سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 886212
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کتاب گلشن ابرار بانوان

حوزه/ کتاب گلشن ابرار بانوان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) بازنشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن، کتاب کتاب گلشن ابرار بانوان به قلم جمعی از بانوان محقق پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در چهار جلد با موضوع  زندگی بانوان فرهیخته شیعه به وسیله انتشارات این پژوهشکده منتشر شد.

بانوان دانشمند و پارسا با وجود تمام مسئولیت های مهم خانوادگی، نقش بارز و افتخارآفرین در پاسداری از فرهنگ قرآن و عترت داشته، در نشر تفسیر و حدیث گام های بلندی برداشته اند و امروز که به برکت انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه خواهران در سراسر ایران و جهان می درخشد، توجه به جنبۀ الگو بودن بانوان ابرار، بیشتر احساس می شود. زنان مسلمان در مبارزات اجتماعی، در عرصۀ سازندگی، در تلاش فرهنگی، در ایمان و اخلاق دینی، در خدمت رسانی و فعالیت های عبادی و معنوی همیشه فعال بوده اند.

تاریخ انقلاب اسلامی و دیدگاه چهره های بزرگی همچون امام خمینی، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی و امثال آنان گواه جایگاه والای بانوان در فرهنگ اسلام و قرآن است.

مقام معظم رهبری ضمن اشاره به هویت اصیل بانوان مسلمان، در مقایسه نوع اسلام و غرب به این قشر فرهیخته، چنین می فرمایند:

«صد سال است که فرهنگ غربی به پشتوانه پول و زور و سلاح و دیپلماسی، سعی می کند فرهنگ غربی را و اسلوب زندگی غربی را بر جوامع اسلامی در میان زنان تحمیل کند. صد سال تلاش شده است برای اینکه زن مسلمان را از هویت خود بیگانه کنند.

... امروز اگر شما بانوی نخبه اسلامی تلاش کنید که این هویت را به زن مسلمان برگردانید، بزرگترین خدمت را به امت اسلامی و به بیداری اسلامی و به عزت و کرامت اسلامی کردید.

نگاه غرب به زن، نگاهی است منحط، ناقص، گمراه کننده و غلط. نگاه اسلام به زن، نگاهی است عزت بخش، کرامت بخش، رشد آفرین، استقلال دهندۀ به هویت و شخصیت زن، این ادعای ماست. ما این ادعا را با محکم ترین ادله می توانیم اثبات کنیم.

در میان جامعه زنان، بانوان اسوه اخلاق و ایمان، الگوی دانش و پیشگام اصلاحات فرهنگی و تربیتی بسیار هستند اما از آنجایی که کمتر به زندگی مادران و بانوان بزرگ و با ایمان و نقش آنها در گسترش فرهنگ آسمانی اسلام پرداخته شده، این کتاب به دنبال بررسی و تبین نقش آنها با توجه به جنبه الگو بودن این بانوان می باشد. »

کتاب «گلشن ابرار بانوان» زندگینامه جمعی از  بانوی نام آور شیعه را به همراه تحصیلات، خاندان، استادان، فعالیت ها، آثار و تألیفات آن ها را به خوانندگان ارائه می دهد.

برشی از کتاب:

بانو صدر به همراه سید محمدباقر صدر دو تن از نوابغ جهان اسلام ، جریانی را در عراق به وجود آوردند که بعد ها مقدمه بسیاری از حرکت های انقلابی شد. این بانو پس از دستگیری برادرش سید محمد باقر صدر، قصد همراهی برادر را داشت که ماموران جلوی او را گرفتند و سپس ایشان در حرم حضرت علی علیه السلام سخنرانی عجیبی داشت که همه را به تعجب واداشت.

این سخنرانی، منشأ حرکتی اسلامی در تاریخ عراق شد و رژیم بعث را ناچار ساخت سید محمد باقر را آزاد کند. اما پس از مدتی، دوباره ایشان را به همراه خواهرش دستگیر کردند. این برادر و خواهر در زندان نیز از مبارزه دست برنداشتند و سرانجام، رژیم بعثی پس از شکنجه های فراوان آنها را به شهادت رساند.

صدام در پاسخ به این سؤال که چرا به شهادت سید محمدباقر اکتفا نکردی و خواهرش را نیز به شهادت رساندی، گفت: من قضیه حسین(ع) را تکرار نمی کنم. زینب بعد از برادرش زنده ماند و یزید و آل امیه را رسوا کرد.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha