جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/ رهبری ها و هدایت های ولی فقیه سبب ماندگاری این انقلاب است. براین اساس یکی از آسیب‌های مهم و خطرناک این است که افرادی در صدد تضعیف خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه باشند.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله خاتمی عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت تهران در مصاحبه ای نظرات خود را در خصوص انقلاب اسلامی و مهمترین مسائل داخلی و خارجی بیان کرده است؛ آنچه می‌خوانید متن کامل مصاحبه با وی می باشد.

 * این روزها مصادف است با ایام الله دهه فجر و جشن های چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی. به نظر حضرتعالی با توجه به تجربه چهل ساله ی انقلاب، امروز چه آفت هایی متوجه نظام اسلامی است و برای رفع این آسیب ها و مبارزه با آفت ها چه باید کرد؟

بسم الله الرحمن الرحیم

- این سوالی است که پاسخ آن طولانی و مفصل است اما در این فرصت کوتاه، به طور مختصر و کوتاه به آن جواب می‌دهم. به نظر می رسد که از جمله مهمترین آفت‌هایی که متوجه نظام اسلامی است، فراموش کردن مبانی نظام است. نظام اسلامی ما با دین و خداباوری شکل گرفت. اصولا هویت انقلاب اسلامی هویت اسلامی بود. رهبری انقلاب، رهبری اسلامی؛ شعارهای انقلاب، شعارهای اسلامی؛ و رزمندگان میدان هم عمدتا مسلمان بودند. خاستگاه اصلی انقلاب نیز مساجد و حسینیه‌ها بودند. به این ترتیب یک پایه اساسی این نظام، دین باوری و خدامحوری بود. بنابراین یکی از آفت‌های مهم در مقابل این نظام، آفت کم رنگ شدن دین در جامعه است. همان که حضرت صدیقه طاهره به عنوان یک خطر از آن یاد می کند «و سمل جلباب الدین» یعنی جلوه دین در جامعه کمرنگ شد. از طرفی تمام تلاش دشمنان انقلاب و نظام هم تضعیف این مبناست و بخشی از اهداف تهاجم فرهنگی دشمن، همین است. پس دلسوزان انقلاب نباید بگذارند این آسیب در جامعه فراگیر بشود و همه باید در حد توان خود با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر جلوی آسیب دیدن این مبنا را بگیرند.

دومین مبنای انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه بود که در دوره انقلاب در امام راحل عظیم الشان متبلور شد. بعد از پیروزی انقلاب هم امام راحل فرمودند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند. البته از همان آغاز پیروزی انقلاب این مبنا و اصل، هدف تاخت و تاز دشمنان بوده که همچنان ادامه دارد. شاید به هیچکدام از عناصر انقلاب اسلامی به اندازه این اصل تهاجم نشده باشد. شبهه افکنی‌ها و حملات و تبلیغات علیه ولایت فقیه آنقدر بالا بود که خود امام و سپس مقام معظم رهبری، عهده دار پاسخ به شبهات در این عرصه بودند و هستند. این یک حقیقت است که از ارکان مهم انقلاب اسلامی، هدایت های امام راحل عظیم الشان بود که ایشان در ده سال اول انقلاب بخش عظیمی از معماری نظام اسلامی را به عهده داشتند. بعد از رحلت ایشان نیز مقام معظم رهبری این مسئولیت را ادامه دادند و تحقیقا اگر هدایت های ولایت فقیه نبود، انقلاب اسلامی قطعا آسیب می دید. این که می‌بینیم انقلاب اسلامی به یاری خداوند علی رغم همه توطئه ها و نقشه‌های دشمنان، ۴۱ سال استوار و پابرجا مانده، خود دلیلی روشن بر موفقیت نظام ولایت فقیه است. به عنوان مثال این هدایت‌ها را مقایسه کنید با اخوان المسلمین مصر که یک حزب ۸۰ ساله بود. در انقلاب مصر، مردم به صحنه آمدند. یکی از رهبران اخوان المسلمین، رئیس دولت شد اما نتوانستند حکومت خود را یک سال سرپا نگه دارند!

بنابراین بدون شک، رهبری ها و هدایت های ولی فقیه سبب ماندگاری این انقلاب است. براین اساس یکی از آسیب‌های مهم و خطرناک این است که افرادی در صدد تضعیف خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه باشند. ما در فتنه‌های مختلف از جمله فتنه سال ۸۸ دیدیم که لبه تیز هجمه‌ها به سمت ولایت فقیه بود. البته مردم بابصیرت ایران، پاسخ آنها را در ۹ دی همان سال دادند. متاسفانه آن جریان و حرکتهای مخالف همچنان ادامه دارد و در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی آلوده، با دروغ پراکنی‌ها و لجن پراکنی‌ها، در پی آسیب رساندن به این نهاد عزت هستند که راه مقابله با آن، این است که ولایت‌مدار باشیم. اجازه ندهیم که ولی فقیه تنها بماند، هرچند تاکنون هم تنها نمانده است. البته باید با مخالفان تئوریک ولایت فقیه، با منطق و استدلال صحبت کنیم و با معاندان و دشمنان نیز برخورد مناسب، قاطع و لازم صورت گیرد.

سومین مبنا از مبانی انقلاب اسلامی، وحدت مردم است. بنده دوران قبل و بعد از انقلاب را درک کرده‌ام. مسائل انقلاب را هم دنبال کرده ام. کسانی که حوادث انقلاب را مشاهده کرده‌اند، تایید می‌کنند که ایران آن روزها یکپارچه علیه طاغوت بود. همه یک صدا می گفتند مرگ بر شاه و این وحدت و همدلی و یکپارچگی ملت، سرانجام در ۲۲ بهمن سال ۵۷ جواب داد. این ثمره وحدت مردم بود که نظام شاهنشاهی را سرنگون کرد و برای همیشه به زباله دانی تاریخ انداخت. بنابراین، آن تجربه درخشان و ماندگار وحدت و همدلی مردم پیش روی ماست. این تجربه به ما نشان می‌دهد که همگان باید دغدغه وحدت داشته باشیم. البته دغدغه وحدت، به معنای دست برداشتن از اصول نیست. اتفاقا دست برداشتن از اصول است که باعث ایجاد تفرقه می‌شود. پایبندی به اصول است که زیربنای وحدت است و محور این وحدت نیز باید ولی فقیه باشد. واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا. حبل الله چیست؟ در تفاسیر مختلف، مصادیقی برای حبل الله بیان شده که یک مصداقش امیرالمومنین است و ولایت فقیه، نمی از آن دریای ولایت است. بنابراین، وحدت بدون ‌محور نمی‌شود. محور وحدت باید حجت شرعی باشد. طبق روایت احمد بن اسحاق، ولی فقیه حجت شرعی است. "فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله "یا "و انا حجت الله علیهم".

پس به طور خلاصه، برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی، باید مراقب این سه خطر باشیم: کمرنگ شدن دین، تفرقه وتنها ماندن ولایت. اینها خطرات و آفاتی است که انقلاب ما را تهدید می‌کنند. بنابراین برای در امان ماندن از این خطرات، همه مردم، مسئولان و دلسوزان نظام باید به وظایف خود عمل کنند.

** اساسی‌ترین عنصر مکتب امام، عشق به خداست

* همان طوری که فرمودید یکی از مهمترین اصول و ارکان انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، ولایت فقیه است. در طول سالهای بعد از انقلاب، دشمنان ما تلاش زیادی برای تحریف اندیشه‌های امام راحل و تضعیف ولایت فقیه انجام داده‌اند. در واقع تلاش دشمن برای تحریف خط و اندیشه امام خمینی و هجمه به ولایت فقیه یک طراحی پیچیده و خطرناک است. لطفا بفرمایید مکتب امام بر چه شاخصه هایی استوار است و برای تبیین و انتقال این شاخصها چه باید کرد؟

- این سوال هم پاسخ مفصلی نیاز دارد. خوشبختانه مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان در مرقد امام از مکتب امام گفتند که می‌توان آن سخنرانی را منشور مکتب امام دانست. مکتب امام را هم ، می‌توان در مجموعه صحیفه نور و صحیفه امام مشاهده کرد و جملات و عبارات و توصیه‌ها و اصول امام را در آن خواند. با مراجعه به آثار امام می‌توان فهمید که اساسی‌ترین عنصر مکتب امام، عشق به خداست. اگر در آثار و کتب و سخنرانی‌های امام جستجو کنیم، می‌بینیم که بیشترین کلماتی که در گفتار ایشان تکرار شده، خداوند و الله است. این یک مبنای اساسی است. در عرصه سیاسی هم بیشترین تاکید امام ولایت فقیه بوده و ابراز احترام و تجلیل از مردم. همه تاکید امام بر احترام به مردم بود. در عرصه مبارزات ضداستکباری هم نمی‌توان امام را بدون این جمله نورانی شناخت که آمریکا شیطان بزرگ است. این‌ها مطالبی است که روشن و در دسترس است. البته ده‌ها نکته و اصل مهم دیگر در مکتب امام وجود دارد که باید به طور مفصل درباره آنها حرف زد.

** آینده نظام به فضل خدا، آینده روشنی است

* با توجه به دوران چهل ساله انقلاب، در یک نگاه کلی تحلیل شما نسبت به سیر کنونی نظام اسلامی و آینده این نظام چیست؟

- در ادبیات دینی ما سن ۴۰ سالگی، سن کمال است و به فضل خداوند متعال، انقلاب اسلامی به این سن رسیده است. لکن به همان میزانی که دوستان انقلاب در ایران و جهان از ۴۰ سالگی انقلاب خوشحالند، دشمنان انقلاب هم، همچنان کینه‌توزانه و مذبوحانه برای براندازی تلاش می‌کنند. مشخصا آمریکا و مسئولان اجرایی این کشور، یعنی ترامپ و همراهانش به صراحت این دشمنی را ابراز می کنند که البته به فضل الهی، هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید. بنابراین اگر بخواهم یک جمله در رابطه با وضعیت کنونی انقلاب بگویم، آن جمله این است که برز الایمان کله الی الشرک کله: تمام ایمان به جنگ با تمام شرک رفته است.

این وضعیت کنونی ماست. آینده هم به فضل خدا، آینده روشنی است، مشروط به آنکه به وظایف خود عمل کنیم تا مصداق این آیه شریفه باشیم که : یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم. یاور دین خدا باشیم تا خدا نیز ما را یاری کند. ان الله یدافع عن الذین آمنوا. خداوند، مدافع مومنین است. پس در این شرایط آنچه جواب می‌دهد مقاومت، صبوری و تقواست. «و ان تصبروا و تتقوا لایضروکم کیدهم شیئا: اگر شما صبوری پیشه کنید و تقوا داشته باشید کید دشمنان آسیبی به شما نخواهد زد»

**دشمن اصلی انقلاب استکبار است که در راس آن آمریکاست

* انقلاب اسلامی از ابتدا، دشمنان و جریانات معارض و مخالف مختلفی را در برابر خود داشته است. در این صف‌بندی‌ها، دشمن کیست و با چه ابزاری و معیاری می‌توان جبهه دشمن را شناسایی و برای مقابله با آن برنامه ریزی کرد؟

- دشمن واقعی، استکبار است که در راس آن هم آمریکا قرار دارد. البته کسانی هم هستند که از سیاستهای آمریکا پیروی می‌کنند. خداوند متعال در قرآن کریم بعد از اینکه دشمن اصلی و علنی را معرفی می‌کند، سپس می‌گوید «و آخرین من دونهم» شما دشمنان دیگری هم دارید که تابلو ندارند اما به عنوان ستون پنجم دشمن عمل می‌کنند. پس دشمن اصلی انقلاب، دولت آمریکاست و تمامی کسانی که اهداف آمریکا را دنبال می‌کنند.

**موشکباران پایگاه عین الاسد جلوه ای از اقتدار نظامی ایران بود

* طبق فرمایش مقام معظم رهبری برنامه کشور باید قوی شدن باشد لطفا با اشاره به استنادات قرآنی و تاریخی ، الزامات تحقق این مورد را بیان بفرمایید.

- قوی شدن را باید در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی دید. بحمدالله کشور در عرصه نظامی در مسیر اقتدار قرار دارد و در همین مسیر هم حرکت می کند. امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم که در عرصه نظامی در بهترین شرایط خود هستیم و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل. با رهبری‌های مقام معظم رهبری این دکترین تحقق پیدا کرده است. دکترین ما چیست؟ بازدارندگی است و بحمدلله با این اقتدار ستودنی نیروهای مسلح، این بستر قوی شدن فراهم شده است. البته با توجه به پیشینه تاریخی و محرومیت‌ها و تحریم‌ها و فشارها، ادعا نمی‌کنیم که قوی ترین هستیم، ولی می‌گوییم که قوت و قدرتی داریم که می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم و این را در مقاطع مختلف اثبات هم کرده‌ایم. انتقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آمریکا و موشکباران پایگاه عین الاسد بعد از شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، یک جلوه از اقتدار نظامی ایران بود که البته این جلوه ها فراوانند. این اقتدار و این پیشرفتها را باید در سایر عرصه‌ها مخصوصا در عرصه اقتصادی هم داشته باشیم که امیدواریم در گام دوم انقلاب، همه تلاش خود را برای رسیدن به آن بسیج کنیم.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha