جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان در خطبه نماز جمعه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفته و اشاره کردند: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، تغییراتی در جهان به وجود آورد و موجب تحول بزرگی در ایران شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه بار دیگر بر مخالفت با معامله قرن تأکید کرده و گفتند: فلسطین سرزمین مقدس و از تمامی معامله ها با ارزش تر است و بی توجهی و کوتاهی در حق آن، خیانت به امت، تاریخ آن و ارزش های دینی و ملی آن است.

سید فضل الله: ملت های عربی و اسلامی منتظر موضع گیری عملی و جدّی علیه معامله قرن هستند

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه نماز جمعه بیروت اشاره کرد: مردم لبنان بعد از صدور بیانیه وزارتی، منتظر رأی اعتماد مجلس نمایندگان به دولت هستند تا مرحله جدید آغاز شود و دولت اقدام به حل بحران های کشور در زمینه اجتماعی، معیشتی، اقتصادی و مالی نماید.

وی افزود: ما از دولت نمی خواهیم که بعد از این همه سال فساد، چپاول و سوء مدیریت، معجزه کند و گمان نمی کنیم لبنانی هایی که به خیابان ها ریختند و از درد و رنج خود گفتند، انتظار داشته باشند که دولت در این شرایط سخت بتواند طی صد روز بحران ها را حل و فصل کند.

سید فضل الله اولویت هایی که مردم بر آن تأکید دارند را جلوگیری از چپاول، فساد، سهمیه بندی و باند بازی و حل مشکل برق دانست و گفت: رسیدگی به این امور اعتماد را به دولت بر می گرداند و داخل و خارج را به کمک آن حل بحران های دیگر تشویق می کند.

امام جمعه بیروت از تمامی قدرت های سیاسی موافق و مخالف دولت خواست دست از تسویه حساب ها بردارند و به همکاری برای نجات کشور از بحران روی بیاورند.

سید فضل الله در بخش دیگر خطبه با اشاره به اینکه واکنش ها در مخالفت با معامله قرن ادامه دارد و هفته پیش اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با این معامله مخالفت کردند، گفت: ملت های عربی و اسلامی منتظر موضع گیری عملی و جدّی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه فلسطینی ها در دو  عملیاتی که در قدس علیه سربازان دشمن صهیونیستی انجام دادند، مخالفت خود را با این معامله اعلام کردند، افزود: فلسطینی ها علی رغم تمامی فشار ها و چالش هایی که علیه آنان صورت می گیرد، هرگز اجازه نخواهند داد، این معامله اجرایی شود و آنچه موجب ناراحتی است، استمرار عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل است که موجب تضعیف موضع فلسطین و تمامی ملت های مخالف این معامله می شود.

خطیب جمعه بیروت به مسائل عراق پرداخت و گفت: تلاش ها برای وارد کردن این کشور در آتش فتنه داخلی که منجر به تضعیف وحدت و جایگاه آن در منطقه می شود، ادامه دارد، لذا ما عراقی ها را به آگاهی و بازگشت به وحدت در مقابله با هرگونه تجزیه و چند دستگی دعوت می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد تعیین نخست وزیر جدید و اظهارات وی قبل از انتخابش، آغاز راه تحقق آرمان های عراقی ها در تشکیل دولتی خالی از فساد، چپاول و بی توجهی به منافع شهروندان و حق آنان در زندگی باکرامت باشد.

شیخ دعموش: انقلاب اسلامی جهان را تغییر داد و تحول بزرگی در ایران به وجود آورد

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه نماز جمعه تأکید کرد: پیروز انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی،  تغییراتی در جهان به وجود آورد و موجب تحول بزرگی در ایران شد.

وی ادامه داد: طی ۴۱ سال گذشته علی رغم محاصره، تحریم ها، چالش ها و فشار های مختلف که ایران از زمان پیروزی انقلاب تا امروز با آن مواجه بوده، امروز توانسته در تمامی سطوح سیاسی، علمی، تکنولوژی، پزشکی، دارو، صنعت، کشاورزی، دفاعی و زمینه های نظامی و غیر آن پیشرفت کند.

عضو ارشد حزب الله با بیان اینکه این انقلاب قبل از ایجاد تحولات در سطوح مادی، موجب تحولات معنوی دینی بزرگی در سطح دینی، روحی، اسلامی و ارزش ها، فرهنگی، اخلاقی و رفتاری شد، افزود: انقلاب اسلامی به گفته امام خمینی دین را زنده کرد و ملت ایران و ملت های دیگر را به التزام به ارزش های دین، اخلاق و آموزه های دین واداشت و بسیاری از ملت هایی که به التزام دینی روی آوردند، مدیون این امام عظیم هستند.

وی در خصوص امور داخلی لبنان گفت: بعد از صدور بیانیه وزارتی انتظار می رود که دولت گام های لازم را برای اجرای اصلاحات و حل بحران های مالی و اقتصادی بردارد و بعد از کسب رأی اعتماد برای به دست آوردن اعتماد مردم، اقدامات عملی سریعی انجام دهد.

شیخ یاسین: باید اصلاحات اجرا شود و اموال به غارت رفته بازگردد

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور در خطبه نماز جمعه از دولت خواست برای انجام پرونده اصلاحات و اجرایی کردن آن تسریع کند.

وی افزود: ما قبل از هر چیز خواهان بازگشت اموال به غارت رفته هستیم؛ چرا که بازگشت این اموال موجب استقرار مالی کشور می شود.

شیخ یاسین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت ایران و مسئولین آن تبریک گفت، دخالت ترکیه را محکوم و از وحدت موضع فلسطینی و عملیات آن تشکر کرد.

شیخ خطیب: فلسطین سرزمین مقدس و بی توجهی به آن خیانت است

شیخ علی خطیب نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بیانیه وزارتی دولت جدید را طرحی اقتصادی دانست که موجب کاهش بحران معیشتی و اجتماعی می شود، جلوی تورم و احتکار را می گیرد و لبنان را از پیامد های فشار ها و تحریم ها نجات می دهد.

وی اشاره کرد: اولین گام در جهت بازگرداندن اعتماد شهروندان به دولت با آزاد گذاشتن دست دستگاه قضائیه و بازرسی در عمل به وظایف خود و بازگردان اموال به غارت رفته و مبارزه با فساد، رشوه خواری و هدر رفتن اموال است.

شیخ خطیب تصریح کرد: بیانیه وزارتی باید در جهت ثوابت ملی که امنیت، استقرار، زندگی مشترک و وحدت لبنان را حفظ کرده، تلاش کرده و با اسکان و تمامی انواع عادی سازی روابط با اسرائیل را رد کند.

 نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان بار دیگر معامله قرن را محکوم کرد و آن را لکه ننگی بر پیشانی امت دانست و گفت: فلسطین سرزمین مقدس و از تمامی معامله ها با ارزش تر و بزرگتر است و بی توجهی و کوتاهی در حق آن، خیانت به امت، تاریخ آن و ارزش های دینی و ملی آن است.

وی ضمن قدردانی از موضع یکپارچه فلسطینی ها در مخالفت با این معامله، مسئولیت دینی و اخلاقی حمایت از ملت فلسطین را متوجه آزادگان و انسان های شریف امت دانست.

شیخ حبلی: فلسطین سرزمین وقفی است و هیچ حق ندارد آن را تجزیه کند

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت لبنان خواستار استفاده از اقدام ترامپ در رونمایی از معامله قرن در جهت تقویت وحدت ملی میان قدرت ها و گروه های فلسطینی شد و گفت: بهترین واکنش به توطئه آمریکایی صهیونیستی، افزایش وحدت داخلی و اجماع فلسطینی ها حل محور مقاومت به عنوان تنها گزینه برای شکست توطئه های دشمن، است.

وی افزود: این توطئه ها به فضل اراده ملت مقاوم فلسین و پایداری آن در راه مقاومت، جانفشانی و ایثار به شکست خواهد انجامید و موجب باز پس گیری تمامی اراضی فلسطین خواهد شد.

شیخ حبلی موضع گیری ذلّت بار عربی را دلیلی بر شراکت آنان با دشمن صهیونیستی آمریکایی در اجرای معامله قرن دانست و گفت: هدف از این معامله پایان دادن به فلسطین و مسئله آن است.

روحانی اهل سنت تأکید کرد: فلسطین سرزمین وقفی است و هیچ کس ندارد از آن عقب نشینی کند یا آن را تاج و تخت مبادله کند.

وی افزود: نبرد ما با منافقینی است که مدّعی عرب و اسلام هستند و فلسطین را می فروشند و علیه ملت آن توطئه می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha