سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام افلاکیان

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی معنویت در دنیا در همه عرصه‌ها در حال فراموش شدن بود به ویژه به لحاظ فرهنگی که جامعه دچار خلأ بزرگی شده و مردم را از وضعیت حکومت ناراضی کرده بود.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم افلاکیان، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی نه تنها اثری پایدار بر تاریخ معاصر ایران بر جای گذاشت، بلکه دامنه‌های آن جوامع دیگر را نیز در معرض دگرگونی قرار داد.

وی ادامه داد: این اثرات آن گونه بود که بعد از گذشت ۴دهه هنوز بررسی‌ها و پژوهش‌های فراگیری از حیث کمی و کیفی درخصوص این تحول شگرف در ایران از سوی بسیاری از کشورهای جهان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام افلاکیان اذعان کرد: علی‌رغم همه پژوهش‌ها هنوز همه ابعاد انقلاب اسلامی به ویژه اثرات پایدار آن که در واقع فصول مقوم انقلاب اسلامی و متمایزکننده آن از سایر پدیده‌های اجتماعی و سیاسی است، مورد بررسی جامع و کامل قرار نگرفته است.

وی درباره اهداف انقلاب اسلامی بیان کرد: با مراجعه به بیانات و سخنرانی‌های امام خمینی(ره) که باعث برانگیخته شدن مردم و تبعیت از امام خمینی(ره) شد می‌توان به اهداف انقلاب اسلامی پی برد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان افزود: نقطه ثقل آرمان‌های امام که در سخنان ایشان مورد توجه قرار دارد، این است که علاوه بر تلاش برای رشد اقتصادی، تعالی معنوی جامعه هدف والای انقلاب اسلامی است، چرا که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی معنویت در دنیا در همه عرصه‌ها در حال فراموش شدن بود به ویژه به لحاظ فرهنگی که جامعه دچار خلأ بزرگی شده و  مردم را از وضعیت حکومت ناراضی کرده بود.

 وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در سخنرانی‌ها و مواضع خود نسبت به رژیم پهلوی این امر را مورد تأکید قرار داد و نباید از این غافل شد که ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب  معنوی بود و این به این معنا نیست که امام خمینی(ره)، آرمان‌های اقتصادی  را مورد توجه قرار نداد، بلکه قوانین اسلامی در جامعه حاکم شود و اگر قوانین اسلامی به طور کامل اجرا شود، استقلال، آزادی و جمهوری نیز به خوبی تحقق خواهد یافت و در نتیجه رشد فزاینده‌ای در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادی خواهیم بود.

معنویت بستر رشد اقتصادی را فراهم می‌کند

حجت‌الاسلام افلاکیان خاطرنشان کرد: اگر معنویت رشد پیدا کند، بسترساز رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی خواهد بود و بستر مناسبی که می‌تواند از آن عدالت اجتماعی خارج شود و پیشرفت اقتصادی را برای جامعه رقم بزند، معنویت اسلامی است.

وی بیان کرد: این آرمان در انقلاب اسلامی به خوبی مطرح شد و خوشبختانه مسیر رو به پیشرفت را طی کرد و به موفقیت‌های بزرگی دست یافت، لذا حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ در عرصه‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی غیر قابل انکار است.

 مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان با اظهار بر اینکه  باید با سرعت بیشتری در معنویت  پیش رفت، گفت:  ظرفیت نظام جمهوری اسلامی برای رشد معنویت بیش از اقداماتی است که تاکون انجام شده است.

در دانشگاه‌ها فضای امن فکری وجود دارد

حجت‌الاسلام افلاکیان با بیان اینکه نادیده گرفتن اخلاق اسلامی در جریانات سیاسی باعث ایجاد تنش‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران شده است، تأکید کرد: در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نکته حائز اهمیت این است که تنزلات اخلاقی در برخودهای سیاسی و اجتماعی، در پیشرفت مسیر انقلاب اسلامی توقف ایجاد می‌کند، چراکه وجود معضلات اخلاقی در جامعه باعث ایجاد تنش بسیار می‌شود.

وی بیان کرد: این امر باعث ناامیدی مردم نسبت به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی می‌شود، درحالی که این گونه نبوده است و راهکار بازگشت جریانات سیاسی و فرهنگی به اخلاق اسلامی است.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان عنوان کرد: دانشگاه‌ها در عرصه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی بسیار خوب عمل کرده‌اند و هم‌اکنون فضای امن معنوی در دانشگاه‌ها حاکم است، درحالی که در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان با تبلیغات ضد دینی مواجه بودند و  فعالیت گسترده کمونیست ها در دانشگاه‌ها نمونه بارز آن است.

وی تصریح کرد: در آن دوران تفکرات الحادی به شدت القائات منفی در ذهن دانشجو ایجاد می‌کرد، به گونه‌ای که دانشجو به هنگام ورود به دانشگاه با بمباران منفی فکری برخورد می‌کرد، لذا فضای امن فکری برای دانشجو ایجاد نمی‌شد، اما خوشبختانه امروزه فضای مثبت ومعنوی وجود دارد.

دانشگاه‌ها از انفعال و انزوا خارج شوند

وی با بیان اینکه حضور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها بستر مناسب را برای ایجاد  امنیت فکری دانشجو آماده کرده است، گفت: برگزاری نماز جماعت توسط دانشجویان، فعالیت هیئات مذهبی، اعتکاف‌های دانشجویی، اردوهای جهادی، تشکیل کلاس‌های معارف ظرفیتی ایجاد کرده که دانشجویان در این کلاس‌ها شبهلات خود را مطرح کنند و دیگر فعالیت‌های دینی و فرهنگی که در دانشگاه‌ها  از جمله اقدامات مطلوبی است که دانشگاه را به سمت ارتقاء معنویت سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام افلاکیان با تأکید بر اینکه متأسفانه روزمرگی باعث شده تا به این دستاوردها توجه نشود، اذعان کرد: به دلیل اینکه انقلاب اسلامی دارای آرمان بزرگی است، توقع بر این است که اقدامات بسیار بزرگی در این جهت انجام شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه هدایت فکری جامعه  را برعهده دارد، افزود: دانشگاه‌ها در نظام اسلامی باید هدایت فکری داشته باشند، درحالی که هم‌اکنون دانشگاه‌ها دچار انفعال و وقفه شده‌اند، لذا باید از حالت انفعال کنونی خارج شوند.

وی افزود: دانشگاه باید نقش خود را در هدایت فکری جامعه به خوبی ایفا کند و نباید گرفتار روزمرگی و بروکراسی اداری شود، چراکه این باعث شده تا از نقش اصلی خودغافل شوند و تصور کند آموزش نقش اصلی دانشگاه‌ها است، درحالی که نقش اصلی دانشگاه، ارتقاء فرهنگ است .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha