جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رمضانی

حوزه/ ادبیات معنویت و عقلانیت که در کلام امام(ره) وجود داشت، ادبیات فاتح امروز جامعه بشری است و اگر این ادبیات توسط اشخاصی شبیه به مرحوم بونو بومی شود، واضح و روشن است که فاتح میدان مکتب اهل بیت(ع) خواهد شد زیرا جامع‌ترین و غنی‌ترین مکتب است.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در همایش«نکوداشت رهیافته فرهیخته مرحوم پروفسور یحیی علوی (کریستین بونو) عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مترجم قرآن کریم» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ترجمه قرآن به زبان‌های خارجی و معادل سازی مفاهیم قرآنی برای فهم و درک دیگران نکته بسیار دقیقی است که مرحوم بونو به درستی آن را انجام می‌دادند.

وی ضمن تاکید بر لزوم مطالعه و تحقیق درباره راه‌یافتگان به حقیقت در غرب و دنیای غیراسلام گفت: مرحوم بونو ، معنویت را در کلام امام(ره) جست‌وجو کرد بنابراین امام(ره) توانست خدمت عظیمی به جامعه بشری مسلمان داشته‌باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار کرد: ادبیات معنویت و عقلانیت که در کلام امام(ره) وجود داشت، ادبیات فاتح امروز جامعه بشری است و اگر این ادبیات توسط اشخاصی شبیه به مرحوم بونو بومی شود، واضح و روشن است که فاتح میدان مکتب اهل بیت(ع) خواهد شد زیرا جامع‌ترین و غنی‌ترین مکتب است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حوزه تربیت و تبلیغ در عرصه بین‌الملل گفت: علامه سیدجلال آشتیانی در یک جلسه‌ای به این نکته اشاره کرد« در عرصه تبلیغ باید مخاطبان خود را به درستی بشناسیم و ادبیات بومی آن مردم را نیز بدانیم» علت اینکه در غرب تبلیغ درستی نمی‌توانیم داشته‌باشیم این است که ادبیات آنان را نمی‌شناسیم.
وی ادامه داد: پیش از اعزام مبلغ به کشورهای مختلف یا حتی در کشور خودمان و به استان‌ها و مناطق مختلف، باید بانک اطلاعات دقیقی از گرایشات مردم به مبلغ داده شود تا آنان بروند درسنامه‌های دوم و سوم را در آن‌جا تدریس کنند تا بدین صورت عرصه تبلیغ از سیر قهقرایی فاصله بگیرد.

وی افزود: مرحوم بونو بیشتر به شیوه عملی گرایش و به فلسفه نگاهی ابزاری داشت و از این نظر بسیار شبیه به امام(ره) بود و همچنین نوعی از ادب عرفانی در وجود مرحوم بونو نهادینه شده، که آن از نوع عرفان عملی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بیان کرد: امام صادق(ع) فرمود:« إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أدّبَ نبیَّه فأحسنَ أدبَهُ ، فلَمّا أکمَلَ لَهُ الأدبَ قال و إنّکَ لَعلَی خُلُقٍ عظیمٍ ثمّ فَوّضَ إلیهِ أمرَ الدِّینِ و الاُمّة لِیَسُوسَ عِبادَهُ؛ خداوند عزّ و جلّ پیامبر خود را تربیت کرد و نیکو تربیت کرد و چون ادب را در او به کمال رساند فرمود: «براستی که تو دارای خویی بزرگ هستی». آنگاه کار دین و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره کند.

وی با بیان اینکه مرحوم بونو در جست‌وجوی حقیقت بود، ادامه داد: او گمشده‌ای را دنبال می‌کرد که در جریان معنویت عقل گرایی و عقل گرایی معنویت محور مسئولیت پذیر در مکتب اهل بیت(ع) یافت.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: برخی، عقلانیت را در مقابل معنویت قرار می‌دهند اما در مکتب اهل بیت(ع) نه تنها این دو امر مقابل یک‌دیگر نیستند بلکه به تنهایی ناقص‌اند و مکمل یک‌دیگر می‌شوند.

وی تصریح کرد: وقتی انسان مودب به این آداب شد، آن‌گاه امر تبلیغ دین به او تفویض شد لذا رابطه مرحوم بونو با خداوند یک رابطه حبی بود و در عمر بابرکت خود به حقیقت عرفان و فلسفه رسید.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: برهان حبی دقیق‌‍ترین و لطیف‌ترین برهان در ارتباط و شناخت با حضرت حق است که در ذیل آیه ۷۹ سوره انعام آمده‎‌است:« إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ؛ من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمان‌ها و زمین را آفریده من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم.


 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha