جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره میراث مکتوب رضوی

حوزه/ مقاله «گفتمان ولایتعهدی امام رضا(ع) میان دو رویکرد "زیست قدرت" و "زیست سیاست" به قلم دکتر حسن بشیر در نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی به عنوان مقاله برگزیده انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  دکتر بشیر در چکیده این مقاله که درباره موضوع ولایتعهدی امام رضا (ع) در زمان مأمون عباسی است ، ضمن تاکید بر اهمیت موضوع ولایتعهدی امام رضا (ع)، رابطه آن را با مساله امامت، حاکمیت و حکومت اسلامی تبیین و بر تحلیل گفتمانی این رویداد مهم تاریخ اسلامی تاکید کرده است.
وی در این مقاله ضمن تشریح دوره مأمون که یک دوره استثنائی در تاریخ عباسیان است، ظهور جریان های مختلف سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی ـدینی را یکی از عوامل اساسی ظهور گفتمان ولایتعهدی دانسته است.
این استاد ارتباطات بین الملل، گفتمان ولایتعهدی را به مثابه یک گفتمان مؤثر در طرح دیدگاه های مربوط به «سلطه» و «تدبیر» بر اساس رویکردهای «زیست-قدرت» و «زیست-سیاست» را با روش تحلیل گفتمان «پدام» مورد تحلیل قرار داده و برخوردهای مأمون عباسی (رویکرد سلطه) و رفتارهای حضرت امام رضا (ع) (رویکرد تدبیر) را مورد تفسیر و تبیین قرار داده است.
دکتر بشیر معتقد است: کشف گفتمان امامان معصوم (ع) نیازمند مطالعات میان رشته ای گوناگون و بکارگیری روش های جدید تحلیل از جمله تحلیل گفتمان است.
وی ضعف تحلیل های تاریخی و روایی در این زمینه را یکی از عوامل مؤثر در عدم فهم دقیق رفتارها و گفتارهای امامان معصوم (ع) دانست و ضرورت بازنگری جدی در این زمینه را خواستار شد.
لازم به ذکر است دکتر حسن بشیر در کتاب «تحلیل گفتمان دینی: مبانی نظری» که توسط انتشارات لوگوس منتشر شده ، به تبیین روش تحلیل گفتمان دینی پرداخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha