و رضاست. بعضی وقتی عصبانی می شوند، از مرز حق می گذرند و قضاوت نادرست و تصمیم نابجا می گیرند. رعایت حکم خدا وحق و عدل در همه حال معیار سلامت اخلاقی و ایمانی انسان است.

خواسته ی سوم میانه روی در حال ثروتمندی و تنگدستی است. برخی وقتی فقیرند، هم ناشکری می کنند، هم بخل می ورزند. برخی هم وقتی ثروت و مال دارند، به افراط و زیاده روی و ریخت و پاش و اسراف روی می آورند.

حرکت در راه «اعتدال» مطلوب شرع و عقل است. میانه روی هم در دوران فقر و تنگدستی هم در دوره ی توانگری و برخورداری فضیلتی اخلاقی است، فراموش نکنیم افراط و تفریط در هر مسأله ای ناپسند است، حتی در بذل و بخشش مالی.

*دعا برای قدرت، بصیرت و فهم

از دیگر خواسته ها و دعاهای حضرت فاطمه (علیها السّلام)   بهره مندی از بصیرت و فهم است، آنجا که حضرت به درگاه خداوند عرضه می دارد:اَللهُمَّ إنّی اَسئلُکَ قُوَّهً فی عِبادَتِکَ وَ تَبَصُّراً فی کتابِکَ وَ فَهماً فی حُکمِک؛

خداوندا! از تو می خواهم نیرو در عبادت و بندگی ات را، بصیرت و بینش در قرآنت را و فهم و درک در احکام تو را / البلد الامین کفعمی، ص ۱۰۱

*شرح حدیث:

قدرت و توانی را که خدا به ما داده است، وسیله ی امتحان ماست، بدترین برخورد با نعمتهای الهی آن است که آن را در راه گناه و برخلاف دستور و رضای الهی به کار بگیریم و بهترین شیوه، استفاده از نعمت خدا در راهی است که او بپسندد.

برخی نیرومند و توانایند، اما در راه خلاف و معصیت.

بعضی هم نیرو و توانشان در مسیر طاعت و بندگی است. خوشا به حال اینان!

حضرت زهرا (علیها السّلام) در این دعا سه خواسته ی مهم از خدا دارد:

۱. قوّت و نیرو در بندگی خدا.

۲. بصیرت و بینایی در قرآن.

۳. فهم و شناخت نسبت به حکم پروردگار

دین شناسی و معرفت شرعی از لازم ترین تکالیف فرد مسلمان است، اگر بصیرت دینی نباشد، با کمترین شبهه افکنی مخالفان، تزلزل در باورهای دینی پیش می آید و اگر فهم احکام خدا نباشد، «ادای تکلیف» انجام نمی گیرد و اگر ضعف در پرستش خدا و بندگی باشد، راهی برای نفوذ و سلطه ی ابلیس فراهم می شود.

شخص مسلمان و پیرو خط اهل بیت علیهم السّلام باید برای دین شناسی وقت کافی بگذارد و با کسب بصیرت، خود را در برابر تشکیک ها و شبهه آفرینی ها مصون سازد.

باشد که در راه دین و عبادت استوار باشیم و قرآن را با بصیرت و شناخت کافی بشناسیم و به آن عمل کنیم.

منبع: حکمت های فاطمی /جواد محدثی

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha