جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نیجریه1

حوزه/ شیخ زکزاکی رهبر بزرگ شیعیان نیجریه و سفیر پیام مکتب امام راحل بیش از ۴ سال است که در زندان دولت نیجریه به سر می برد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شیخ ابراهیم زکزاکی در آغاز جوانی اش که حدود ۲۳ سال سن داشت در سال ۱۹۸۰ م برای نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر می کند.

وی قبل از آمدن به ایران تنها تصاویر و اخباری را از رویداد انقلاب اسلامی در ایران توسط رسانه های غربی مخابره می شد را دنبال کرده و در حالی که در دانشگاه به فعالیت های اسلامی می پرداختند انجمن اسلامی نیجریه را تشکیل می دهد.

ابراهیم زکزاکی بعد از دیدار با امام خمینی(ره) به خودش قول می دهد که پیام امام خمینی(ره) را به مردم نیجریه برساند .و حالا بعد از گذشت ۴۰ سال، دستاورد تلاش های بی وقفه این عالم مجاهد که زندگی و عمر خود را وقف نشر اسلام و فرهنگ ناب تشیع در نیجریه کرد شیعه شدن میلیون ها نیجریه ای است.

امروزدر چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این مرد بزرگ و سفیر پیام مکتب امام راحل بیش از ۴ سال است که در زندان دولت نیجریه به سر می برد.

نگاهی بر اقدامات ایران در حمایت از شیخ زکزاکی 

از آنجا که شیخ زکزاکی با الهام از انقلاب اسلامی ایران به دنبال تحقق انقلاب فکری فرهنگی و به تبع آن سیاسی در کشور خود نیجریه بود و همواره روابط تنگانگ و نزدیکی با ملت و مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران داشت پس از بازداشت ایشان ایران از اولین کشورهایی بود که نسبت به این اقدام نیجریه اعتراض کرد.

از جمله اقداماتی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران در خصوص آزادی شیخ زکزاکی انجام دادند به طور اختصار به شرح ذیل است:

برپایی راهپیمایی ها و تظاهرات اعتراض آمیز مردمی و دانشجویی برای آزادی شیخ زکزاکی

برگزاری همایش حمایت از شیخ زکزاکی رهبر مظلوم شیعیان نیجریه با حضور علما، اساتید، مسئولان کشوری و حوزوی، برپایی تظاهرات های اعتراض آمیز در سطح مردمی، دانشگاهی و حوزوی، برپایی  نشست تخصصی دانشجویان امت اسلامی برای بررسی راهکارهای نجات جنبش های اسلامی به خصوص جنبش شیعیان نیجریه به رهبری شیخ «ابراهیم زکزاکی».

تجمع علما، روحانیون و اساتید تهران در حمایت از شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه یکی دیگر از تجمعات در حمایت از شیخ زکزاکی در این سال ها بوده است.

همچنین در این سال ها ، تشکل‌های دانشجویی ایران نیز به فراخور دغدغه‌های خود با صدور بیانیه، برگزاری همایش و تجمع تلاش کردند در کنار نهضت مردمی نیجریه باشند.تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی در نیمه آبان‌ماه سال گذشته در اعتراض به کشتار مسلمانان نیجریه  در مقابل دفتر سازمان ملل در ایران تجمع کرده‌اند.

تجمع دانشجویان ایرانی  مقابل دفتر سازمان ملل در تهران از جمله دیگر اقدامات اعتراضی نسبت به بازداشت شیخ زکزاکی بود؛ دانشجویان و دانشگاهیان و طلاب در پایان تجمع خود در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران علیه خشونت‌های صورت گرفته در رابطه با شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه بیانیه‌ای صادر کردند.

تشکیل پویش هایی برای آزادی شیخ زکزاکی

پویش مطالبه« آزادی شیخ زکزاکی» که توسط دفتر بین‌الملل و جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیش از ۱۶ هزار عضو از دیگر اقدامات برای نجات شیخ زکزاکی بوده است.

صدور بیانیه سازمان های دولتی و غیر دولتی در حمایت از علامه شیخ زکزاکی از جمله دیگر  اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حمایت از شیخ زکزاکی بوده است. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت اقدامات دولت نیجریه در انتقال ایشان به زندان کادونا و وخامت حال ایشان خواستار پیگیری حقوقی مسئولان سیاست خارجی کشورهای اسلامی و وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی شد.

حضور کاردار سفارت نیجریه در وزارت خارجه و ابلاغ نگرانی ایران درباره وضعیت شیخ زکزاکی

از جمله اقداماتی که در ماه های اخیر توسط دستگاه دیپلماسی ایران برای نجات شیخ زکزاکی انجام شد حضور کاردار سفارت نیجریه در وزارت خارجه بود.در همین زمینه «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه هفدهم تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تضییقاتی که برای ایشان ایجاد شد پیگیر موضوع بوده هم از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی و هر چه در توان بود انجام شده است و اخیرا کاردار سفارت نیجریه به وزارت خارجه آمد و مراتب نگرانی ایران به وی ابلاغ شد و ایشان توضیحاتی داد و قرار شد نگرانی‌های ما را منتقل کند».

اقدام دادستان کل کشور در نامه به مقام های قضایی نیجریه

اوایل سال جاری ،حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای به مقام های قضایی نیجریه خواستار حمایت از حقوق علامه شیخ زکزاکی شد.در متن این نامه آمده است: اخبار واصله از وخامت و وضعیت سلامت ابوالشهداء رهبر جنبش اسلامی نیجریه «علامه آیت الله شیخ ابراهیم زکزاکی» موجب تاسف و تأثر و جریحه دار شدن دل‌های حامیان مردم مظلوم نیجریه شده است. اینجانب ضمن محکوم کردن اقدام های سرمداران این جنایت و نظامیان ستمکار و دولت نیجریه و اعلام شکایت به مجامع قضایی بین المللی و مدعیان حقوق بشر، به عنوان دادستان کل کشور جمهوری اسلامی ایران از مقام های قضایی کشور نیجریه مصرا می‌خواهم در جهت استقلال قضایی و حمایت از شهروند گرفتار در بند خود، زمینه آزادی و انتقال وی را به منظور درمان به جمهوری اسلامی ایران فراهم سازند.انتظار همکاری و مساعدت از مجامع حقوقی بین المللی در انجام این مهم را خواستارم.

حمایت مراجع عظام تقلید از شیخ زکزاکی

در طول این چهار سال همواره علما و مراجع عظام تقلید از شیخ زکزاکی رهبر نیجریه دفاع کرده و خواهان تلاش برای آزادی این رهبر بزرگ شده اند.مراجع تقلید در بیانیه های مختلفی ضمن محکومیت حبس آیت الله زکزاکی خواهان تلاش بیشتر دستگاه دیپلماسی برای آزادی ایشان شدند.

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی ضمن محکومیت حبس و شکنجه آیت‌الله شیخ زکزاکی تأکید کرد: مدعیان دروغین حقوق بشر چشمان خود را در مقابل این جنایات بسته و سکوت مرگباری را اختیار کرده و نفرت و ننگ ابدی را نثار خودکرده‌اند.

ایشان ضمن محکومیت زندانی شدن شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه خواستار تلاش بیشتر دستگاه دیپلماسی برای رهایی ایشان شد.

آیت الله جوادی آملی، آیت الله اراکی در ماه های گذشته در دیدار با اعضای خانواده شیخ زکزاکی بر آزادی فوری این عالم و رهبر برجسته شیعیان تاکید کردند.آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان در دیدار شماری از اعضای خانواده شیخ ابراهیم زکزاکی، با تجلیل از شخصیت این عالم وارسته و مردمی، از وی به‌عنوان شخصیتی قهرمان و مبارز یادکرد که ۶ فرزند خود را تقدیم اسلام کرده است.

اعتراض مسلمانان به بازداشت شیخ زکزاکی در کشورهای دیگر

از روز های اول بازداشت شیخ زکزاکی اعتراضات و تظاهرات مردمی خودجوش در کشورهای مختلف در راستای آزادی شیخ زکزاکی صورت گرفته است.

تظاهرات مسلمانان هند،پاکستان و کشمیر برای آزادی شیخ زکزاکی

بسیاری از شهرهای هند از جمله شهرهای مختلف کشمیر، کارگیل و دهلی در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی و بدترشدن سلامت شیخ ابراهیم زکزاکی، تظاهرات کردند، همچنین نهادهای مذهبی دیگر شهرهای کشمیر، انجمن شرعی شیعیان، مجلس اتحاد مسلمین، انجمن جمعیت علماء کارگیل، مؤسسه یابود امام خمینی(ره) با برگزاری تظاهرات اعتراضی بازداشت غیرقانونی شیخ زکزاکی را به عنوان توطئه سیاست صهیونیستی و همچنین سرکوب صدای نیجریه نامیدند و آزادی فوری  شیخ زکزاکی را خواستار شدند و از کشورهای اسلامی خواستند تا سکوت خود را کنار بگذارند.

شیعیان شهر بندری کراچی همزمان با روز جهانی تظاهرات برای آزادی شیخ زکزاکی، با تجمع مقابل باشگاه مطبوعاتی این شهر حمایت و همبستگی خود با شیعیان مظلوم کشور نیجریه و به ویژه شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر وی را اعلام نمودند.

جمعیت کثیر شرکت کنندگان با سردادن شعارهای علیه دولت نیجریه حمایت خود را از رهبر مظلوم شیعیان نیجریه اعلام نموده و خواستار آزادی هرچه فوری وی و فراهم نمودن امکانات درمانی برای وی شدند، تظاهرات کنندگان با در دست داشتن تصاویری از آیت الله شیخ زکزاکی و فرزندان شهید وی از دولت پاکستان خواستند به صورت فوری و با پیگیری های دیپلماتیک برای آزادی شیخ زکزاکی و همسر وی از زندان دولت نیجریه تلاش نماید.

تلاش های علمای لبنان و لبنانی ها برای آزادی شیخ زکزاکی

در کنار برگزاری تجمعات اعتراض آمیز  لبنانی ها برای آزادی شیخ زکزاکی تجمع علمای مسلمان لبنان نیز در این ایام  در بیانیه ای از مقامات نیجریه خواست شیخ ابراهیم الزکزاکی را که در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برد، هرچه سریعتر آزاد کنند.

تجمع علمای مسلمان لبنان در پایان بیانیه خود از سازمان های حقوقی بین المللی و نیجریه و سازمان همکاری اسلامی خواسته است برای آزادی آیت الله شیخ زکزاکی روی دولت نیجریه فشار بیاورند و زمینه مداوی هرچه سریعتر وی را فراهم کنندو به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کنند.

اقدامات مسلمانان ترکیه برای نجات شیخ زکزاکی

مسلمانان ترکیه نیز در اعتراض به بازداشت و شکنجه شیخ زکزاکی در این سال ها تجمعات اعتراض آمیزی را برگزار کردند.در همین راستا جمعی از مسلمانان ترکیه ، با تجمع در  منطقه «امین اونو» استانبول با شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه اعلام همبستگی کردند. براساس این فراخوان در روز شنبه، ۲۲ تیرماه سال جاری  در مقابل مسجد جدید استانبول تجمعی با هدف حمایت از شیخ زکزاکی برگزار شد.

در طول بیش از ۴ سالی که شیخ زکزاکی رهبر بزرگ شیعیان نیجریه در زندان به سر می برد اعتراضات مختلفی در کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیر اسلامی برگزار شده همچنین بیانیه ها و نشست هایی در محکومیت اقدامات دولت نیجریه انجام شده که اگر چه این تظاهرات و اقدامات برای احقاق حق رهبر شیعیان نیجریه لازم بوده  است اما برای نجات و آزادی قطعی ایشان نیاز به تلاش بیشتر و گام های عملی دولت های اسلامی  است که متاسفانه تاکنون اقدام جدی و تاثیر گذاری صورت نگرفته است.

تانکو کارشناس اهل کشور نیجریه در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه در همین راستا با ناکافی خواندن تلاش ها برای آزادی شیخ زکزاکی  گفت: در راستای حمایت از رهبر بزرگ شیعیان نیجریه شیخ زکزاکی تاکنون اقدامات مردمی در سطح بین المللی و رسانه ای  انجام شده اما متاسفانه به دلیل کار شکنی دولت نیجریه و حمایت ها کشورهای بیگانه مخالف مقاومت اسلامی در این کشور شیخ زکزاکی و همسرشان در حبس به سر می برند و این اقدامات برای آزادی ایشان مثمر ثمر نبوده است.

وی ادامه داد:  چند روز پیش برخی از اعضای حرکت اسلامی نیجریه توانستند با شیخ زکزاکی دیدار کنند بر اساس اطلاعاتی که این افراد از ملاقات خود با شیخ زکزاکی ارائه کردند مطرح شده که حال شیخ زکزاکی نسبت به گذشته کمی بهتر شده است.

نامه شیخ زکزاکی به وزارت دادگستری نیجریه

وی خاطر نشان کرد: قبل از برگزاری دادگاه رهبر شیعیان نیجریه شیخ زکزاکی نامه ای خطاب به وزارت دادگستری این کشور ارسال کرده و در این نامه تاکید کردند که مسولان قضایی فراموش نکنند دو سال پیش حکمی برای ایشان صادر شده مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی اما این حکم اجرا نشده است و اظهار امیدواری کردند که حکمی که در حق آزادی ایشان صادر شده بود اجرایی شود.

این در حالی است که چند روز گذشته دادگاه شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش بدون نتیجه ای برگزار شد و بنا به درخواست وکیل شیخ زکزاکی به دلیل بیماری ایشان این دادگاه به روزهای ۲۴و ۲۷ فوریه موکول شد.

با گذشت ۴ سال از بازداشت این رهبر بزرگ شیعیان نیجریه که در بیداری ملت این کشور سهم بسزایی داشته تلاش های مردمی و رسانه ای در حد و توانی نبوده اند که منجر به آزادی شیخ زکزاکی شود از این رو تلاش دولت های اسلامی برای فشار آوردن به دولت نیجریه و درخواست آنها از سازمان های بین المللی و در راس آن سازمان ملل متحد از جمله اقداماتی است که روند آزادی شیخ زکزاکی را که با بیماری سختی دست و پنجه نرم می کند را تسریع می کند.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha