جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن علی اکبری
محسن علی اکبری

حوزه / یک تهیه کننده سینما و تلویزین گفت: به نظرم سینما و تلویزیون نه تنها در دهه فجر، بلکه در طول سال محلی برای پخش آثار انقلابی باشد.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که دهه فجر باید در سینما و تلویزیون همیشه دیده شود، گفت: سینما سالهاست که موضوعات انقلابی را فراموش کرده است، چون اگر تولیدات امروز را با آثاری که در دهه ۶۰ تولید می‌شد مقایسه کنید متوجه می‌شوید آن زمان فیلم‌های بسیاری با محوریت انقلاب تولید می‌شد، اما در سال‌های اخیر گاهی  حتی سالی یک فیلم با محوریت انقلاب اسلامی نداشته باشیم!

وی افزود:  البته قابل درک است که در دهه شصت به دلیل نزدیکی زمانی به انقلاب اسلامی تعداد این تولیدات بیشتر از از زمان حال باشد، اما وقتی در این  حوزه هیچ کاری در سینما تولید نمی‌شود دیگر آن را نمی‌توان به سلیقه و گذر زمان ربط داد.

 تهیه کننده فیلم «کتاب قانون» ادامه داد: در تلویزیون تنها در مناسبت‌هایی چون دهه فجر به انقلاب اسلامی به صورت ناشیانه و خام پرداخته می‌شود. این کارها عمدتاً یا سفارشی هستند یا آثاریند که کیفیت لازم را ندارند در صورتی‌که سریالی که می‌خواهد انقلاب را توصیف کند باید از عوامل بسیار قوی بهره برد. بگذارید مثالی بزنم. سریال «‌مختارنامه» یک اثر فاخر در حوزه تاریخ اسلام است، اما جدا از معنایی که به آن می‌پردازد به دلیل کارگردانی و عوامل خوب، ماندگار شده است. در حوزه انقلاب نیز باید چنین اتفاقی رخ دهد.

 تهیه‌کننده «سریال مریم مقدس» تاکید کرد: یکی از نکاتی که به نظرم در تلویزیون ما مغفول واقع شده، پرداختن به شخصیت‌های ملی و علمی این سرزمین است. بگذارید برای مثال از سریالی که خود تهیه‌کننده آن بودم نام ببرم. «نردبامی برآسمان» را بیشتر مردم دیده‌اند. این کار به یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی می‌پردازد و به نوعی جوانان این سرزمین را با داشته‌های خود آشنا می‌کند، اما چرا نباید ما درباره هم شخصیت ملی و دینی کشورمان سریال یا فیلم داشته باشیم.

 وی متذکر شد: دلیل این کم‌کاری را من چندان به سینماگران ربط نمی‌دهم، چون همه می‌دانیم تولید کارهایی که محوریت آن انقلاب یا آثار تاریخی است، هزینه‌های بسیار زیادی دارد که بخش خصوصی قادر به تامین آن نیست، پس نهادهای دولتی به ویژه صدا و سیما باید بخش مجزایی را برای تولید این قبیل آثار در نظر گیرند، به این شرط که، شرایط و کیفیت ساخت نیز به بهترین شکل انجام شود.

علی اکبری یادآور شد: جهان امروز، شمشیر را از رو برای انقلاب اسلامی بسته است. برای مثال فیلم‌ها و سریال‌هایی که درباره ایران و انقلاب ساخته می‌شوند کارهایی ایران ستیز هستند که می‌خواهند چهره‌ای غیر واقعی از کشورمان در معرض دیده مردم جهان قرار دهند، این درحالیست که ما در این زمینه کم کار کرده‌ایم، چون اگر در این رابطه توانسته بودیم کارهای خوبی تولید کنیم مطمئن باشید امروز تا به این اندازه دستمان خالی نبود!

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در رونق آثاری با محوریت انقلاب اسلامی تاکید کرد: یک جبهه نادرست در برخی رسانه‌ها مشاهده می‌شود آن هم اینکه وقتی یک اثر انقلابی تولید می‌شود آن را حکومتی می‌خوانند درصورتی‌که در همه دنیا به ویژه در سینما و تلویزیون آمریکا هم کارهای تولید می‌شود که در آن سیاست‌های کاخ سفید تبلیغ می‌شود، پس چرا وقتی ما می‌خواهیم از انقلاب خود حرف بزنیم باید مهر حکومتی به کارمان بزنیم؟ آیا انقلاب اسلامی را مردم نکردند؟ پس چرا وقتی می خواهیم از چنین کارهایی حرف بزنیم نه تنها از این کارها حمایت نمی‌کنیم؟ بلکه در پی ضربه زدن به آن هستیم؟!

امکانات در اختیار ندارم

 تهیه‌کننده سریال مریم مقدس در انتهای سخنانش تاکید کرد: پرونده کاری من نشان می‌دهد که دغدغه‌ام در سینما و تلویزیون چگونه آثاری است است، اما من تا اندازه‌ای توان دارم تا آثار دلخواهم را تولید کنم، اما وقتی امکانات در اختیارم نیست، دستانم بسته می‌شود، هرچند تا به امروز به هر نحو ممکن سعی کرده‌ام مشکلات را مرتفع کنم، اما این تلاش‌ها تا یک جایی جواب خواهد داد و در زمانی دیگر سینماگرانی نظیر من نیز قدرت گذشته را نخواهند داشت، پس بیاید با حمایت از کارهای انقلابی زمینه را برای اشاعه مفاهیم ارزشی کشورمان بیشتر فراهم کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قره گوزلو IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    0 0
    چرا حوزه نیوز اشاره ای به سریال انقلابی جلال محصول سیمای تبریز نکرد و در خصوص آن مطلبی ننوشت؟