جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ آیت الله سیستانی در موضع گیری اخیر خود در خصوص حوادث عراق ضمن محکوم کردن حوادث چهارشنبه نجف اشرف، گفتند: نیرو های امنیتی مسئول حفظ امنیت و استقرار کشور هستند و هیچ توجیهی برای عدم عمل به وظایف وجود ندارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت حرم حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین (علیه السلام) ایراد شد، متن بیانیه معظم له را قرائت کرد و گفت: آیت الله سیستانی در خصوص جزئیات تشکیل دولت جدید دخالت و اظهار نظر نخواهد داشت و ایشان دیدگاه خود را درباره خروج از بحران کنونی در خطبه گذشته مبنی بر بهره مندی دولت جدید از اعتماد مردم و تلاش برای برگزاری انتخابات زود هنگام به دور از تأثیرات جانبی  بیان کردند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

باید به دو مسئله که مربوط به حوادث این هفته است،اشاره کرد:

ضرورت دوری از خشونت و التزام به مسالمت آمیز بودن تظاهرات

اول: علی رغم اینکه آیت الله سیستانی بارها به ضرورت دوری از خشونت و التزام به مسالمت آمیز بودن تظاهرات و خالی بودن جنبش مردمی اصلاح طلبانه از اقداماتی که به ضرر منافع مردم است و موجب از بین رفتن  همبستگی شهروندان و همدردی آنان می شود، دعوت کردند، امّا این توصیه ها مانع وقوع حوادث تأسف بار و دردناک روز های گذشته نشد و منجر به ریخته شدن به ناحق خون های با ارزش شد که آخرین آن حوادث شهر نجف اشرف در غروب چهارشنبه گذشته بود.

محکومیت تجاوز به معترضان و تسلیت به خانواده قربانیان

 آیت الله سیستانی همزمانی که تمامی تجاوز ها و تعرض هایی که از سوی هر طرفی انجام گرفت را محکوم می کنند، به خانواده هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند تسلیت می گویند و برای مجروحان و آسیب دیدگان طلب شفای عاجل می کنند.

نیرو های امنیتی مسئول حفظ امنیت و استقرار کشور و حمایت از تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز هستند

معظم له به آنچه پیشتر در مناسبت دیگر به آن اشاره کردند، تأکید کرده و گفتند: برای جلوگیری از وقوع در آشوب و اخلال در نظم عمومی نیازمند نیرو های امنیتی هستیم؛ چرا که آنان مسئول حفظ امنیت و استقرار و حمایت از میدان های اعتراضات و تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و شناسایی متجاوزان و نفوذی ها هستند و باید از منافع شهروندان در برابر تجاوز تخریبگران محافظت کنند، لذا هیچ توجیهی برای کوتاهی در عمل به وظایف در این چارچوب وجود ندارد و همچنین هیچ توجیهی نمی تواند آنان را از عمل به وظیفه اصلیشان باز دارد.

نیرو ها امنیتی باید مبانی حرفه ای شغل خود را رعایت کرده و از استفاده از خشونت در تعامل با معترضان مسالمت آمیز دوری کرده و مانع تعرض به تظاهرات کنندگان شود و اجازه ندهد به هر بهانه ای یا تحت هر عنوانی به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد شود.

دولت جدید باید از اعتماد ملت بهره مند باشد و اقدامات لازم را در جهت برگزاری انتخابات زود هنگام انجام دهد

دوم: آیت الله سیستانی در خطبه گذشته دیدگاه خود را در خصوص عبور از بحران سیاسی کنونی مشخص کرده و تصریح کردند: دولت جدید که جایگزین دولت مستعفی می شود، باید از اعتماد ملت بهره مند باشد و بتواند اوضاع را آرام کرده، اقتدار دولت را به آن بازگرداند و اقدامات لازم را در جهت اجرای انتخابات زود هنگام در فضایی آرام و به دور از تأثیرات جانبی مثل پول یا سلاح غیر قانونی یا دخالت های خارجی انجام دهد.

آیت الله سیستانی در جزئیات تشکیل دولت جدید دخالت ندارد

آیت الله سیستانی بار دیگر تأکید می کنند که در خصوص جزئیات اقداماتی که در روند تشکیل دولت انجام می شود، دخالت نمی کنند و اظهار نظری نخواهند داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha