پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سعیدی - نمازجمعه قم

حوزه/ امام جمعه قم گفت: اگر فرد از خودش هزینه کرده باشد، بعدا به فکر تامین و بازگشت آن باشد، اگر از جریانی نیز وام گرفته باشد، زیر قید آن ها قرار می گیرد و نمی تواند نماینده مردم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، عنوان کرد: یکی از آثار گناه این است که هیبت خداوند در نزد انسان پایین می آید، به همین جهت قبح گناه ناچیز جلوه می کند.

وی افزود: بر اساس روایات، مومن وقتی در برابر گناه و وسوسه نفس قرار می گیرد، خود را زیر صخره ای احساس می کند که ممکن است هر گاه این صخره بر روی او فرود بیاید، اما انسان بی ایمان آنقدر قبح گناه برایش سبک است که وقتی گناهی می کند، حس می کند که مگسی بر روی صورت او نشسته است.

امام جمعه قم گفت: محبوب های غیرخدایی موانع اطاعت از خدا و رسول خدا است، خداوند با صراحت اعلام می کند که اگر سرمایه های انسان در نظرش پر ارزش تر از خداوند است، تا جایی که حاضر نیستند آن را فدای خداوند کنند، ایمان ناقصی دارد و باید آماده عذاب الهی باشد؛ چرا که خداوند فاسقان را آمرزش نمی کند.

آیت الله سعیدی با اشاره به تفسیر علی بن ابراهیم ادامه داد: پیام و درس ما از آیات این است که ملتی که در گذرگاه های سرنوشت ساز آماده چنین فداکاری هایی نباشند، دیر یا زود شکست خواهند خورد.

وی تاکید کرد: پیام این آیات این نیست که انسان پیوندهای خویشاوندی و کسب سرمایه را نادیده بگیرد، بلکه منظور این است که انسان در سر دوراهی ها بین انتخاب این موارد و راه صحیح، بهترین گزینه که همان مسیر الهی است را انتخاب کند.

تولید حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به دعای ابوحمزه ثمالی یادآور شد: امام سجاد(ع) در این دعا بیان می کنند که من کسی هستم که نه در خلوت از تو شرم کردم و نه در برابر دیگران حیا کرد، این تعبیر حضرت یک تعلیم است، بعد در ادامه می فرمایند که چه کسی از من بدحال تر است اگر در همین حال فعلی مرا به سوی قبر روانه کنند.

آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: انسان باید قبل از اینکه به خانه قبر برود و دیر شود، خود را به زیور تقوا آراسته و رابطه خود را با خدا اصلاح کند.

وی میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره) را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: حضرت زهرا(س) باید سرمشق ما قرار گیرد تا سعادتمند شویم، با رعایت احکام دین، عفاف و حجاب، ظلم ستیزی، تربیت فرزندان صالح و امثال این اعمال صالح باید خود را به این بانوی بزرگوار نزدیک کنیم.

نماینده ولی فقیه در قم اضافه کرد: کلمات از توصیف مادران نارسا بوده و باید قدر این نعمت های الهی را دانست، قبل از اینکه از میان ما بروند.

آیت الله سعیدی راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات دو اسفند را دو آزمون بزرگ برای ملت ایران دانست و تصریح کرد: مردم از آزمون نخست سربلند بیرون آمدند، به طوری که 22 بهمن امسال یکی از درخشان ترین روزهای انقلاب بود، حضور مردم با خانواده و فرزندان این معنا را در اذهان جهانیان ایجاد می کند که انقلاب اسلامی ایران با ایمان تک تک این مردم گره خورده است.

وی افزود: این حضور نوعی احساس مسئولیت در دفاع از انقلاب است، این اجتماع عظیم نشان از این دارد که انقلاب قدرت تاثیرگذاری خود را در جای جای کشور حفظ کرده است، حضور مردم در این روز بزرگ نشان داد که دشمنان آرزوی جدایی مردم از این نظام را به گور خواهند برد.

امام جمعه قم گفت: اما امتحان بزرگ و مهم دیگر مردم، حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه است، این امتحان بزرگ قواعد و ساختار خود را دارد و باید مردم و نامزدهای انتخاباتی و هواداران شان خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

آیت الله سعیدی ادامه داد: کسب رای برای نامزدها هر چند نشان دهنده موفقیت است، اما این رای باید حلال باشد، یعنی با رعایت اصول اخلاقی و تقوی کسب شود، نامزدهای انتخاباتی به جای دروغ پردازی و تخریب باید تلاش کنند با گفتن برنامه ها با مردم سخن بگویند.

وی تاکید کرد: دادن وعده های دروغ و غیرعملی به مردم برای مردم قابل تشخیص است و فریب این دروغ ها را نمی خورند، دستگاه های نظارتی نیز نباید بگذارند عده ای با دادن این وعده های غیرعملی رای مردم را بربایند.

تولید حرم مطهر حضرت معصومه(س) یادآور شد: هزینه های میلیاردی تبلیغاتی برای رفتن به مجلس، یکی از روش های غلط است، چرا که اگر فرد از خودش هزینه کرده باشد، بعدا به فکر تامین و بازگشت آن باشد، اگر از جریانی نیز وام گرفته باشد، زیر قید آن ها قرار می گیرد و نمی تواند نماینده مردم باشد.

آیت الله سعیدی با اشاره به راه های شناخت کاندیداهای اصلح خاطرنشان کرد: حامیان این کاندیداها یکی از راه های شناخت آن ها است، نوع فرد و جریان حمایت کننده مشخص می کند که کاندیدا با چه هدفی وارد انتخابات شده است.

وی ابراز کرد: اگر رسانه های خارجی و قاتلان سردار سلیمانی از کاندیدایی حمایت کردند، بدانید که حق او تصاحب کرسی مقدس مجلس شورای اسلامی نیست؛ مردم ما اگر چنین کاندیدایی را دیدند، نه تنها او را به مجلس نمی فرستند، بلکه او را به زباله دان راهی خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در قم با اشاره به جایگاه فرهنگی این شهر اضافه کرد: در روایات قم به عنوان آشیانه اهلبیت(ع) معرفی شده و سراسر شهر مقدس قم حرم اهلبیت(ع) است، در کلام اولیای الهی و بزرگان از قم با عنوان دارالمومنین یاد شده است.

آیت الله سعیدی تصریح کرد: خداوند قم را در حال استضعاف رها نمی کند، ملائکه بلا را از شهر قم دفع می کنند، علم در قم ظهور پیدا می کند، قم آشیانه آل محمد(ص) و پناهگاه شیعیان است و قم ماوای فاطمیین است؛ با این اوصاف همه ساکنان و مسئولان و دستگاه های این استان باید این حریم را بشناسند و حق آن را ادا کنند.

وی افزود: قم مرکز حوزه علمیه، خاستگاه انقلاب اسلامی و محل حضور مراجع بزرگوار تقلید است، مراجع تقلید ما خط قرمز ما هستند و هیچ کس اجازه عبور از این خط قرمز را ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha