جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

حوزه/ رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه ما انقلاب کردیم تا ارزش های اسلامی وارد آموزش های عالی شود، گفت: اگر نظریه ی حوزه ی مدرسه محور تایید و اجرایی شود، به سمت مدرسه مطلوب در حوزه های علمیه خواهیم رفت و به تحقق تمدن نوین اسلامی نزدیک می شویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خراسان، اصول مدیریت از منظر فقه را در راستای چابک سازی و جلوگیری از دیوان سالاری و خودکفایی مدارس علمیه تبیین کرد.

وی با بیان اینکه هر چه حوزه ها آماده تر باشند، نظام اسلامی سالم تر و بیمه تر خواهد بود، گفت: مدیریت جهادی در حوزه های علمیه یعنی با کمترین هزینه، بیشترین بهره را ارائه دهیم.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، با تاکید بر اینکه مدیریت اسلامی، تفویضی است، افزود: قدرت تدبیر و قدرت مالکیت بر خویش و جامعه و کنترل اوضاع همگانی از جمله وظایف اصلی مدیران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ربوبیت خدا می تواند مدل مدیریتی ما باشد، در ادامه تشریح کرد: عبودیت اکسیری است که عمق آن ربوبیت است لذا ما اول باید فرهنگ عبودیت را نهادینه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین  قوامی با طرح این سوال که « آیا می شود همانند خدا کپی برداری کرد؟ »گفت: تخلق به اخلاق الله به معنای این است که ما باید اخلاق الهی را بدانیم چیست و بعد آراسته به آن شویم.

امام جمعه پردیسان، با بیان اینکه ما، خدا را مدبر الامور می دانیم لذا باید از او یاد بگیریم، تصریح کرد: ما در تایید و تبیین مطالب در جامعه به دنبال نظر و تفکر اندیشمندان غربی هستیم اما به دنبال سخنان خدا در قرآن کریم کمتر رفته ایم.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم، روش مدیریتی خود را ارائه داده است، تاکید کرد: خداوند متعال پیامبران را برای هدایت بشر مبعوث کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی با بیان اینکه اخلاق، عقاید و احکام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی لازم است و اساس کار حوزه های علمیه نیز بر آن استوار است، گفت: در مراکز مدیریت اول باید کادر سازی کرد و سپس فرایند رهبری و رهبر پروری در مدراس علمیه را ترویج داد.

وی به نامه ی امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) در این نامه 27 وظیفه از جمله امر به تقوا و اطاعت خدا، مدارا با مردم، نهی از تکبر، نهی از ظلم، نهی عیب جوئی از مردم، جلب رضایت مردم، مشورت صحیح را به مالک اشتر تفویض کرد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، با بیان اینکه مدیر مافوق باید با اطمینان، مسئولیت را به افسران ارشد خود واگذار کند، گفت: مدیر نقش تاثیرگذاری در مدرسه دارد و طلاب به عنوان امانت در درجه اول دست مدیر است لذا مدارس علمیه باید به سمت مدرسه مطلوب پیش روند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه مطلوب دارای چهار بعد نظم، رشد، انگیزش و معنویت است، ابراز داشت: مدارس علمیه باید اسوه تربیت کنند و در فرهنگ اسلامی، اسوه به معنای پیروی نیک و سودمند است از این رو مدیران مدارس علمیه نقش کلیدی در اسوه پروری دارند.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی با اشاره به مدرک گرایی و توجه برخی طلاب به سطح آموزشی دانشگاه، با بیان اینکه ما انقلاب کردیم تا ارزش های اسلامی وارد آموزش های عالی شود، گفت: اگر نظریه ی حوزه ی مدرسه محور تایید و اجرایی شود، به سمت مدرسه مطلوب در حوزه های علمیه خواهیم رفت و تربیت نیروهای اثربخش پیش تر از پیش تحقق می یابد و با سرعت بیشتری به تحقق تمدن نوین اسلامی نزدیک می شویم.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha