پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر رفیع الدین اسماعیلی

حوزه/ رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب ضمن تحلیل جشنواره فیلم فجر امسال تصریح کرد: متاسفانه نفرت، سیاهی و خشونت موجود در برخی از فیلم ها، بسیار آزار دهنده است و مشخص نیست توجیه هیئت انتخاب برای حضور این آثار در بخش مسابقه جشنواره چه بوده است.

دکتر رفیع الدین اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که فیلم های جشنواره فجر امسال به جز معدود آثاری ، نتوانسته انتظاری که از سینمای انقلاب اسلامی داریم را برآورده سازد، اظهار داشت: متاسفانه همچنان تعداد فیلم های خوب و قابل قبول در سینمای کشور اندک است و حال آن که در جشنواره فیلم فجر همین امسال شاهد نمایش برخی از فیلم ها بودیم که سرشار از خشونت و سیاهی و قتل و کشتار است و اساساً معلوم هم نیست که با چه توجیهی برای حضور در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شده اند.

وی افزود: سؤال بنده به عنوان یک مخاطب پیگیر سینمای ایران این است که واقعاً هدف سازندگان این قبیل آثار از نمایش این همه سیاهی و کثافت چیست و حال آن که ما در کشورمان سوژه های بسیار خوبی داریم که معمولاً مغفول واقع می شوند و کمتر کسی به سراغ آن ها می رود.

"درخت گردو" ؛ سوژه ای جذاب با فرمی قابل قبول

منتقد و تحلیلگر سینمای ایران همچنین به بیان نظر خویش در خصوص برخی از فیلم های شاخص سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: یکی از فیلم های خوب امسال که سوژه جذابی نیز داشت، فیلم "درخت گردو" ، ساخته آقای محمد حسین مهدویان است که سوژه ای را انتخاب کرده بود که مردم ما چندان از آن اطلاعی نداشتند و آن هم مربوط به جنایت عراق در بمباران شیمیایی سردشت در دوران دفاع مقدس بود.

وی افزود: هر چند نوعی تلخی بی پایانی در این فیلم وجود داشت اما از حیث سوژه و به خصوص نیاز سینمای ایران به ساخت این قبیل فیلم ها، کار قابل تقدیری بود، ضمن آن که انصافاً بازی پیمان معادی در این فیلم جذاب و تکان دهنده بود و از حیث فرمی نیز کارگردان قابلیت های خود را بار دیگر در این اثر نشان داد.

"آبادان یازده 60"؛ روایتی دیگر از مقاومت  

اسماعیلی همچنین با بیان این که فیلم سینمایی "آبادان یازده 60 " ساخته آقای مهرداد خوشبخت نیز از حیث سوژه یک فیلم خوب و جذاب بود، گفت: ما همیشه درباره خرمشهر زیاد شنیده بودیم اما این که آبادان که در نزدیکی خرمشهر است ، چگونه توانست مقاومت کرده و در نهایت از حصر خارج شود، چندان در این باره نشنیده بودیم و یا کمتر فیلمی به این موضوع پرداخته شده بود.

وی افزود: از سویی این که یک رسانه مثل رادیو نفت آبادان چقدر در یک جنگ می تواند مهم و اثرگذار باشد و به عاملی تبدیل شود که توجهات را برانگیخته و مانع از سقوط شهر شود، خیلی جذاب برای مخاطب ایرانی است، هر چند که البته به نظر می رسد این فیلم، یک مقدار شبیه فیلم تلویزیونی شده است.

"خروج" و انتظاری که برآورده نشد

رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین بیان داشت: بیستمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان "خروج" نتوانست آن انتظاری که از این سینماگر شاخص و کاربلد سینمای ایران داشتیم را برآورده سازد؛ به هر حال از کسی که آثار شاخصی چون "دیده بان"، "از کرخه تا راین" و" آژانس شیشه ای" در کارنامه اش وجود دارد ، انتظار دیگری می رفت که در این فیلم محقق نشد.

وی افزود: البته خروج، با وجود داشتن سوژه خوب، اما قصه خیلی جدی نداشت ولی با این حال نسبت به برخی فیلم های دیگر جشنواره فیلم قابل قبولی بود هر چند که نسبت به خود حاتمی کیا فیلم خوبی نبود.

نااُمیدی و کثافت در آخرین ساخته کیمیایی

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین ساخته مسعود کیمیایی ابراز داشت: فیلم "خون شد " همچون چند فیلم اخیر کیمیایی نشان داد که گویا دیگر هیچ رشدی در کار او وجود ندارد و تنها شاهد پسرفت هستیم و به خصوص در این فیلم یک فضای کاملاً ناامید و کثیف برای مخاطب ترسیم می شود و همه اش خون و کشتار و قتل می بینیم به طوری که انسان تعجب می کند که چرا اصلاً چنین فیلمی برای حضور در جشنواره انتخاب شده است.

فیلمی اُمیدوارکننده از "سعید ملکان"

اسماعیلی همچنین با اشاره به موفقیت "سعید ملکان" در ساخت فیلم سینمایی "روز صفر" گفت: این فیلم هم دارای سوژه جذابی بود و فارغ از این که در فرم و محتوا چگونه بوده، خود این مساله نشان دهنده هوشمندی کارگردان و تیم سازنده اثر است که از این منظر باید به ایشان تبریک گفت.

وی با اشاره به اهمیت وجود قهرمان و قصه جذاب در یک فیلم سینمایی افزود: از ویژگی های این فیلم این بوده که قهرمان داشته و مخاطب با آن همذات پنداری می کند، هر چند که الگوی قهرمانش بیشتر شبیه فیلم های آمریکایی از آب درآمده است.

وی همچنین در خاتمه گفت: البته ما اگر با تولیدات هالیوود این اثر را مقایسه کنیم، جلوه های ویژه آن چندان جذاب نیست و در این قسمت شاید بهتر می شد عمل کرد اما در مجموع در قیاس با برخی فیلم های جشنواره مثل "تعارض" و "عامه پسند" و غیره واقعاً فیلم خوبی است ، حداقل این که سوژه های خوب مربوط به ایران و هویت انقلابی را مدنظر قرار داده است، هر چند که قبول دارم از حیث فرمی ، کارگردان و تیم سازنده بهتر می توانست عمل کند.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha