سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر /  آیین نکوداشت خدمات ماندگار قرآنی و حدیث آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:‌باید بد گویی ها و تهمت ها را به جان خرید تا بتوانیم وظیفه خود را انجام دهیم که در این چند سال آن را تجربه کرده ام یعنی هم فحش شنیده ایم و هم برکتش را دیده و خدا را شاکر هستیم این فحش ها ما را از کار نگه نداشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  آیت‌الله مصباح یزدی در اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی، انقلاب اسلامی را یکی از نعمت‌های اعجازگونه عصر کنونی دانست و یادآور شد: برخی از نعمت‌های الهی چنان برجسته است که به فرد و نقطه خاصی اختصاص ندارد و شامل همه انسان‌ها می‌شود که جا دارد به صورت ویژه شاکر آن باشیم. عقل، وحی و وجود انبیا و اولیای الهی، جزو این نعمت‌ها به شمار می‌آید. در میان همه نعمت‌ها، در نیم قرن گذشته شاهد نعمت اعجازآمیزی هستیم که برخلاف تصور عمومی و به دست امام خمینی(ره) و با عنایت حضرت صاحب‌الزمان(عج) تحقق یافت.

ایشان ادامه داد: زندگی بشر از ابتدای خلقت تا امروز دچار حوادث و تحولات گوناگون بوده است؛ البته این تحولات در گذشته با سرعت کمتری رقم می‌خورد و برای وقوع هر تحول عظیم، سال‌ها مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی لازم بود، ‌ولی در قرن اخیر و در دهه‌های گذشته، تحولات با سرعت بیشتری در حال تحقق است که توجه به آنها می‌تواند در رفتار، تصمیم‌گیری‌ها و تشخیص وظایف ما اثرگذار باشد و در صورت غفلت، بی‌شک به حسرت جبران‌ناپذیری دچار خواهیم شد.

استاد و مفسر قرآن کریم یکی از تحولات عصر کنونی را پیشرفت چشمگیر سطح درک و فهم نسل بشر دانست و اذعان داشت: امروز حتی کودکان مسائلی را درک می‌نمایند که شاید در گذشته به ذهن بزرگسالان نمی‌رسید. امروز بشر و به ویژه نسل جدید، علاقه بیشتری برای درک حقایق دارد و لحظه‌ای دست از پرسش برنمی‌دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: از سوی دیگر، یکی از سنت‌های الهی برای آن که همواره زمینه انتخاب آزادانه میان حق و باطل برای بشر فراهم باشد، این است که کفه‌های هدایت و گمراهی در سطح متعادلی قرار داشته باشد؛ بنابراین، فطرت حقیقت‌جوی انسان به هر میزانی رشد یابد، عوامل گمراهی و سرگرمی انسان به اوهام و انحراف نیز شدت می‌گیرد؛ برای نمونه، امروز زمینه دسترسی آسان به کتب و منابع شناخت حقایق معارف الهی در حدی فراهم شده است که در گذشته برای رسیدن به آنها سال‌ها زحمت لازم بود. با این حال، شاهد گسترش ابزارهای زیان‌بار نیز هستیم و گاهی در آنها با شبهاتی روبه‌رو می‌شویم که پاسخ آن برای متخصصین هم دشوار است، در حالی که این شبهات به صورت گسترده در میان قشرهای مختلف جامعه نشر داده می‌شود.

ایشان استفاده درست از این امکانات را یکی از جنبه‌های شکر عملی دانست و تصریح کرد: زمانی که لوازم پیشرفت علم و در برابر عوامل فساد و لوازم گمراهی در این سطح وجود نداشت، تکلیف ما نیز در همان سطح محدود بود، ولی تکلیف امروز ما هم در جهت اثباتی و هم در برابر شبهات انحرافی قابل مقایسه با گذشته نیست. در اعصار گذشته، زمینه چندانی برای علما و روحانیون برای خدمت به جامعه وجود نداشت و شبهاتی هم که در آن زمان مطرح می‌شد، در دسترس عموم نبود، ولی امروز شبهات در قالب‌های مختلف به صورت مداوم افکار جوانان ما را هدف قرار می‌دهند که وظیفه دوچندانی برای ما ایجاد می‌نماید.

آیت‌الله مصباح یزدی شناخت هدف، آشنایی با روش‌ها و راه‌اندازی مراکزی برای انجام این وظایف را نیازمند فعالیت، طراحی، فداکاری و به جان خریدن تهمت‌ها و توهین‌ها دانست و خاطرنشان ساخت: امروز به لطف انقلاب اسلامی، پیشرفت زیادی در این زمینه شاهد هستیم؛ برای نمونه، جامعةالمصطفی امروز زمینه بی‌نظیری برای تعلیم معارف اسلامی در سراسر عالم پدید آورده است، ‌ولی همه اینها با توجه به نیاز ما کافی نیست و باید تلاش و همت دوچندانی صورت گیرد تا بتوانیم تکلیف و وظیفه خود را در قبال جامعه ایفا نماییم.

ایشان بیان داشت:‌باید بد گویی ها و تهمت ها را به جان خرید تا بتوانیم وظیفه خود را انجام دهیم که در این چند سال آن را تجربه کرده ام یعنی هم  فحش شنیده ایم و هم برکتش را دیده و  خدا را شاکر هستیم این فحش ها ما را از کار نگه نداشت؛ نمی خواهم بگویم که کاری انجام نشده است، اما نسبت به نیاز جامعه این موارد کفایت نمی کند و باید بیشتر تلاش کرد همچنین فداکاری و از خود گذشتگی نشان داد تا طرح ها اجرا و نیازهای جامعه پاسخ داده شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha