جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

حوزه/ در دنیای امروز بین سیاه پوست و سفید پوست فرق می گذارند. در آمریکای مهد حقوق بشر این گونه است. روزی نیست که سیاه پوستی را نکشند. اسلام می گوید، نژاد معیار نیست. اما اینها هنوز بعد از ۱۴۰۰ سال در آن مانده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،   حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که با حضور اقشار مختلف مردم در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) در قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) زهرای مرضیه(س) با بیان این که اگر جامعه ای بخواهد اصلاح شود، باید نظام ارزشی آن اصلاح شود، گفتند: اگر تکیه این نظام بر ارزشهای دینی باشد، محصول آن شخصیتی مانند سلمانها است و اگر تکیه هر جامعه ای بر ارزشهای دینی بلکه مال، زر و زیور باشد، محصول آن معاویه ها و ... است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در پاسخ به این سوال که چرا در عصر جاهلیت برای زن هیچ ارزشی قائل نبودند، اظهارداشتند: برای این که زن نمی توانست در جنگ ها شرکت کند، باید مرد باشد در جنگ شرکت کند تا غارت کند برای همین زن در جامعه آن زمان ارزش نداشت. اما اسلام نظام ارزشی جامعه را تغییر داد.

معظم له عنوان کردند: قرآن می فرماید کسی که عمل صالح انجام دهد، مرد یا زن باشد، ما به او حیات طیبه می دهیم. از نظر صالح مهم داشتن عمل صالح است، فرقی دراین رابطه بین مرد و زن نمی کند.

ایشان بیان داشتند: از جمله برنامه های که پیامبر(ص) برای این نظام ارزشی قرار داد، این بود که به حضرت زهرا(س) احترام زیادی می کرد. دستش را می بوسید، برای او بلند می شد، اگر چه همه این موارد به خاطر مقام آن بانو است؛ ولی از طرفی پیامبر اسلام می خواستند به مردم جاهل بفهمانند که نباید دختران را زنده بگور کرد. دختر همه مانند مرد حق زندگی دارد و باید برای او ارزش قائل شد.      

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این در عظمت و بزرگی آن بانو همین انداز بس که در مذاهب دیگر زبان به بزرگی و  عظمت او اعتراف کرده اند، اظهار داشتند: اهل سنت یکی از القاب ایشان را سیده النساء العالمین عنوان کردند. این نشان از عظمت شان حتی پیش مذاهب دیگر است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: در حدیث دیگر که عایشه بیان کرده آمده است «هنگامی که حضرت زهرا(س) بر پیامبر(ص) وارد می شد، پیامبر اسلام برای ایشان بلند می شد، دستشان را می بوسید. دختر را کنارشان می نشاندند.

معظم له عنوان کردند: عرب جاهلیت وقتی این چنین رفتاری را از پیامبر اسلام(ص) می دیدند می فهمیدندکه دین برای زن شخصیت قائل است.

ایشان بیان داشتند: دین معیار برتری افراد را عمل صالح قرار داده نه علمیت و چیزهای دیگر. این موارد آب پاکی بر اندیشه قوم جاهلیت در ارتباط با زنده بگور کردن زن است.     

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: در روایت دیگر پیامبر(ص) فرمودند «خدای متعال رضایت خود را در رضایت حضرت زهرا(س) و غضب خود را در غضب آن بانو قرار دادند. این نشان دهنده این بود که اسلام برای زن ارزش قائل است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: اما در دنیای امروز می گویند ما به زن شخصیت دادیم ولی در عمل زن را وسیله ای برای هوس رانی و تبلیغ کالا قرار دادند. خبرنگار فرانسوی از من در مورد شخصت زن سوال کرد و معلوم شد که آنها برای زن ارزش قائل نیستند و حتی معلوم شد ۳۳ درصد مردان اروپایی زنان خود را کتک می زنند.

معظم له عنوان کردند: در دنیای امروز بین سیاه پوست و سفید پوست فرق می گذارند. در آمریکا مهد حقوق بشر این گونه است. روزی نیست که سیاه پوستی را نکشند. اسلام می گوید، نژاد معیار نیست. اما اینها هنوز بعد از ۱۴۰۰ سال در آن مانده اند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha