سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
وقف خراسان

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: همه باید نسبت به معیشت طلاب احساس مسئولیت کرده و در احیای موقوفات گام برداریم.

به گزارش خبرگزار ی «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه در جلسه کمیسیون خدمات و معیشت شورای عالی حوزه علمیه خراسان که در محل مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد، با اشاره به مشکلات معیشتی امروز در جامعه و تبعات آن اظهار کرد: با توجه به این امر، همه باید نسبت به معیشت طلاب احساس مسئولیت کرده و در احیای موقوفات نیز گام برداریم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، به ضرورت احیای موقوفات و اجرای دقیق آن اشاره و خطاب به مسئولان اداره اوقاف و امور حقوقی وقف این حوزه، ابراز کرد: تلاش های صورت گرفته در احیای موقوفات حوزه علمیه خراسان، اجر و ثواب بزرگی را از جهات مختلف دارد و البته راه طولانی و زحمت نیز بسیار است.

وی تاکید کرد: کسانی که می توانند در عرصه ی احیای موقوفات کمک کنند باید دست یاری برسانند تا قدم های مثبتی در عرصه دین و انجام رسالت حوزوی برداشته شود.

لزوم احیای موقوفات حوزه های علمیه

حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی نیز با اشاره به ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه خراسان، موقوفات را از جمله منابع پایدار و سخت افزاری این حوزه برشمرد و ابراز کرد: در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه ی احیای موقوفات حوزه های علمیه باید تلاش بیشتری انجام شود و کار کارشناسی لازم صورت گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه احیای موقوفات امری لازم و ضروری است، بیان کرد: همانطور که از گذشته هزینه ها و امور مالی حوزه های علمیه بر اساس موقوفات و منابع مردمی تامین می شده و می شود، به دنبال آن هستیم که امور مالی و خدمات عمومی حوزه علمیه از جمله فعالیت های تبلیغی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ... از محل وقفیات انجام شود.

وی با بیان اینکه طبق گزارشات اعلام شده تاکنون در این حوزه فعالیت های خوبی در عرصه ی احیای موقوفات صورت گرفته است، ابراز کرد: ایجاد کارگروه مشترک اداره وقف حوزه علمیه خراسان با اداره کل اوقاف خراسان رضوی، آستان قدس و قوه قضائیه، حرکت مثبت و اثرگذاری در بحث احیای موقوفات می باشد که با پشتکار خوبی در حال پیگیری است و جای تقدیر دارد.

ثبت بیش از ۱۰۰ رقبه وقفی جدید برای حوزه خراسان

همچنین، در این نشست، حجت الاسلام سید ابوالفضل کاظمی، مسئول اداره وقف و امور حقوقی موقوفات حوزه علمیه خراسان اعلام کرد: علاوه بر احیای موقوفات انجام شده، بیش از ۱۰۰ رقبه وقفی جدید نیز تاکنون برای حوزه علمیه خراسان ثبت شده است.

وی ادامه داد: وقف، احسانی ماندگار و تدبیری راهبردی در دین مبین اسلام می باشد که همواره در فراز و فرودهای تاریخ اسلام در خدمت پیشبرد مقاصد عالی اسلام و رفع مشکلات جامعه دینی، قرار داشته است.

گفتنی است، در پایان این جلسه از کارگروه حقوقی موقوفات کمیسیون خدمات و معیشت شورای عالی حوزه علمیه خراسان تقدیر شد.
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha