پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدرضا برته

حوزه/ مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه گفت: امروز بیش از ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون نفر از جمعیت جهان یعنی چیزی بالغ بر ۳۳ برابر جمعیت ایران از شبکه های مجازی استفاده می کنند و در آن فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته در جمع مسئولان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم اظهارکرد: اگر بخواهیم نگاهی به آمارها در فضای مجازی داشته باشیم باید بگویم در حال حاضر جمعیت دنیا حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفراست که ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون آن دارای موبایل می باشند.

این مدرس حوزه علمیه قم افزود: از این جمعیت ۳ میلیاردو ۸۰۰ میلیون نفر به اینترنت متصل و از این آمار بیش از ۲ میلیاردو ۷۸۰ میلیون نفر از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های متفاوت، استفاده می کنند. آنچه به ما به عنوان طلاب و فضلای حوزه های علمیه و مبلغین مکتب امام صادق(ع) مربوط می شود، آن است که در این فراوانی محتوایی که وجود دارد کجای قصه هستیم و چه سهمی از آن را برعهده داریم؟.

حجت الاسلام و المسلمین برته ادامه داد: آیا وظیفه ما به عنوان یک مبلغ همین فضای حقیقی و تبلیغ چهره به چهره است؟ نباید به فضای مجازی و دغدغه هایی که در آن ذهن و اندیشه میلیون ها هم نوع مان را درگیر کرده است حضوری مفید و اثر بخش داشته باشیم؟

وی با طرح این سوال که آیا می دانید، فراوانی محتوا در اینترنت ایران و نوع آن چیست؟ تصریح کرد: سه اولویت اصلی که در اینترنت ایران وجود دارد و جامعه پیگیر آن هستند شامل؛ «بیشترین تعارض و ارزش ها مثل خانواده، جایگاه واقعی آن، اشکال آن»، «جامعه، گروه های مرجع، سلبریتی ها»، «گسست های فرهنگی» مواردی است که فراوانی محتوای اینترنت ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه تأکید کرد: آیا ما در این عرصه ها اقدامی کرده ایم؟ برنامه عملیاتی داشته ایم؟ آیا لسان قوم را می دانیم؟ به نظرم بهترین جواب خیر است یا اینکه بگویم به آن اندازه که لازم و ضروری است جدّی ورود نکرده ایم.

وی به تربیت افسران رسانه ای در حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به این دغدغده ها واهمیت موضوع به دنبال تربیت افسران رسانه ای حوزه هستیم که ان شاءالله این اتفاق مبارک  انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین برته گفت: با آمدن رسانه های مجازی به سختی می توان خبری به مخاطب رساند که قبل از ما نشنیده باشند، لذا باید چتر رسانه ای حوزه گسترده تر شود. ما علاوه بر اینکه به عنوان رسانه رسمی حوزه در کشور مطرح شدیم، به عنوان رسانه شیعی در خارج از کشور نیز جای خود را باز کرده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه حوزه در عراق، سوریه، لبنان و مصر منبع خبری دارد که این نشان دهنده گسترش چتر رسانه ای حوزه است.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه گفت: ما متاسفانه افسران رسانه ای در حوزه تربیت نکرده ایم و در ابتدا فکر می کردیم که سازمان باید این کار را انجام دهد، اما در جمع بندی های بعدی به این نتیجه رسیدیم که سازمان باید کار تربیت نیروی انسانی را انجام دهد و تربیت افسران رسانه ای به همت خود طلاب انجام شود، به همین منظور کارگاه های سواد رسانه ای را در سراسر کشور برگزار کردیم تا طلاب ما به توانمندی های رسانه ای دست پیدا کنند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha