پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فیلم خروج

حوزه/ در نشست خبری فیلم «خروج»، حاتمی‌کیا از ادبیات تند و دادگاه‌گونه جریان‌های سینمایی انتقاد و فرامرز قریبیان هم با دلخوری از فضای حاک بر سینمای ایران، از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا عصر روز جمعه در پردیس ملت، در حالی که تنش‌ها و چالش‌های فراوانی داشت با خداحافظی قریبیان از عرصه بازیگری به دلیل غرض‌وری مسئولان سینمایی پایان یافت.

در ابتدای این نشست خسرو نقیبی، تحلیلگر فیلم، حاتمی‌کیا را از موثرترین فیلم‌سازان بعد از انقلاب خواند و گفت: این فیلم یک تغییر جهت و راه تازه‌ای داشت که ما را یاد سینمای سال‌های قبل حاتمی‌کیا و فیلم «موج مرده» می‌اندازد. پس از سه فیلم اکشن «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام» که فضای اعتراضی و مصلحانه‌ای داشتند، حاتمی‌کیا در این فیلم بارزتر و واضح‌تر این اعتراض را به نمایش می‌گذارد و می‌توان گفت زمانه او را به این نوع طرح موضوع کشانده است.

در ادامه حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که اگر جای کشاورز فیلم «خروج» بود به رئیس‌جمهور چه می‌گفت، بیان داشت: من تمام حرفم را از طریق فیلمم زدم. چه در ۲۰ دقیقه ابتدایی آن و چه در سکانس آخر. درست است که هر چقدر سنمان بالاتر می‌رود، فیلمسازی برایمان سخت‌تر می‌شود و به همان نسبت نگاه ها و توقعات ، با این همه توانستم تمام حرفم را بیان کنم و مشکلات را نشان دادم.

تجربه سام قریبیان بعد از 26 سال

سام قریبان با اشاره به هم‌بازی بودن با پدرش در این فیلم گفت: قهرمان اصلی فیلم آقای قریبیان است و زمانی که با من برای این فیلم تماس گرفتند کمی نگران بودم. چرا که در این فیلم در نقش پدر و پسر نبودیم و ممکن بود برای مخاطب باورپذیر نباشد؛ اما خوشبختانه آقای حاتمی‌کیا از انتخاب خود مطمئن بود و کمک کرد تا من یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های عمرم را دوباره تکرار کنم و پس از ۲۶ سال دوباره رو به روی پدرم بازی کنم.

در ادامه خبرنگاران سعی داشتند سوالاتی چالشی را به دلیل انتخاب موضوع و سرمایه‌گذار آن مطرح کنند، سوالاتی از جمله؛ تحمیلی بودن پایان‌بندی فیلم، زمان ساخت آن و... که حاتمی‌کیا خیلی کوتاه سؤالات بی‌اساس را رد می‌کرد و بیان کرد: من همیشه آنچه را که می‌خواستم، ساخته‌ام، نه اینکه خوشایند دیگرن را ملاک کارم قرار دهم.

از سال ۸۹ تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم

حاتمی‌کیا در پاسخ به دلیل ساخت فیلم در دولت جاری، عنوان کرد: هر دولتی روی کار بیاید، من باز هم به همین شکل فیلم می‌سازم. از سال ۸۹ تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم .در این سال‌ها ایده‌ای که برای فیلمم می‌خواستم شکل نمی‌گرفت، اما در این دوره توانستم آن را بسازم.

در ادامه خبرنگاران با اشاره به رویکرد مسئولان جشنوار نسبت به آثار حاتمی‌کیا، از احتمال بی‌توجهی به فیلم «خروج» پرسیدند و حاتمی‌کیا پاسخ داد: در طول ۳۵ سالی که در سینمای حرفه‌ای فیلم ساخته‌ام دیگر توجه نشدن به فیلم‌هایم برایم عادی است. خوشحال می‌شوم اگر به آنها توجه شود، اما انگار قاعده همیشگی هیئت داوران بر این است که به این جنس آثار اعتنایی نکنند. همان طور که به فیلم «پیراهن یوسف»، «برج مینو» و بعدها نیز به فیلم «چ» توجهی نشد؛ اما زمان نشان خواهد داد چه فیلمی در تاریخ و اذهان مردم باقی می‌ماند.

حاتمی‌کیا با اشاره به لهجه شخصیت‌های فیلم، گفت: از آنجا که زمین‌ها تعاونی بود، افراد مختلفی از نژادها و لهجه‌ها مختلف گرد هم جمع شده بودند و از جانب من به ماجرای داستان اضافه نشده بود و اتفاقاً اینکه نکته کمک کرد که نشان دهیم این اتفاق تنها مربوط به بخشی از ایران نیست و ممکن است در هر جا رخ دهد.

سر و صدای یک خبرنگار و واکنش حاتمی کیا

در ادامه خبرنگاری با ایجاد سر و صدا به حاتمی‌کیا اعتراض کرد که حاتمی‌کیا بر خلاف گفته‌اش که برای مردم فیلم می‌سازد اما فیلم «خروج» در بین آرا مردمی نیست. کارگردان «خروج» این اتفاق را بیشتر شبیه شوخی دانست و تاکید کرد: ای کاش بعداً هیئتی تشکیل شود و کسانی که در سال‌ها کارت جشنواره دست‌شان بود را بررسی کنند. متاسفم که این را می‌گویم فکر نمی‌کردم تحمل دوستان آنقدر کم باید که در این دوره مهندسی به ظاهر ساده، اما در اصل پیچیده‌ای انجام دهند. انگار به قانون تبدیل شده که این آثار دیده نشود و من همه چیز را به زمان ارجاع می‌دهم، زیرا تنها زمان است که نشان می‌دهد کدام فیلم در تاریخ و اذهان مردم می‌ماند. و کدام فیلم پاک می‌شود.

در جشنواره انگار وارد فضای فشار شب اول قبر می‌شوم

حاتمی‌کیا، در پاسخ به این سوال که «نگران نبودید با توجه به گستردگی رسانه‌های وابسته به دولت مورد هجمه واقع شوید»، خاطرنشان کرد: طیف رسانه‌ها خیلی گسترده است و این بد نیست. ممکن است عده‌ای فیلم خروج را دوست داشته باشند و عده‌ای خیر. این ناراحتی ندارد، اما از بی ادبی برخی افراد و جریان‌ها ناراحتم. گناه ما کارگردان‌ها چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا جنس رفتارها و حرف‌ها بیشتر شبیه دادگاه است تا رسانه؟ این همه بی‌حیایی چرا باید وجود داشته باشد؟  لذت می برید که بگویید دهه من تمام شده و باید بروم؟ خب علی حاتمی از دنیا رفت، الان جای او پر شده است؟! اگر ما کنار برویم باعث خوشحالی شماست؟ من از این فضا دلخورم. فضایی که سال به سال بدتر می‌شود و با حضور در جشنواره انگار وارد فضای فشار شب اول قبر می‌شوم.

وی افزود: تنش ایجاد می‌کنند تا از واکنش ما به خواسته خود برسند. بیایید کمی انصاف داشته باشیم و به کنار هم بودن افتخار کنیم. ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم و من عمرم را برای هر فیلمم گذاشتم، چرا با ما درست برخورد نمی‌شود؟

قریبیان با دلخوری رفت

در بخش دیگری از این نشست، فرامرز قریبیان، «خروج» را بهترین فیلم خود با تم اعتراض خواند و خاطرنشان کرد: من نقش‌های معترض را دوست دارم چه زمانی که در فیلم خاک به ارباب اعتراض می‌شد و چه بعد از انقلاب در فیلم‌های سفیر، سناتور و... تا اینکه به فیلم «خروج» رسیدم. من در نقش‌های معترض زیادی بازی کردم و خروج بهترین آنهاست؛ چرا که خود من نیز  در حال حاضر یک «بخشی»(کاراکتر اصلی فیلم) هستم.

قریبیان با اشاره به اتمام فعالیت بازیگری‌اش گفت: همکاری من با «خروج» به دلیل زیبایی فیلم نامه شکل گرفت و امروز باید بگویم این آخرین فیلم من بود و از بازیگری خداحافظی می‌کنم. که اینجام باید بگویم این آخرین فیلم من بود و خداحافظی می کنم. چرا که دیگر حوصله این همه غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.

گفتنی است نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور کارگردان، حبیب‌والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، سام قربیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوه‌های ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه)، خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو عصر جمعه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    0 0
    با سلام فرامرز قریبیان یکی از بهترین بازیگرانی است که می شناسم نباید گذاشت یک ارزش مهم حذف شود
  • محمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    0 0
    خب وقتی حاتمی کیا می خواد دل دو طیف چه روشنفکر چه انقلابی رو به دست بیاره باید سختی هایی متحمل بشه طبیعیه
  • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    0 0
    کاش مطلبی هم درباره بی اخلاقی رسانه ها می زدید
  • طلبه آملی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    0 0
    حاتمی کیا مردی برای تمام فصول