جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سبحانی

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی همدان گفت: انقلاب اسلامی ایران برخلاف سایر انقلاب‌های مدرن از سبقه فرهنگی و ایدئولوژیکی برخوردار بود لذا بسیاری از پیش‌داوری‌های تحلیل‌گران را به چالش کشاند.

حجت‌الاسلام جلال سبحانی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی همدان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم است، اظهار کرد: در حقیقت وقوع انقلاب اسلامی ایران در ده‌های پایانی قرن بیستم یکی از پدیده‌های مهم و بزرگ تاریخ را رقم زد.

وی ادامه داد: به طوریکه در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی موجبات بهت و حیرت تحیل‌گران و صاحب‌نظران علوم سیاسی را فراهم کرد چراکه این انقلاب برخلاف سایر انقلاب‌های مدرن از سبقه فرهنگی و ایدئولوژیکی برخوردار بود لذا بسیاری از پیش‌داوری‌های تحلیل‌گران را به چالش کشاند.

حجت‌الاسلام سبحانی خاطرنشان کرد: در حوزه عمل تحولات زیرساختی و بنیادی در ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران را به دنبال داشت و نیز موازانه قوا را در خاورمیانه و شمال آفریقا متحول کرد.

وی اضافه کرد: از لحاظ الگوبرداری نیز انقلاب اسلامی ایران جرقه جنبش‌های مردمی و اجتماعی گسترده‌ای را در جهان اسلام و ملل مستضعف آغاز کرد و الگوی رفتاری و عملی بسیاری از جنبش‌های مردمی شد که تبعات آن همچنان ادامه دارد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی همدان در پاسخ به پرسشی مبنی بر لزوم تببین آرمان‌های انقلاب و عوامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی، اذعان کرد: آرمان‌های انقلاب اسلامی را باید از منابعی دریافت کرد که سخنان امام خمینی(ره) و شعارهای مردم در دوران پیروزی انقلاب اسامی که مهم‌ترین منبع برای آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه شعار اصلی مردم ایران استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود و این تبلور تمام شعارها و آرمان‌های ملت ایران است، ادامه داد: باید بدانیم که استقلال در ابعاد مختلف در زمان پهلوی وجود نداشت و به طور کامل در اختیار آمریکا بود و در بعد فرهنگی نیز  آنچه که ترویج می‌شد، تلفیق فرهنگ باستنانی و فرهنگ غرب در مقابل اسلام بود ودر بعد اقتصادی در هر امری به بیگانه محتاج بودیم.

اخلاق اسلامی؛ آرمان اصلی انقلاب است

حجت‌الاسلام سبحانی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در بخش اعظم استقلال موفق بوده، گفت: آزدی واژه دوم شعار ملت ایران بود که امام خمینی(ره)، شهید مطهری و رهبر انقلاب به عنوان رهبران فکری انقلاب اسلامی نظرات شفاف و روشن درباره آزادی داشتند و همواره به آن توجه داشتند اما فراز و نشیب دراین مسیر بسیار بود و مشاهده می‌کنیم که فعالیت گروه‌های ضد انقلابی دراوایل انقلاب و حوادث بعد از ان باعث شدند انقلاب اسلامی در مسیر طبیعی خود  قرار نگیرد.

وی جمهوریت را به عنوان شعار دیگر ملت ایران عنوان کرد که در سخنان امام خمینی(ره) به وضوح درباره آن سخن گفته شده و عنوان کرد: اسلامیت رکن اساسی و پایه فکری انقلاب اسلامی است و باید توجه کرد که آرمان اصلی انقلاب بود که اسلام ناب با همه جامعیت آن در جامه مورد توجه قرار گیرد؛ لذا اگر اسلام در همه ابعاد محقق شود به همه آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب دست پیدا خواهیم کرد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی همدان با تأکید بر اینکه توجه به اخلاق اسلامی و معنویت آرمان مهم انقلاب اسلامی است، تشریح کرد: یکی از صاحب‌نظران غربی این گونه درباره انقلاب اسلامی گفته که «این انقلاب به نام خدا و منحصر به فرد است، به گونه‌ای که بعد از انقلاب فرانسه دیگری نبوده که معنویت در آن حاکم باشد و حرف اصلی را بزند» باید توجه کرد که بسیاری از تحلیل‌گران غربی خودشان بر این امر اذعان داشته‌اند.

وی افزود: اسلام به عنوان مبنای انقلاب دینی اخلاق محور است و  اخلاق اسلامی،  محور اصلی بعث رسول اکرم(ص) است؛ لذا با توجه به اینکه دین اسلام اخلاق محور است، انقلاب اسلامی نیز باید اخلاق محور باشد و اگر جامعه در مسائل سیاسی، اقتصادی و غیره قائل به اخلاق اسلامی باشد، آرمان‌های انقلاب اسلامی را به منصه ظهور خواهد گذاشت.

در جامعه اسلامی اخلاق حرف اول را می‌زند

وی خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی، اخلاق محوری باید حرف اول را بزند ولی در حال حاضر متأسفانه  اینطور نیست درحالیکه در عملکرد بسیاری از جناح‌ها مشاهده می‌شود که اخلاق به مذبح برده می‌شود و این  خواسته انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نیست و نکته حائز اهمیت این است که اگر همه انبیاء الهی در یک جا جمع شوند در هیچ امری در بین آنها اختلاف وجود نخواهد داشت چراکه همه آنها یک هدف را دنبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام سبحانی با بیان اینکه  این امر یکی از آسیب‌هایی است که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند لذا در فضای فرهنگی باید بیش از پیش اخلاق مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: از انقلاب اسلامی انتظار می‌رود در عملکرد خود در حوزه‌های مختلف اعم از جناح‌ها، مسئولین فرهنگی و دیگر حوزه‌ها به اخلاق اسلامی بها دهند که  حداقل  اقدام در این حوز این است که در طرح موضوع و مسائل به اخلاق توجه شود.

ایجاد بستر مناسب فرهنگی باعث نفوذ آموزه‌های دینی در قلب جوانان می‌شود

وی بیان کرد: اگر به سهم اخلاق در دین اسلام توجه نشود، آسیب مهمی متوجه انقلاب اسلامی ا خواهد بود؛ لذا باید در سخنرانی‌ها، منابر وموضع گیری‌ها سهم بالایی برای اخلاق اسلامی قائل بود و جامعه حول اخلاق اسلامی عمل کند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه‌ها چه اقداماتی در جهت ارتقاء فرهنگ و رشد معنویت انجام داده‌اند، ابراز کرد: دانشگاه‌ها نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامی رشد فرهنگی چشم‌گیری داشته‌اند و مشاهده می‌کنیم که  نماز به عنوان واجب الهی در آن زمان به سختی اقامه می‌شد و این در حالی است که امروزه شاهد حضور صدها نفر معتکف دانشجو برای امر مستحب هستیم و فضای دانشگاه‌اکنده از معنویت است.

 وی با بیان اینکه دانشجو و نسل جوان دارای وجود پاک است و عوامل معنویت در فطرت انسان نهفته است، اذعان کرد: با توجه به این موضوع برای رو آوردن به خداوند، دانشجو دارای آمادگی است البته باید بسترسازی مناسب در جامعه انجام شود که خوشبختانه از سوی نظام جمهوری اسلامی  اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است اما از سوی دیگر آسیب‌هایی نیز وجود دارد که نباید برآنها چشم‌پوشی کرد لذا این آسیب‌ها باید به حداقل برسد که در این صورت پیام آموزه‌های دینی به راحتی در قلب جوان رسوخ پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این است که بین معرفت دینی و احساس دینی تفاوت وجود دارد، گفت: ۹۰ درصد دانشجویان دارای احساس دینی و بر باورهای مذهبی معتقد هستند، اما سطع معرفت دینی در افراد متفاوت است؛ لذا کار فرهنگی در دانشگاه باید در جهت ارتقاء معرفت دینی دانشجویان باشد و احساس دینی باید نخست حفظ شود و در گام دوم ارتقای پیدا کند؛ از این رو تعمیق معرفت دینی خالص باید هدف اقدامات فرهنگی در دانشگاه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha