جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمید بهمنی
حمید بهمنی

حوزه/ یک کارگردان سینما گفت: جشنواره فجر همانگونه که از نامش پیداست باید مبلغ انقلاب باشد، اما در عمل آنچه در این فستیوال مشاهده می‌شود، چندان با آموزه های انقلاب همخوانی ندارد.

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: این رویداد سینمایی را باید مهمترین اتفاق هنری کشور نامید که در آن بهترین‌های سینمای ایران به نمایش در می‌آید، البته این نفس جشنواره است، اما این‌که این هدف تا چه حد در این رویداد سینمایی محقق می‌شود امری است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

 وی افزود: جشنواره فیلم فجر به نظرم چند سالی است که راه خود را گم کرده است و بیشتر محلی شده تا در آن فیلم‌هایی به نمایش درآید که چندان ارزش‌های انقلابی و دینی مدنظر قرار نمی‌گیرد، هرچند پرواضح است کارهایی با محوریت موضوعات دینی به صورت استثنا در جشنواره وجود دارد، اما کلیت جشنواره در مقایسه با کل آثار بسیار کم است.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» تصریح کرد: جشنواره فجر همانگونه که از نامش پیداست باید جشنواره‌ای در خدمت انقلاب باشد چون در سالروز پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و عنوان فجر را هم یدک می‌کشد، پس اگر ارزیابی دقیق داشته باشیم متوجه خواهیم شد آنچه در این رویداد می‌بینیم چندان با عنوان فجر همخوان نیست!

این سینماگر تصریح کرد: نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم و بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر هست. در دوره‌های پیش بخش زمانی  بین‌الملل همزمان با مسابقه ملی برگزار می‌شد و این اتفاق به نظرم خوب بود، چون کارهای ایرانی در معرض دید سینماگران جهان قرار می‌گرفت، اما با جداسازی دو بخش بین‌الملل و سینمای ایران به نوعی قسمت بین‌الملل به حاشیه رانده شده است . به ویژه که از حوزه بین‌الملل می‌شد برای تبلیغ آموزه های انقلاب بهره برد!

وی با تاکید بر این‌که جشنواره فیلم فجر باید جریان‌سازی داشته باشد گفت: من زمانی جشنواره فیلم فجر را موفق می‌دانم که بتواند برای کلیت سینما جریان سازی کند، یعنی آثاری که در آن انتخاب می‌شوند به گونه‌ای باشند که دیگر سینماگران نیز تشویق به تولید این قبیل تولیدات شود.

 بهمنی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: حضور فیلمسازان متعهد و ارزشی در چند دوره اخیر بسیار کمتر از گذشته شده است، دلیل این امر در یک نکته تعریف می‌شود؛ آن هم اینکه این قبیل فیلمسازان دیگر فرصت کار کردن پیدا نمی‌کنند. این برای سینمای انقلاب به هیچ وجه پسندیده نیست، زیرا اگر ما توانستیم اعتباری در جهان به عنوان سینمای اخلاق‌گرا به دست بیاوریم به نظرم نشات گرفته از تلاش سینماگران انقلابی این سرزمین بوده است.

 وی در انتهای سخنانش بیان کرد: برای این‌که سینمای مطلوب و آرمانی داشته باشیم باید برای خود الگویی پیدا کنیم، چراکه آن الگوی که امروز در سینما تبلیغ می‌شود الگو انقلاب و فرهنگ ایرانی اسلامی نیست با این توضیح هر اندازه که به لحاظ پروداکشن و تکنیک در سینما پیشرفت هم داشته باشیم، ولی ارزش‌های مدنظرمان در آثار تولیدی جای نداشته باشد به نظرم به نقطه درخشانی نخواهیم رسید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha